Gintoki Skrevet 23. februar 2016 Del Skrevet 23. februar 2016 Har de siste dagene slite utrulig mye med å rette på døgnrytma pga var oppe hele natta frem til 7 og våkna 5 den dagen hvor det krasja, å siden da så har jeg kun klart å holde meg våken til 1-2 tia hver dag og våkna i 7-9 tia på kvelden, å aner ikke hva jeg skal gjøre... blir heller ikke trøtt før i 11-12 tia på morran Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 23. februar 2016 Del Skrevet 23. februar 2016 Du døgner. Hold deg våken til det er normal leggetid. Man trenger heller ikke sove for å få ok'ish hvile. Når du har døgnet så legger du deg til normal leggetid igjen. Selv om du ikke er trøtt så ligger du i senga og har øynene lukket. Du sovner antagelig etterhvert. Så står du opp til normal tid selv om du ikke har sovet og repeterer. Til slutt vil døgnrytmen være bra igjen. Det enkle svaret; Hvordan ordne døgnrytmen? Selvkontroll Lenke til kommentar
Gintoki Skrevet 23. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2016 Du døgner. Hold deg våken til det er normal leggetid. Man trenger heller ikke sove for å få ok'ish hvile. Når du har døgnet så legger du deg til normal leggetid igjen. Selv om du ikke er trøtt så ligger du i senga og har øynene lukket. Du sovner antagelig etterhvert. Så står du opp til normal tid selv om du ikke har sovet og repeterer. Til slutt vil døgnrytmen være bra igjen. Det enkle svaret; Hvordan ordne døgnrytmen? Selvkontroll Har prøvd på det i 2 dager. Ender opp med å sovne med "øyene oppe" om jeg prøver å holde meg våken. Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 23. februar 2016 Del Skrevet 23. februar 2016 Normalt ville jeg sagt at du skulle snudd én time hver dag om det lar seg gjøre, men i ditt tilfelle er det helt vendt om. Du må nok bare døgne, og stå opp til samme tid hver dag i ihvertfall en uke fremover, for eksempel kl 7 på morran. om du ikke får sove de første nettene, må du bare stå opp kl 7 uansett, og heller holde deg i aktivitet hele dagen. Life is tough Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 24. februar 2016 Del Skrevet 24. februar 2016 Skulle gjerne visst det samme... Eneste grunnen til at jeg sovnet i går var at jeg tok en sovepille og nå er klokken snart 3 på natten og jeg begynner å bli trøtt da jeg ikke våknet før noen ringte meg klokken 13 på Tirsdag Vekkerklokken står på 8 hver dag Å døgne er faktisk det eneste som kan hjelpe, om en klarer å holde seg våken Problemet er at en klarer å holde seg våken på dagen, men så sovner en tidlig en kveld og våkner tidlig på morran og sånn går dagene Lenke til kommentar
Dr. Chaos Skrevet 24. februar 2016 Del Skrevet 24. februar 2016 Vær så konsekvent som mulig med leggetid og tid for når du skal stå opp. Snu døgnet tilbake ved første anledning. Det er en ond sirkel å komme i som du beskriver der en stadig holder seg oppe for lenge fordi en ikke får sove, og veksler mellom å sove for lite og mye til feil tider på døgnet. Du kan enten snu døgnet sakte eller fort. Ved å snu sakte står du opp en eller noen timer tidligere hver dag, og forhåpentligvis blir du stadig tidligere og tidligere trøtt på kvelden. Ved å snu fort står du militært opp til den tida du skal opp dag etter dag til kroppen har tilpassa seg.Hvit skjermlys bør du bannlyse én time før leggetid, da det vekker deg og gjør at du kunstig forlenger døgnet. Legg fra deg mobiltelefoner, datamaskiner m.m., eller bruk i det minste enn app som f.lux som demper det hvite lyset. Forbered kroppen på at den skal bli trøtt: Legg deg i senga og les på noe du synes er avslappende (ikke for spennende kanskje ) Ikke sov for mye eller for lite. Passe søvn for en voksen person er gjerne 7-8 timer hver natt, noen mer og noen mindre. Dersom du sliter med å bli trøtt til riktig tid sov du kanskje litt mye forrige natt.Dårlige vaner er nok drivkraften bak mange unødige søvnproblemer, og gode vaner kan hjelpe utrolig mye. Det krever mye jobb i begynnelsen, men det er utrolig deilig å stå opp og legge seg uten store problemer. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 24. februar 2016 Del Skrevet 24. februar 2016 (endret) *snip* Har prøvd på det i 2 dager. Ender opp med å sovne med "øyene oppe" om jeg prøver å holde meg våken. Da har du ikke nok selvkontroll nok eller så gjør du noe feil. Mange tror at man kan legge seg ned i sofaen el.l. når man skal døgne for å snu døgnet. Dette går selvfølgelig ikke... Sitt oppreist for eksempel, føler du at søvnen sniker seg innpå så reiser du deg opp og eventuellt går en tur. Unngå alle stillinger som du kan sovne i. Alternativet er sovepiller, men dette fungerer som oftest dårlig for folk som ikke har skikkelige søvnproblemer da de får en voldsom hangover eller sover for lenge/ mye når de har tatt en sovepille. Edit; Det viktigste er å stå opp til den tiden du skal snu våkningen til UANSETT, da går det av seg selv til slutt. Hjernen fungerer en god del på vane og det å sovne blir nesten autonomt når man får inn rytmen. Endret 24. februar 2016 av Belphegor Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 24. februar 2016 Del Skrevet 24. februar 2016 Må støtte Belphegor i dette, altså. Vi har vel alle erfaring med dette. Jeg sklir i hvert fall helt ut hver eneste gang jeg har mer enn to dager fri fra jobb. Det er jævlig seigt å hente seg inn igjen, men du må gjennom det om du skal greie å få på plass en rimelig fornuftig døgnrytme igjen. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 24. februar 2016 Del Skrevet 24. februar 2016 Hva er det dere driver med i hverdagen som tillater en slik døgnrytme? Hva med å prøve å henge med noe venner/bekjente på dagtid? Da må man opp til fornuftig tid, og blir antagelig trøtt nok til å sovne på kvelden.. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 1. mars 2016 Del Skrevet 1. mars 2016 Hvordan er døgnrytmen din til vanlig, Gintoki? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå