Gå til innhold

Er PC-en din VR-klar?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Playstation VR kommer jo med en liten ekstra boks du må koble til PS`en....

 

Og denne boksen gir ingen ytelses forbedringer. Den fungerer som en HDMI splitter. Behandler data ifra PSVR og sender videre via USB til PS4. Og den håndterer 3D audio. Resten blir gjort på PS4.

 

Men PS4 tar ibruk noe som dem kaller for reprojection. Alle spill må kjøre i 60 fps på PS4 og blir da via denne teknikken en 120fps opplevelse. Dvs at alle spill på PS4 som klarer 60 fps har potensiale til å være i VR. En vil kunne få grafikk som fks det siste Metal Gear Solid 5. Så det behøver så absolutt ikke å være Tom 'n Jerry cartoon grafikk som nevnt over her...

 

Meldingene ifra "vet seg på slikt" i bransjen er at PSVR er veldig bra sammenlignet med Oculus Rift og HTC Vive. Men at VR på PC til 18-20000kr blir bedre en noe til 6-7000kr (om PSVR prises ca som en PS4) sier seg selv.

 

Men for konsoll spillere og folk generelt så vil nok PSVR levere en fortreffelig VR opplevelse til en langt mer fornuftig pris :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Playstation VR kommer jo med en liten ekstra boks du må koble til PS`en....

 

Men PS4 tar ibruk noe som dem kaller for reprojection. Alle spill må kjøre i 60 fps på PS4 og blir da via denne teknikken en 120fps opplevelse. Dvs at alle spill på PS4 som klarer 60 fps har potensiale til å være i VR. En vil kunne få grafikk som fks det siste Metal Gear Solid 5. Så det behøver så absolutt ikke å være Tom 'n Jerry cartoon grafikk som nevnt over her...

 

120 Fps-opplevelse er vel å ta i, interpolering fra 30 til 60 fps står endel tilbake for "ren" 60 fps.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Playstation VR kommer jo med en liten ekstra boks du må koble til PS`en....

 

Men PS4 tar ibruk noe som dem kaller for reprojection. Alle spill må kjøre i 60 fps på PS4 og blir da via denne teknikken en 120fps opplevelse. Dvs at alle spill på PS4 som klarer 60 fps har potensiale til å være i VR. En vil kunne få grafikk som fks det siste Metal Gear Solid 5. Så det behøver så absolutt ikke å være Tom 'n Jerry cartoon grafikk som nevnt over her...

 

120 Fps-opplevelse er vel å ta i, interpolering fra 30 til 60 fps står endel tilbake for "ren" 60 fps.

AtW

Jup, et annet problem er at spill stort set designes for å presse konsoller, 30fps og ofte under hd oppløsning for å stappe inn mest mulig.

 

MGS vil kjøre lett på PS4 da den også er for PS3, nyere spill gjør ikke det.

Utviklere vil neppe lage spill med PS3 grafikk for at det også skal virke i VR siden de vil miste mye av ikke VR markedet som er større.

Lenke til kommentar

MGS5 på PS4 er jo nydelig. Og det er slik at alle spill må kjøre i stabile 60 fps for at effekten skal være bra. Det går fks ikke ann å bruke teknikken for å få 30 fps spill til å oppleves som 60 fps. Det er ikke nok informasjon til å gjøre den opplevelsen brukbar i VR.

 

Men nå er selv dem mest enkle spill imponerende i VR. Så at PSVR kommer til å komme med unike VR opplevelser for PS4 eiere er det ingen tvil om.

 

Men om en synes det er verdt 18-20000kr for high-end PC VR så er det et alternativ som finnes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

MGS5 på PS4 er jo nydelig. Og det er slik at alle spill må kjøre i stabile 60 fps for at effekten skal være bra. Det går fks ikke ann å bruke teknikken for å få 30 fps spill til å oppleves som 60 fps. Det er ikke nok informasjon til å gjøre den opplevelsen brukbar i VR.

 

Men nå er selv dem mest enkle spill imponerende i VR. Så at PSVR kommer til å komme med unike VR opplevelser for PS4 eiere er det ingen tvil om.

 

Men om en synes det er verdt 18-20000kr for high-end PC VR så er det et alternativ som finnes.

 

Det er jo det man i praksis gjør, VR trenger 120 fps fordi det som vises på vært øye er forskjellig. I praksis er det som 60 fps på en normal skjerm. Man tar 30 fps (per øye) og frame-interpolerer det til 60 fps. Blir som å sette på framinterpolation på TVen. 

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Så konsoll brukere må vente på ps5 før de får mulighet til å bruke VR?

 

Konsoller er stort sett leketøy. Du kan ikke forvente mer av så slapp hardware. Du får "VR-light" denne generasjonen da :)

Konsoll er billige leketøy. PC er potensielt dyre leketøy. Slik, fikset det for deg jeg. Og det helt uten å være drittsekk/sette folk og seg selv i bås :) Endret av LarZen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Så konsoll brukere må vente på ps5 før de får mulighet til å bruke VR?

Konsoller er stort sett leketøy. Du kan ikke forvente mer av så slapp hardware. Du får "VR-light" denne generasjonen da :)

Konsoll er billige leketøy. PC er potensielt dyre leketøy. Slik, fikset det for deg jeg. Og det helt uten å være drittsekk/sette folk og seg selv i bås :)

 

 

Sier han som sa PC spilling var død? Ikke drittsekk det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

MGS5 på PS4 er jo nydelig. Og det er slik at alle spill må kjøre i stabile 60 fps for at effekten skal være bra. Det går fks ikke ann å bruke teknikken for å få 30 fps spill til å oppleves som 60 fps. Det er ikke nok informasjon til å gjøre den opplevelsen brukbar i VR.

 

Men nå er selv dem mest enkle spill imponerende i VR. Så at PSVR kommer til å komme med unike VR opplevelser for PS4 eiere er det ingen tvil om.

 

Men om en synes det er verdt 18-20000kr for high-end PC VR så er det et alternativ som finnes.

 

Det er jo det man i praksis gjør, VR trenger 120 fps fordi det som vises på vært øye er forskjellig. I praksis er det som 60 fps på en normal skjerm. Man tar 30 fps (per øye) og frame-interpolerer det til 60 fps. Blir som å sette på framinterpolation på TVen. 

 

AtW

 

 

Slik eg har forstått det gir PSVR i praksis kvart auge ein opplevelse av 120fps som lurer hjernen til å ikkje bli kvalm. Spillet er egentlig oppskalert fra 60fps på kvart auge til 120fps på kvart auge. I praksis er det som at man spiller 60fps oppskalert til 120fps på ein vanlig skjerm.

Lenke til kommentar

 

 

MGS5 på PS4 er jo nydelig. Og det er slik at alle spill må kjøre i stabile 60 fps for at effekten skal være bra. Det går fks ikke ann å bruke teknikken for å få 30 fps spill til å oppleves som 60 fps. Det er ikke nok informasjon til å gjøre den opplevelsen brukbar i VR.

 

Men nå er selv dem mest enkle spill imponerende i VR. Så at PSVR kommer til å komme med unike VR opplevelser for PS4 eiere er det ingen tvil om.

 

Men om en synes det er verdt 18-20000kr for high-end PC VR så er det et alternativ som finnes.

 

Det er jo det man i praksis gjør, VR trenger 120 fps fordi det som vises på vært øye er forskjellig. I praksis er det som 60 fps på en normal skjerm. Man tar 30 fps (per øye) og frame-interpolerer det til 60 fps. Blir som å sette på framinterpolation på TVen. 

 

AtW

 

 

Slik eg har forstått det gir PSVR i praksis kvart auge ein opplevelse av 120fps som lurer hjernen til å ikkje bli kvalm. Spillet er egentlig oppskalert fra 60fps på kvart auge til 120fps på kvart auge. I praksis er det som at man spiller 60fps oppskalert til 120fps på ein vanlig skjerm.

 

 

Isåfall har det langt høyere framrate enn rift, og må ha vesentlig lavere grafikkvalitet enn PS4 normalt har.

 

AtW

Lenke til kommentar

Forskjellen slik jeg har forstått det på Rift og PSVR er at Rift har to panel på 90Hz/fps. Mens PSVR har et panel på 120Hz/fps. Panelet på PSVR støtter også 90Hz/fps.

 

Så utviklere har valget mellom å rendre spill med grafikk som vi har i dagens 60 fps spill på PS4 opp til 120fps. Eller kjøre det native i 90 eller 120Hz men da med begrensninger på grafikk. 

 

Snakker litt om PSVR i dette intervjuet.

 

Endret av LarZen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...