Mastiff Skrevet 25. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2016 Ja, Photoshop-ulykker skjer ikke bare med supermodeller! Nei, her blir det nok bare å justere litt fargebalanse og sånt, ikke noe mer. Jeg er ingen tilhenger av å lokke folk med en flott utsikt, og så kommer de og får en åtte meters tujahekk i trynet! Ikke det at det fins noe sånt her, men sånn prinsipielt sett tror jeg at de bare vil bli forbanna når de kommer på visning og oppdager at mye er endret. Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 8. mars 2016 Del Skrevet 8. mars 2016 Jeg har litt erfaring med interiørfotografering, men ikke boligfoto (gud forby). Vet ikke om det er nevnt tidligere i tråden, men når det gjelder lyssetting så anbefaler jeg en relativt stor lyskilde plassert rett over kameraet. Aller helst en softboks eller hvit paraply. Da kastes alle skyggene rett frem, slik at de elimineres og du får en soft look. Det fungerer veldig godt i kombinasjon med dagslys. Har du bare håndblits, kjør den på svak styrke rett i taket, gjerne litt bakover. Bruk gjerne en relativt lang lukkertid, så lar du blitsen tegne rommet i større grad. Det aller viktigste når det gjelder komposisjon er å tenke over kamerahøyde og linjene. Du er helt avhengig av å kunne rett opp linjene i Photoshop i ettertid for å få et godt resultat. Ikke minst - rydd opp! Og unngå blandingslys. Kan legge ved et eksempel på et bilde jeg har tatt, før og etter Photoshop (legg merke til linjene): Lenke til kommentar
Nordentro Skrevet 19. mars 2016 Del Skrevet 19. mars 2016 Jeg holdt på med boligfoto for mange herrens år siden Speedlights fungerer helt fint dersom man skytter i tak eller veggen bak. Poenget er at jo større lyskilden er jo bløtere lys får du. Videre så skyter du fra litt over hofta. Bildet til snikpellik er flott høyde. Stå gjerne i døråpninger å ta bildet eller så tett opptil veggene som mulig med full vidvinkel. Rommene skal se så store ut som mulig. Rydd bort alt personlig og fjern mest mulig dilldall. Lukk toalettseter og slå på alt lys i boligen. Få med mest mulig vinduer i bildene men unngå reflekser fra blitz. I postproduksjonen så må du rette opp perspektiv, fallende linjer og fortegning (som på bildet over). Løft også alle skyggepartier (mørke hjørner m.m) til alt ser lyst å trivelig ut dog ikke kontrastløst. Til slutt så vil jeg legge til at boligfotografer finnes på de utroligste steder og er kanskje den billigste delen av et boligsalg, så jeg ville vurdert det som et lite økonomisk å kutte akkurat der. Jeg solgte selv bolig selv for noen år siden og sparte ca. 70 000,- og boligen gikk for 20% over takst Jeg kjører også droner selv profesjonelt og det vil definitivt være et godt supplement til bildene. Lykke til med salgt! Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 20. mars 2016 Del Skrevet 20. mars 2016 (endret) Høres ut som om han kan få det greit nok til, så jeg sier også lykke til! Endret 20. mars 2016 av Pallantir Lenke til kommentar
Mastiff Skrevet 20. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2016 (endret) Takk for tipsene, begge to! Og jeg må si at hovedproblemet her er at det er et så stort hus at det er fullstendig urealistisk å kunne rydde alle rommene til en dag, så det ville bli en fleredagersjobb, med mer kjøring. Så det vil nok bli veldig dyrt. Så jeg tar det som en del av egensalget Edit: Pallantir, jeg så ikke din, tror vi postet samtidig. Takk! Endret 20. mars 2016 av Mastiff Lenke til kommentar
Mastiff Skrevet 15. april 2016 Forfatter Del Skrevet 15. april 2016 Jeg prøvde dronen til kompisen min litt og fant ut at det var morsomt! Så da kjøpte jeg like godt drone selv og laget dronevideoen! Dette burde vel være en grei begynnelse på boligfotograferingen, eller hva? Jeg syns den ble ganske fin. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå