Jstrommen Skrevet 23. februar 2016 Del Skrevet 23. februar 2016 Hei.Jeg har vært sammen med en dame i åtte måneder. Vi har reist en del. Hoteller og fly. Reisene er det jeg som har betalt. Hun vil ikke betale sin del. Kan jeg forlange tilbake av henne det som hun skylder meg?Har jo ingen kontrakt selvfølgelig. Men har kvitteringer på kredittkort. Har også lagt ut en penger som har gått til hennes personlige innkjøp.Kan jeg kreve at hun betaler meg tilbake?Jan Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 23. februar 2016 Del Skrevet 23. februar 2016 Selvfølgelig kan du kreve at hun betaler tilbake, mange som synes det er helt ok å være rasshøl. Å få tilbake pengene kan du nok glemme hvis dama ikke vil/ gidder. 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 23. februar 2016 Del Skrevet 23. februar 2016 Hvis dere har avtalt at du bare har lagt ut for henne, skylder hun deg disse pengene. Men så var det forskjellen på å ha rett og å få rett. Uten bevis blir det vanskelig. Hvis du bare angrer på at du har vært spandabel har du ikke retten på din side heller. 2 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 23. februar 2016 Del Skrevet 23. februar 2016 Har det vært avtalt noe tilbakebetaling eller har det vært en gave? 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 23. februar 2016 Del Skrevet 23. februar 2016 Kva var avtalt? Og har du noke slags form for bevis for kva som var avtalt? Det er forskjell på om reisene var ei gåve eller om det var noke som du la ut for at ho skulle betale tilbake seinare. Det har vært nokre eksempel der kjæresten har blitt idømt erstattningskrav sidan den andre parten kunne framlegge bevis på at gåvene som var gitt var gitt under forutsettning av framtidig ekteskap. Men det er ikkje gitt at slike fellesreiser vil kunne bli ansett på den same måten. Det er du som sitter på bevisbyrden for at du betalte reisene på vilkår som no er brutt sidan dere no har skilt lag. 2 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 24. februar 2016 Del Skrevet 24. februar 2016 Generelt sett ser ikke domstolene med velvilje på menn som forsøker å kreve tilbakebetalt den andres andel av felles utgifter når forholdet bryter sammen (jeg antar at det er brutt sammen, siden du skriver "har vært sammen med"). Skal du ha noen sjanse for å vinne frem må det ha vært en klar felles forståelse av at du legger ut for henne, du betaler ikke for henne. Forståelsen må ha vært felles, ikke bare din. Har hun hatt inntekt, og hva har den gått til? Hvordan har inntektsforholdene vært - har du tjent klart mer enn henne? 1 Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 24. februar 2016 Del Skrevet 24. februar 2016 Tror nesten du bare får ta det som en lærepenge. Lite lurt å blåse så mye penger på en dame som det du har gjort. Alt av dokumentasjon du måtte ha på kjøp spiller ingen rolle. Hun vil sikkert bare hardnakket påstå at du spanderte, og da blir det ord mot ord. Forhåpentligvis vil du være "litt" mer tilbakeholden neste gang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå