ProphetSe7en Skrevet 23. februar 2016 Del Skrevet 23. februar 2016 Jeg ønsker å sette opp kamera i kjelleren og i garasjen. Det må kunne kobles opp trådløst mot eksisterende wifi, samt kontinuerlig filming når det er personer i nærheten. Kan jeg bruke hva som helst av ipkamera til dette, eller er det spesielle ting jeg må passe på? Hva med programvare for å administrere dette og lagre det som filmes av de ulike kameraene? Lenke til kommentar
Dobe Skrevet 23. februar 2016 Del Skrevet 23. februar 2016 Jeg ønsker å sette opp kamera i kjelleren og i garasjen. Det må kunne kobles opp trådløst mot eksisterende wifi, samt kontinuerlig filming når det er personer i nærheten. Kan jeg bruke hva som helst av ipkamera til dette, eller er det spesielle ting jeg må passe på? Hva med programvare for å administrere dette og lagre det som filmes av de ulike kameraene? Bare en liten kommentar først før andre nevner data tilsynet. Her er den nye praksisen deres: http://www.nrk.no/vestfold/na-kan-naboen-filme-deg-med-privat-kamera-_-fullt-lovlig-1.12091366 Personlig har jeg prøvd flere typer og de fleste har programmer som både søker kamera opp samt programmering av opptak osv. Den største utfordringen med slike kamera, er at det er mange ting som påvirker følsomheten på bevegelse. Alt fra lysendring, skygger osv. De fleste kamera produserer også store filer bare for små opptak, så man kan fort gå tom for diskplass hvis man har mange kamera og tar opp film. Oppløsningen varierer også veldig og det kan kreve en del prøv og feil før man får et foreløpig brukbart resultat. For min del har jeg endt opp med Foscam som leveres i mange utgaver. De varierer i trådløs utgave, svingbar og flere aksel bevegelser. Skal man dekke flere områder, er dreibare greie kamera. Men dette går ofte utover oppløsningen. Felles for de fleste Foscam kamera er at de har IR og gir rimelig bra bilde også i mørke. I sort / hvitt selvfølgelig. Foscam har også egen app på android for overvåking som gjør at du kan få melding på mobilen når sensor aktiveres. Dersom du kun skal ha tilgang til dine kamera via Wifi og ikke internett, kan du stort sett koble de fleste opp mot den trådløse routeren. Best resultat får en dog ved kabling. Kablet kamera må da ha felles IP range. Trådløst er det nok at man logger dem på via SID til routeren som man gjør med en hvilken som helst annen enhet mot trådløs router. Dobe Jeg har også testet Panasonic og Linksys, men da stort sett til overvåking inne i hus/bygning. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 23. februar 2016 Del Skrevet 23. februar 2016 Jeg har et par IP kameraer som jeg har kjørt opp mot PC-basert kamerastyring, som kan ta opp ved bevegelse og som lar deg logge inn med app fra mobil. Funka bra hos meg, men etter at jeg flytta har jeg trøbla litt med å få kameraene opp mot programmet. Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 24. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2016 Takker for tips. Skal se nærmere på det. Nå er det snakk om filming i privat garasje og kjeller, ikke fellesområde. Lysforhold er forsåvidt ganske bra også. Det viktigste er at det filmes kontinuerlig når noe skjer i rommet, og i en kvalitet som gjør at en kan kjenne igjen vedkommende som er i rommet. Altså ikke nødvendig med full HD. Hvor mange MB snakker vi om her for hvert aktivt minutt med filming i en kvalitet som er brukenes? Dette er jo klipp som i de fleste alternativer blir slettet etter kort tid, men jeg må ta høyde for at det kan lagres video for en del timer under ferie uten at jeg går tom for lagringsplass. Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 24. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2016 Vil en av disse gjøre jobben? Skulle helst hatt de før helgen, og da utgår handel på Ebay. Viktig at de klarer å få med et helt rom om de er plassert i hjørnet og ikke bare får med seg deler av rommet. Alternativet blir vel å ha flere kamera i hvert rom om de ikke dekker nok. DSC-930L NC200 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 24. februar 2016 Del Skrevet 24. februar 2016 De der funker sikkert helt fint. Lenke til kommentar
nilsch Skrevet 24. februar 2016 Del Skrevet 24. februar 2016 Jeg har hatt DSC-930L. Satte den opp slik at den sendte epost med bilde hvis det var bevegelse i rommet. Problemet var at den sendte epost hver gang det kom en sky foran solen og når solen tittet frem igjen, noe som skjedde alt for ofte. Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 24. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2016 Om den filmer uten at noe skjer er ikke noe stort problem. Jeg trenger ikke melding på epost, ikke å kunne sjekke kamera med mobilen heller. Ønsker kun opptak når noe skjer i rommet. Om det er en sky, spøkelse eller naboen er ikke så nøye så lenge det blir filmet. 2 Lenke til kommentar
Redshift Skrevet 6. mars 2016 Del Skrevet 6. mars 2016 Hei, Hvis du kun ønsker opptak "når noe skjer" er det vel en del 3. parts programvarer som lar deg gjøre dette. F.eks https://www.sighthound.com/products/sighthound-video Om du skal sette opp IP-kameraer er det en del ting du må være obs på. For det første varierer kvalitet veldig fra modell til modell, og god kvalitet kan fort bli dyrt. Det kan også være en idé å sette opp et eget trådløst nett (på egen ruter eller AP) da filming på flere kameraer fort kan makse ut hele båndbredden. Er det kritisk at kameraene fungerer om noe skjer? (innbrudd, tyveri, osv) I så fall anbefaler jeg at du setter opp IP-kameraene med TP-kabler, og benytter PoE (Power over Ethernet). Da slipper du at kameraene slutter å fungere pga dårlig signal, dårlig båndbredde, jamming, etc. (Jamming er alt fra 5 dollars saker fra DealExtreme, til enkle de-auth angrep som kan gjøres fra hvilken som helst pc/mobil. Om du benytter PoE slipper du i tillegg å tulle med strømadaptere med 1 meter ledning... Sist men ikke minst; hvis du kobler kameraene ut mot internett slik at du kan logge på med pc/mobil når du ikke er hjemme, så bytt til et sikkert passord. Mange IP-kameraer med dårlige passord ligger åpne på internett, og det er ikke særlig bra at hvem som helst kan se deg gjennom kameraene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå