AnonymDiskusjon Skrevet 23. februar 2016 Del Skrevet 23. februar 2016 Vet noen om klinikker som tester for ekstra vitaminer (som B3) og jod i Trondheim? Jeg ønsker selvsagt ikke svar om at det er "bedre" med et sunt kosthold, ettersom jeg allerede har et sunt kosthold, og likevel påvist flere mangler hos lege. Anonymous poster hash: de14c...4f9 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 23. februar 2016 Del Skrevet 23. februar 2016 Hva med å da få tilskudd av legen også? Får det selv ettersom jeg har vitamin D-mangel. Om du alt har sjekket det er det jo egentlig rart du ikke fikk noe... Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 23. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2016 Hva med å da få tilskudd av legen også? Får det selv ettersom jeg har vitamin D-mangel. Om du alt har sjekket det er det jo egentlig rart du ikke fikk noe... Jeg spør ikke om tilskudd, men prøver for stoffer som en vanlig lege ikke kan teste for. Jeg tar allerede tilskudd for det jeg vet jeg mangler. Anonymous poster hash: de14c...4f9 Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 23. februar 2016 Del Skrevet 23. februar 2016 Jeg skal ikke blande meg inn for mye i hva folk vil, men kan jeg spørre om hvorfor du vil teste deg for vitamin B3 og Jod? De mest vanligste manglene på vitaminer vi har er B9, B12 og D. Jod er primært viktig for tyroidehormoner som blant annet styrer metabolisme/energiproduksjon i cellene. Hvilke mangler har du fått påvist? Jeg vil jo anta at legen gir deg behandling og veiledning. Årsaken til mangel av de forskjellige vitaminene, spesielt B12 og B9, kan være forskjellig. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 24. februar 2016 Del Skrevet 24. februar 2016 Legen tester ikke noe, de sender prøvene til labs som kan sjekke alt det legen skriver at de skal sjekke Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 24. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2016 De mest vanligste manglene på vitaminer vi har er B9, B12 og D. Det vet man ingenting om. Ettersom det ikke testes for særlig mye annet kan man heller vite om mangel på dette annet er vanlig eller ikke. Legen tester ikke noe, de sender prøvene til labs som kan sjekke alt det legen skriver at de skal sjekke Det vet jeg vel. Laben kan ikke teste for alt. Er det bare tullesvar å få her? Anonymous poster hash: de14c...4f9 Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 24. februar 2016 Del Skrevet 24. februar 2016 De mest vanligste manglene på vitaminer vi har er B9, B12 og D. Det vet man ingenting om. Ettersom det ikke testes for særlig mye annet kan man heller vite om mangel på dette annet er vanlig eller ikke. Vitamin D - mangel hos en rekke pasienter i forbindelse med diverse sykdom. I tillegg er mange mangel på dette i vinterhalvåret Vitamin B12 - finnes kun i animalske produkter, og de som ikke spiser dette har større risiko for mangel, samt at det er flere andre faktorer som påvirker mangel på dette Folinsyre - som B12 viktig for celledeling, spesielt gravide. Mangel på B12 kan også kompenseres med høyere inntak av B9. B9 mangel er forøvrig ikke så prominent. Forøvrig er også Vitamin A også på lista blant de vanligste mangler... Jo dette vet man om. Man trenger ikke å teste for vitaminmangel for å se om man har mangel. Har man f.eks. uvanlige verdier av andre stoffer i blodet, f.eks. homocystein, anemi (megaloblastisk anemi), eller andre symptomer relatert til vitamin mangel, så kan man gjøre en såkalt kurativ diagnose, ved å gi vitaminer for å se om symptomer og kliniske funn normaliserer seg. Gjør de det, er årsaken høyst sannsynlig mangel, selv uten at man har målt verdiene. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 24. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2016 Man vet ikke om det er utbredt mangel på de andre stoffene, de det ikke kan testes for. Dermed vet man heller ikke hva som er mest vanlig. Kan folk vennligst lære seg å lese før de svarer. Anonymous poster hash: de14c...4f9 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 24. februar 2016 Del Skrevet 24. februar 2016 De mest vanligste manglene på vitaminer vi har er B9, B12 og D. Det vet man ingenting om. Ettersom det ikke testes for særlig mye annet kan man heller vite om mangel på dette annet er vanlig eller ikke. Legen tester ikke noe, de sender prøvene til labs som kan sjekke alt det legen skriver at de skal sjekkeDet vet jeg vel. Laben kan ikke teste for alt. Er det bare tullesvar å få her? Anonymous poster hash: de14c...4f9 Skjønner ikke hva den linken har med saken å gjøre og det er langt fra et tullesvar da de kan teste, men om de vil gjøre det er en helt annen sak Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 24. februar 2016 Del Skrevet 24. februar 2016 Man vet ikke om det er utbredt mangel på de andre stoffene, de det ikke kan testes for. Dermed vet man heller ikke hva som er mest vanlig. Kan folk vennligst lære seg å lese før de svarer. Anonymous poster hash: de14c...4f9 Det er spesifikke symptomer for vitaminmangel av hvert enkelt vitamin. Grunnen til at vi ikke prater så mye om det i dag, er at vi ikke har de klassiske sykdommene forårsaket av vitaminmangel. I dag har vi tilgang på mat i alle former, og vi får normalt i oss mer enn nok av de aller fleste vitaminer. Laben kan ikke teste for alt heller, som du skriver i tidligere post. Grunnen til dette er at det er dyrt, og uhensiktsmessig. Har man en normalt fungerende tarm, og ellers ingen andre spesielle sykdommer som hindrer absorpsjon av næring, så er det igrunn ingen vits å teste seg for alle stoffer. Hvis man ikke har en normaltfungerende tarm, eller har sykdommer relatert til absorpsjon av næring, og eventuelt metabolise av næringsstoffer, så behandler man akkurat dette. Man vet ikke om det er utbredt mangel på de andre stoffene, de det ikke kan testes for. Dermed vet man heller ikke hva som er mest vanlig. Les en bok i biokjemi, så står det godt forklart. Mangelsykdommer er godt dokumentert, og vi som i dag lever i en såpass god velstand som vi gjør, har ikke disse mangelsykdommene lenger, det fikk man da man var underernært. Er det bare tullesvar å få her? Det er ikke "tullesvar", det er slik det er. Det finnes uendelig mange stoffer i blodet, og vitaminer er noen få av dem. Husk at man skal ha tid og utstyr til å teste for alle disse stoffene, og de stoffene som er ramset opp på den lab-linken du la til i tidligere innlegg, er de stoffene som har klinisk relevans. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå