Gå til innhold

Innstalerte windows 10, Trykket delete på ssd under instalering, Hva skjedde ?

Anbefalte innlegg

Dette er litt vanskelig og forklare,

Men når jeg skulle instalere Windows 10 så skulle jeg gå inn og formatere SSD før jeg skulle instalere Windows 10.

Da får man opp en liste med hva man har koblet til, HDD,SSD osv, kan velge refresh,delete,format osv.

jeg fikk ikke til og formatere, fikk noe melding om kan ikke instalere bla bla.

Starta på nytt, gikk inn på samme sted, valgte SSD og trykke Delete istedenfor Format, så ble den borte, dukket opp igjen og var tom. Instalerte windows 10 og nå ser det ut til og fungere.

Men hva skjedde ? Hva gjorde jeg ? hva er forskjellen på delete og format i windows 10 setup ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du slettet hele partisjonen og opprettet en ny istedenfor å formatere den som allerede var der. 

Gjør det noe med datamaskinen/ssd disken ? Jeg har ikke peiling på hva som skjedde, jeg sletta partisjonen/disken også tok det 0.5 sec så var den tilbake og jeg kunne instalere. hmmm, aldri trykka delete før under windows setup :p

Lenke til kommentar

Du slettet en partisjon. Det betyr at plassen som den partisjonen tok ble frigjort, og det kan opprettes en ny partisjon.

Formatering betyr å initialisere en partisjon - eventuellt gammelt innhold forsvinner, den klargjøres for bruk.

En ny disk kommer helt uten partisjoner. Windows installasjonsprogrammet vil selv opprette 2 - 3 partisjoner som trengs, helt uten at man trenger å gjøre noe. Alternativt kan man selv organisere det man vil ha av partisjoner.

Skal man installere på en brukt disk kan man enten fortelle installasjonsprogrammet at man vil bruke den gamle partisjonen, og da bør man formatere den først. Eller man kan slette alt som er og la Windows selv opprette det som trengs.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...