Redaksjonen. Skrevet 23. februar 2016 Del Skrevet 23. februar 2016 - Ikke aktuelt nå, sier Vegvesenet.Konsulent: Kabelferger gir nullutslipp til en brøkdel av prisen på batteriferger 1 Lenke til kommentar
Geir Kvinge Skrevet 23. februar 2016 Del Skrevet 23. februar 2016 Det står i artikkelen; "Hisarøyna i Gulen kommune forbundet med fastlandet via en kabelferge. Også Masfjord-Duesund i samme kommune betjenes med kabelferge." Jeg er ikke så stiv i geografi, men disse to ferjestrekningene ligger vel ikke i samme fylke engang? Gulen kommune ligger i Sogn og fjordane, mens ferjestekningen Masfjord-Duesund ligger i Masfjorden kommune i Hordaland fylke. 3 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 23. februar 2016 Del Skrevet 23. februar 2016 Kommune/fylke/landsdel - er'e så nøye'a? (Det er TU vi snakker om her.) Lenke til kommentar
0D33XOD5 Skrevet 23. februar 2016 Del Skrevet 23. februar 2016 "For kryssing av litt lengre strekninger, kan to ferger benyttes, koblet på en kabelsløyfe og kjøres i pendel." Veldig spent på hva som skjer når disse møtes midtfjords på en 4km strekning. Ser ikke for meg mye "sideveis" kontroll. Også spent på om fergestrekningen må stenges når nødvendig vedlikehold skal gjøres, ikke lett å sette inn reserveferge. 1 Lenke til kommentar
Colin T Skrevet 23. februar 2016 Del Skrevet 23. februar 2016 Ja, du har rett at sideveis kontroll er nødvendig med to ferger i bilde, men det er ikkje vanskeleg å få til. For vedlikehald eine ferga kan bli kopla av kabelen om nødvendig utan å påvirke funksjon av den andre ferja. 1 Lenke til kommentar
Ole Jørgen Kjellmark Skrevet 23. februar 2016 Del Skrevet 23. februar 2016 Kanskje det kunne være en løsning å drive korte fergestrekninger der det er greie bunnforhold med hjelp av en lang skjøteledning og en trommel om bord på ferga? 1 Lenke til kommentar
Colin T Skrevet 24. februar 2016 Del Skrevet 24. februar 2016 Kanskje det kunne være en løsning å drive korte fergestrekninger der det er greie bunnforhold med hjelp av en lang skjøteledning og en trommel om bord på ferga? Det kunne fungere. Men ein straumledende kabel rulla inn og ut heile tida ikkje føles så fornuftig. Det kunne også fører straum frå hengande kabler overfor (litt som trikke), men heile vitsen var at ferge er dratt frå ein fastpunkt og ikkje bruke propel på ferja, på grunn av i utgangspunkt det er ein mykje meir effektivt metode å bevege ferja. 1 Lenke til kommentar
torest Skrevet 24. februar 2016 Del Skrevet 24. februar 2016 Hei Geir! Du har rett i at Masfjord og Duesund ligger i Hordaland. Beklager feilen! 2 Lenke til kommentar
Løgn Skrevet 24. februar 2016 Del Skrevet 24. februar 2016 "For kryssing av litt lengre strekninger, kan to ferger benyttes, koblet på en kabelsløyfe og kjøres i pendel." Veldig spent på hva som skjer når disse møtes midtfjords på en 4km strekning. Ser ikke for meg mye "sideveis" kontroll. Også spent på om fergestrekningen må stenges når nødvendig vedlikehold skal gjøres, ikke lett å sette inn reserveferge. Det er vel mulig å ha et ror i fergene selv om fremdrift styres av vaier? 1 Lenke til kommentar
Colin T Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 "For kryssing av litt lengre strekninger, kan to ferger benyttes, koblet på en kabelsløyfe og kjøres i pendel." Veldig spent på hva som skjer når disse møtes midtfjords på en 4km strekning. Ser ikke for meg mye "sideveis" kontroll. Også spent på om fergestrekningen må stenges når nødvendig vedlikehold skal gjøres, ikke lett å sette inn reserveferge. Det er vel mulig å ha et ror i fergene selv om fremdrift styres av vaier? Sikkert det er mogleg, men kanskje meir praktisk at vaier er ikkje ´innbund´ i ferger. Enten berre kopla fram og bak båten, ellers hekta opp under ein tohulls båt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå