Gå til innhold

Takler katten min flytting, og bør den tilvennes nytt sted?


Anbefalte innlegg

Jeg har en sterilisert hunkatt på ca 12 år. Hun er ekstremt avhengig av meg, og sturer veldig hvis jeg er lenger borte enn for eksempel en arbeidsdag.

Jeg bor i 2. etasje, og hun er godt vant med de i 1., så de er oppe og mater og ser til henne hvis jeg er borte i noen dager, og hun synes det er OK med selskap, men leiter fortsatt etter meg, og rører nesten ikke maten.

Jeg er endel borte for tida ettersom jeg har en kjæreste som bor en liten kjøretur unna, så når det passer seg i forhold til jobb, som i helger og sånn, så er jeg gjerne der.

Planen er også å flytte til han i løpet av sommeren.

Spørsmålet nå er da om jeg burde prøve å ta henne med meg når jeg er der, eller om jeg burde vente til jeg flytter? Katta er også veldig stressa av seg, spesielt hvis det er noe nytt, så det å flytte på henne kan bli en stor påkjenning, da hun alltid har bodd her.

Jeg tenker at å tilvenne henne til den nye plassen kan være lurt, men hvis det vil stresse henne mer opp, så er jo ikke det så lurt..

 

Jeg vet at alle katter og situasjoner en forskjellige, men ønsker allikevel innspill, tips og råd!☺

Endret av nitpicker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis katten din er av den typen som blir helt panisk av å reise så ville jeg bare ha flyttet henne rett inn og ikke reist frem og tilbake, men hvis reising går ganske rolig er det bare til å kjøre på! ;)

 

Hvis hun har en sovehule, reisebur eller lignende som alltid står fremme og som hun bruker regelmessig så kan det være lurt å ta med det. Det er viktig at hun får et kjent sted å gjemme seg dersom det blir for mye.

Og ikke stress med at katten skal utforske den nye plassen. Hvis hun aller helst vil gjemme seg under eller bak noe så må det være greit. Hun kommer frem når hun er klar - eller veldig sulten. Men sitt gjerne på gulvet og snakk rolig til henne, dersom mennesket hennes er trygt er det lettere for henne å være trygg.

 

Hvis det er et stort hus kan det og være greit å bare la henne være på ett rom sammen med dere første dagen, så kan hun etablere det som en trygg base før hun får utforske resten. Men det kommer jo an på hvor nervøs hun er. Jeg har flyttet katter som gladelig patruljerer nye steder som om de alltid har bodd der med en gang buret åpnes - og jeg har flyttet de som fremdeles ikke føler seg trygge etter noen måneder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...