Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bruk av annens legitimasjon

Sune97

Anbefalte innlegg

"Teoretisk" sett

Om jeg, en gutt på 18år hadde brukt min brors legitimasjon (pass) som er 20 på byen.
Hva hadde skjedd om jeg hadde blitt tatt med det på vei inn på et utested?
Hva kan man bli straffet for?
Om man hadde blitt gjenkjent etter å ha gitt sin brors legitimasjon og dermed gitt sin egen legitimasjon uten å få passet tilbake, kan man bli straffet?

Hadde det vært lurt å anmelde passet for stjålet eller mistet?

Noen andre tanker eller erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For din bror vil det være ein stor fordel å melde passet stjålet, på den måten vil din bror kunne unngå straff (mot at du får strengare straff ved at du også blir dømt for tjuveriet).

Ellers så vil du bli dømt for dokumentasjonsforfalskning.

At passet i seg sjølv er eit ekte dokument har inga betydning, det er som er ulovleg er at du bruker ID'en som om det var din eigen. At du etterpå identifiserer deg med korrekt ID vil ikkje være av betydning. Det er forsøket på å lure nokon til å tru at du er eldre enn du er som er forbudt.

Frå straffelova:

§ 361. Dokumentfalsk

Med bot eller fengsel inntil 2 år straffes den som

a) ettergjør eller forfalsker et dokument, eller anskaffer et ettergjort eller forfalsket dokument med forsett om bruke det eller la det fremstå som ekte eller uforfalsket, b) rettsstridig bruker et dokument som nevnt i bokstav a og lar det fremstå som ekte eller uforfalsket, eller c) utsteder et dokument og uriktig tillegger seg en stilling som er av vesentlig betydning for dokumentets bevisverdi, og lar dokumentet fremstå som riktig.

Med dokument menes i dette kapittel en informasjonsbærer som gjelder et rettsforhold eller ellers egner seg som bevis for et rettsforhold.

Det er vanleg at uteplassane anmelder alle slike forsøk på dokumentforfalskning sidan uteplassen tross alt har svært mykje å tape dersom dette blir avslørt av f.eks. sjenkekontrollen. Det er ingen uteplassar som er villige til å sjå mellom fingrane med at nokon har utsatt dei for risikoen for å kunne miste sjenkebevilgninga i fleire månedar. For dei fleste uteplassane vil eit slikt tap bety kroken på døra.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jo, det er det. Og falsk legitimasjon anmeldes stort sett svært konsekvent fra utestedenes side.

Jeg forstår appellen med å dra ut på byen. Jeg gjorde det første gang selv som 16-åring. Men jeg brukte ikke flask legitimasjon. Det du helt konkret gjør er å svindle utestedet. Du viser noen andres legitimasjon, og utgir deg for å være noen andre enn du er.

Jeg har anmeldt flere gjester for falsk legitimasjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jo, det er det. Og falsk legitimasjon anmeldes stort sett svært konsekvent fra utestedenes side.

Jeg forstår appellen med å dra ut på byen. Jeg gjorde det første gang selv som 16-åring. Men jeg brukte ikke flask legitimasjon. Det du helt konkret gjør er å svindle utestedet. Du viser noen andres legitimasjon, og utgir deg for å være noen andre enn du er.

Jeg har anmeldt flere gjester for falsk legitimasjon.

Hva er da formålet med denne loven?

§ 202. Identitetskrenkelse

Med bot eller fengsel inntil 2 år straffes den som uberettiget setter seg i besittelse av en annens identitetsbevis, eller opptrer med en annens identitet eller med en identitet som er lett å forveksle med en annens identitet, med forsett om å

a) oppnå en uberettiget vinning for seg eller en annen, eller b) påføre en annen tap eller ulempe.

Endret av aklla
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke vet jeg, men det er jo strengt tatt ikke dokumentforfalskning når ett dokument ikke har blitt forfalsket etter min mening.

Og så lenge det finnes en lov spessifikt for slike tilfeller vil jeg tro at det er denne loven som blir brukt.

Det er ikke nødvendigvis noe krav til at selve dokumentet er falskt for at det skal være dokumentfalsk, men at "dokumentet" blir brukt på en måte der det ikke er gyldig. - Sammenlign det med å sette en annen bils skilter på bilen din - det er dokumentfalsk.

Jeg ser dette står under Dokumentfalsk;

Ny § 190a skal lyde:

Med bot eller fengsel inntil 2 år straffes den som uberettiget setter seg i besittelse av en annens identitetsbevis, eller opptrer med en annens identitet eller en identitet som er lett å forveksle med en annens identitet, med forsett om å

a) oppnå en uberettiget vinning for seg selv eller en annen, eller

b) påføre en annen tap eller ulempe.

Medvirkning straffes på samme måte.

og er endret i 2010, mens mens $202 referert over er endret i 2009 . hm, var litt uklart for meg om det står begge steder eller hva ..

Lenke til kommentar

Den andre siden av problemet er at du lurer utestedet til å skjenke alkohol til mindreårige (deg). Blir de tatt av inspektører mister de skjenkebevilgningen og må stenge hele utestedet.

Blir du så full at du begynner å bråke eller ikke klarer å ta vare på deg selv, og politiet kommer, nytter det ikke med noe fake leg. Og siden utestedet slapp deg inn får de også straff.

Så det kriminelle her er ikke bare dokumentfalsk, men alle riskene utestedet utsettes for også. Derfor anmelder de så og si uten unntak falsk id til politiet når de oppdager det. Broren din kommer også i trøbbel.

Endret av Bytex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men er det relevant at de ikke har noe håndfast kontaktinfo om meg?

Broren min kan vel ikke komme i trøbbel om han melder passet stjålet?

Er det virkelig verdt det?

Husk at det følger deg i lang tid om du blir tatt, selv om det virker som en uskyldig sak er det faktisk alvorlig og du får det åpenbart på rullebladet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Men er det relevant at de ikke har noe håndfast kontaktinfo om meg?

Broren min kan vel ikke komme i trøbbel om han melder passet stjålet?

Er det virkelig verdt det?

Husk at det følger deg i lang tid om du blir tatt, selv om det virker som en uskyldig sak er det faktisk alvorlig og du får det åpenbart på rullebladet.

Kjenner ganske godt på følelsen hvorvidt det er verdt det, er nok det dummeste jeg har planer om å gjøre noensinne.

Eller tenker du på hvorvidt det er verdt de å anmelde passet stjålet?

Eller bare vente og se om jeg blir kontaktet av politiet?

Det jeg lurer på er hva som er den beste handlingen for meg å ta.

Må og si at jeg er takknemlig for hjelpen og at folk greier seg uten å gi en lang skjennepreken.

Endret av Sune97
Lenke til kommentar

Den beste handlingen er å ikke gjøre det.

Jeg tenker jo på om det er verdt å bli tatt, riskere fengsel pga. en kveld på byen høres liksom ikke ut som om det helt er vedt det. Og så er det jo en del yrker du kan glemme etterpå. Enorme konsekvenser for å snike seg inn på ett utested altså.

Det beste du kan gjøre når du blir tatt er jo å være ærlig, kanskje du får redusert straff.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Den beste handlingen er å ikke gjøre det.

Jeg tenker jo på om det er verdt å bli tatt, riskere fengsel pga. en kveld på byen høres liksom ikke ut som om det helt er vedt det. Og så er det jo en del yrker du kan glemme etterpå. Enorme konsekvenser for å snike seg inn på ett utested altså.

Det beste du kan gjøre når du blir tatt er jo å være ærlig, kanskje du får redusert straff.

For å ha det sagt risikerer du ikke egentlig fengsel for dette. Det er mulig, men isolert sett, så skjer det ikke. Derimot blir forelegget saftig, og det er jo noe dritt å ha på rullebladet.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...