Apehund Skrevet 23. februar 2016 Del Skrevet 23. februar 2016 Noen som vet hvor man får kjøpt micro SD minnekort i Bergensområdet raskt? Må være micro SD, ikke micro SDHC eller andre nyere format, det er det som gjør det vanskelig... Lenke til kommentar
h33t Skrevet 23. februar 2016 Del Skrevet 23. februar 2016 (endret) trodde clasolson hadde dette Endret 23. februar 2016 av h33t Lenke til kommentar
Apehund Skrevet 23. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2016 Kun SDHC... Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 23. februar 2016 Del Skrevet 23. februar 2016 Vanlige SD/microSD er vel utrydda nå? Man får jo ikke mer enn 2GB. Bortsett fra noen sære 4GB-kort som alikevel hadde kompatibilitetsproblemer. Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 23. februar 2016 Del Skrevet 23. februar 2016 Så vidt jeg vet produseres det ikke lenger, i hvert fall ikke fra de større produsentene som Sandisk, Lexar og så videre. Eneste stedet jeg vet man kan få tak i slikt fortsatt, er Ebay. Men merk at det er fryktelig mye ræl på Ebay som aldri kommer til å fungere stabilt. Selv Sandisk og Lexar er et sjansespill der, da det er masse fake ute å går av disse. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 23. februar 2016 Del Skrevet 23. februar 2016 Ser det er noen butikker som har litt igjen. Multicom og et par andre jeg fant på prisguiden eller prisjakt. Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 23. februar 2016 Del Skrevet 23. februar 2016 Må være micro SD, ikke micro SDHC eller andre nyere format, det er det som gjør det vanskelig... Hvorfor? Har et gammalt 2GB som kan gis bort...... 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. februar 2016 Del Skrevet 23. februar 2016 Er det ikke bare filsystemet som er byttet ut? FAT32 ble vel byttet med exFAT om jeg husker rett, for å støtte større enkeltfiler og større total kapasitet. Jeg tror det skal funke å kjøpe et SDHC kort og formatere det med FAT32. Da blir riktignok kapasiteten begrenset til 2 GB uansett hva førkapasiteten var, men da får du i hvert fall tak i det du trenger, kjapt og billig. flageborg: Sikkert fordi han har gammelt utstyr som ikke takler nyere filsystem. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 23. februar 2016 Del Skrevet 23. februar 2016 Har ingenting med filsystemet å gjøre. Er tekniske forskjeller. Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 23. februar 2016 Del Skrevet 23. februar 2016 Jeg tror det skal funke å kjøpe et SDHC kort og formatere det med FAT32. Da blir riktignok kapasiteten begrenset til 2 GB uansett hva førkapasiteten var, men da får du i hvert fall tak i det du trenger, kjapt og billig. Setter man et SDHC kort inn i et kamera som kun takler SD får man opp feil på minnekort eller lignende feilbeskjed med en gang og kameraet nekter å formatere kortet. Så det er nok som sedsberg sier også tekniske forskjeller. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. februar 2016 Del Skrevet 24. februar 2016 Det er fordi utstyr som ikke støtter exFAT ikke skjønner kortet. Stapp det heller i en kortleser i PCen så du får formatert det til FAT32 (maks 2 GB) og flytt det deretter til utstyret som støtter nettopp FAT32. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 24. februar 2016 Del Skrevet 24. februar 2016 (endret) Nei. Det er fordet SD og SDHC bruker forskjellige addresseringsmetoder til minnet i kortene. SD-utstyr klarer rett og slett ikke å addressere minnet. Det vil ikke bli gjenkjent uansett hva slags filsystem du bruker. Edit: Og grensa på partisjonsstørrelse for FAT32 er 4TB, Ikke 2GB. 2GB er grensa for filstørrelse. Endret 24. februar 2016 av sedsberg Lenke til kommentar
polljen Skrevet 24. februar 2016 Del Skrevet 24. februar 2016 (endret) Edit: Og grensa på partisjonsstørrelse for FAT32 er 4TB, Ikke 2GB. 2GB er grensa for filstørrelse. 4 TB var vel litt stor partisjon for FAT32. Jeg er ingen "ekspert" men etter litt "googling" så er vel kildene (her: Microsoft og Western Digital) enige om at maks størrelse for en partisjon på FAT32 er 32GB og maks filstørrelse på FAT 32 er 4GB (eller som Microsoft skriver: "You cannot create a file larger than (2^32)-1 bytes (this is one byte less than 4 GB) on a FAT32 partition." Minnekort over 32 GB bruker et filsystemet exFAT. EDIT! Det er nok riktig at tredjepartssoftware/firmware kan formatere FAT32 partisjoner større enn 32 GB, faktisk opp til 8 TB (iflg enkelte artikler på nettet), men Windows følger den originale standarden med en begrensing på 32 GB og slik jeg forstår det så gjør de fleste (eller alle?) hardwareprodusentene (kamera/minnebrikker) det samme og bruker den originale standarden når det gjelder FAT32. Men selv om Windows ikke kan lage en partisjon over 32 GB så skal det vist nok kunne lese/skrive til større FAT32-partisjoner. Faktisk så er det slik at ved å bruke "cluster size" på 64kb , dette støttes ikke av Microsoft/Windows som bruker 32kb, så skal en kunne skape FAT32-partisjoner opp til 16 TB (iflg den samme kilden). Endret 24. februar 2016 av polljen Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 24. februar 2016 Del Skrevet 24. februar 2016 De begrensningene er det Microsoft som har satt. Du kan bruke annen software for å få større partisjoner. Men det forandrer fremdeles ikke det at SDHC-kort addresseres fysisk på en annen måte enn SD-kort. SD-kort bruker byte-addressering mens SDHC bruker sector-addressering. (1 sector = 512 bytes) Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 24. februar 2016 Del Skrevet 24. februar 2016 flageborg: Sikkert fordi han har gammelt utstyr som ikke takler nyere filsystem. Ok.....men når jeg prøver å gi bort noe gammalt som kanskje funker.....så er det ikke mye respons å få....hmmmmmm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå