Gå til innhold

[Løst] CPU Temp 97 grader rett etter oppstart

NoPain74

Anbefalte innlegg

Jeg kan vel omtrent garantere at du ikke hører forskjell på de viftene. Og som sagt (avhengig av bruken selvsagt) vil nok grafikkortet overdøve cpu vifta. I allefall min erfaring, men jeg har et NVIDIA GTX 980 Ti... Og har Cooler Master Hyper 212 Evo kjøler med to vifter på CPU..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har jeg både kjøpt og installert 212 Evo.

Startet maskinen og da begynte den på 43 grader. Prøvd litt Assasin Creed og Star Citizen og har klart å se 50 en gang. Kan vel trygt si at det var noe galt med H60'en :-)

Bare en liten ting jeg tenkte å dobbeltsjekke. Jeg tenkte at jeg burde sette på en vifte som sender luften ut bak?

https://goo.gl/photos/ByqHFL9St1Jp3o658

Lenke til kommentar

Jeg bruker den som sagt med to vifter i push-pull.. Ikke det at det noensinne BEHØVES da jeg ikke har klart å maxe ut temperaturen med kun en vifte, men det føles litt 'tryggere' å vite at det er to enheter i tilfelle en av de gir seg.

Og det fordyrer jo ikke med mer enn et par lapper...  :)

Fint at du fikk dette til å funke!

Lenke til kommentar

Jeg bruker den som sagt med to vifter i push-pull.. Ikke det at det noensinne BEHØVES da jeg ikke har klart å maxe ut temperaturen med kun en vifte, men det føles litt 'tryggere' å vite at det er to enheter i tilfelle en av de gir seg.

Og det fordyrer jo ikke med mer enn et par lapper...  :)

Fint at du fikk dette til å funke!

Takk :-)

Nå ligger den på rundt 39/40 idle, så nå kan jeg jo enten vurdere å overklokke den, eller sette ned hastigheten på viften, men hadde bare regulator med 3 pinner og denne viften har 4.

Akkurat nå så trekker den luft fra baksiden av kabinettet og blåser det igjennom kjøleren. Jeg hadde egentlig tenkte til å ha den på andre siden, blåse gjennom kjøleren og ut på baksiden, men minnebrikkene var for høye så jeg fikk ikke plass.

Man kan kanskje snu den og trekke luften gjennom kjøleren?

Lenke til kommentar

et bilde forklarer mer enn 1000 ord :-)

Da tolker jeg det slik at jeg burde trekke inn kald luft i fronten av kabinettet og blåse varm luft ut bak, men siden jeg ikke kan ha viften på den samme siden som på bildet ditt, kan jeg da snu den og "trekke" den varme luften gjennom kjøleren og ut bak, eller kommer den til å kjøle dårligere da?

Lenke til kommentar

Da tolker jeg det slik at jeg burde trekke inn kald luft i fronten av kabinettet og blåse varm luft ut bak, men siden jeg ikke kan ha viften på den samme siden som på bildet ditt, kan jeg da snu den og "trekke" den varme luften gjennom kjøleren og ut bak, eller kommer den til å kjøle dårligere da?

Hadde slike minnebrikker tidligere, endte med at jeg tok av de tåpelige høye ribbene. Det ser ut som du har 4 minnebrikker om jeg ikke ser feil. hvis det andre paret er lavere kan du jo bytte plassering på brikkene. 

Lenke til kommentar

Hadde slike minnebrikker tidligere, endte med at jeg tok av de tåpelige høye ribbene. Det ser ut som du har 4 minnebrikker om jeg ikke ser feil. hvis det andre paret er lavere kan du jo bytte plassering på brikkene. 

Det stemmer. 4 brikker hvor den nærmeste har veldig høye ribber. Kan sikkert prøve å bytte plass. 

litt offtopic men kan man instalere den cpu viften uten å ta ut motherboard, spørs vel på case? Min i7 -4770k nådde nye høyder i division betaen  82 grader max temp stock clock.  Er det noen som er lettere å sette inn enn andre?

I mitt kabinett så hadde jeg kanskje klart det hvis jeg hadde prøvd, men jeg har "2 etasjer" så jeg har et rom under hovedkortet. Tipper man i de aller fleste tilfelle må ut med hovedkortet.

Synes ikke at det var vanskelig å sette den inn. Setter fast en sånn brakett under hovedkortet som du skrur fast med fire muttere under og fire skruer over. Pasta på prosessoren, og feste kjøleren med 4 skruer i de skruene da satte fast i hovedkortet.

Lenke til kommentar

litt offtopic men kan man instalere den cpu viften uten å ta ut motherboard, spørs vel på case? Min i7 -4770k nådde nye høyder i division betaen 82 grader max temp stock clock. Er det noen som er lettere å sette inn enn andre?

Spør på kabinettet, de fleste har en cutout bak hovedkortet slik at du kan bytte kjøler enkelt. Hvilket kabinett har du?

Bare å snu viften, fungerer fint det :) Endret av Bjonness406
Lenke til kommentar

Bare å snu viften, fungerer fint det :)

Som Bjonness406 sier så fungerer det helt utmerket! Siden vifta dekker hele plastprofilen den sitter i blir det nærmest ingen forskjell hvilken side den sitter på og om den skyver eller trekker luft gjennom kjøleren. :)  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...