Bodil Vad Skrevet 23. februar 2016 Del Skrevet 23. februar 2016 Jeg jobber som frivillig i Røde Kors med veiledning og kurs for innvandrerkvinner Det er utfordrende nok å lære seg norsk, og ei jeg snakket med nevnte akkurat dette med spesielle norske uttrykk som vanskelig å lære seg. Jeg tenkte jeg skulle hjelpe henne, og begynte å høre etter i samtaler og på nyhetssendinger for å notere med noen. Jeg er nesten overveldet av hvor mange uttrykk det finnes, og jeg begynte å lure på om Norge har spesielt mange? Det er jo ikke til å stikke under en stol at mange tar seg vann over hodet hvis man prøve å lære seg alle sammen! Og vi må ikke bli høye på pæra, men heller bøye oss i støvet for hvor hardt mange jobber med å kunne snakke og forstå språket Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 23. februar 2016 Del Skrevet 23. februar 2016 Norge har ikke fler enn andre steder. Det går ofte på geografi/ dialekt også, nordnorge har andre uttrykk enn sørnorge. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 23. februar 2016 Del Skrevet 23. februar 2016 Det er jo ikke til å stikke under en stol at mange tar seg vann over hodet hvis man prøve å lære seg alle sammen! Og vi må ikke bli høye på pæra, men heller bøye oss i støvet for hvor hardt mange jobber med å kunne snakke og forstå språket Det er ikkje enkelt å kunne alt for nordmenn heller, til dømes veit ikkje alle at uttrykket er "stikke under stol", ikkje "...under ein stol". Lenke til kommentar
Husam Skrevet 23. februar 2016 Del Skrevet 23. februar 2016 Uten å kunne vise til noen tall, tviler jeg sterkt på at Norge er i en særklasse når det gjelder spesielle ord og uttrykk. Idiomer og faste uttrykk dukker også opp svært ofte i både engelsk, spansk og tysk. 1 Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 23. februar 2016 Del Skrevet 23. februar 2016 Jeg har trodd det var sånn i alle språk, bortsett fra programmeringsspråk? Idiomer finnes kanskje der også for alt jeg vet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå