Gå til innhold

Overvåking på jobb, hva er lov?

Anbefalte innlegg

Hei!

Hvor går egentlig grensen når det gjelder overvåking på arbeidsplassen?

I firmaet som jeg jobber i så har vi et eksternt lager, der jeg jobber alene hele dagen.

Hver dag så ser jeg at sjefen tar turen bort å bare kjører forbi, bare for å se at jeg faktisk gjør noe. Litt ironisk når han selv bruker mye av sin jobbtid på dette.

Jeg synes dette er både slitsomt og ubehagelig over tid, samtidig som jeg ikke skjønner hva jeg har gjort for å fortjene dette. Jeg står på hver dag og hopper over mange lunsjpauser pga mengden jobb, likevel så gjør han dette. De gangene han stopper opp så er det bare kritikk å få, på de mest utrolige argument. Sist var det at jeg svinger for mye med trucken vi har på jobb, da det var unødvendig slitasje.

Er det mulig tenker jeg?

Hvor mye er lov her?

Takker på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det her er vel ikke snakk om teknisk overvåkning av noe slag, men at sjefen faktisk følger opp hva de ansatte gjør. Der er det ingen personvernregler som hjelper deg. Så lenge dette ikke er en "uheldig psykisk belastning" så har nok sjefen sitt på det tørre her (og det er nok ikke en uheldig psykisk belastning i lovens forstand).

Lenke til kommentar

Dette er ikkje overvåkning i vanlig forstand. 

Arbeidsgiver har rett til å føre tilsyn med sine arbeidstakarar, det faller inn under arbeidsgivers styringsrett.

Men som Herr Brun påpeiker så kan slik oppførsel være brudd på arbeidsmiljølova sine krav om fullt ut forsvarlig psykisk og fysisk arbeidsmiljø.

Skal du vinne fram med ei slik sak så må det i så tilfelle gå mest på at arbeidsgivers kontrollar er ein form for mobbing som ikkje kan begrunnast i virksomheitas drift.

I utgangspunktet så virker det ikkje som at sjefens bemerkningar er ubegrunna. Mykje svinging med trucken vil reint faktisk medføre større slitasje, samt at det kan ugjere ein sikkerheitsrisiko.

Sidan du jobber mykje åleine så vil nok besøka frå sjefen også tjene ein sikkerheitsfunksjon i forhold til eventuelle ulykker som truck velt eller liknande.

Men det er klart at dette kunne vært løyst på ein betre måte ved å f.eks gi kjøyreopplæring i meir ordna former. Dette vil nok også være langt meir virkningsfullt en å berre motta tilfeldige kommentara innimellom.

Saksgangen vidare er nok å ta dette opp, enten direkte med sjefen, eller via verneombudet.

Lenke til kommentar

Kan du ikke ta det opp med lederen? Spørre om han er usikker på kompetansen din eller hva som er problemet?

Er ikke enig i at å stikke bortom og se inn til deg er overvåkning. Når du sier overvåkning gir det assosiasjoner om noe langt mer inngripende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...