Deltiden Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 (endret) Hei! Bilen jeg kjører var på EU-kontroll idag og ble ikke godkjent. Feil og kommentar var som følger Generell kommentar Olje lekkasje fra girkasse. edømming Kontrollpunkt Merknad, posisjon, kommentar 2 1.1.11 Bremserør c) Rør skadet eller sterkt korrodert, Høyre, bak 2 1.1.11 Bremserør c) Rør skadet eller sterkt korrodert, Venstre, bak 2 1.1.14 Bremsetromler, bremseskiver e) Mer enn 25 % rust på en side av bremseskive, Høyre, foran 2 5.1.1 Aksler b) Ikke tilstrekkelig festet til kjøretøyet, 1 Aksel, Foraksel ‐venstre side. 2 5.3.1 Fjærer og stabilisator f) Stabilisator, for stor slakk i foringer eller kuler, Venstre, lenkarm bak Bilen det er snakk om er en 2000 Nissan Micra. Bilen har gått 140 000 km. Reparasjonskostnader ble anslått til 10500 kr, og vrakpant er ca 3000. Jeg har litt problemer å bestemme hva som vil lønne seg å gjøre her. Jeg har egentlig ikke noe behov for bil da jeg bor i nærheten av en togstasjon som tar meg til Oslo sentrum på kort tid, samt noe busser i nærheten. Samtidig har jeg et halvt år igjen på bachelorgraden min, og etter det begynner i fast jobb - så jeg har råd til bil. I tillegg er det jo veldig praktisk og deilig å ha bil tilgjengelig. Frykten min er at jeg bruker 10500,- på å reparere - for at den så ikke blir EU-godkjent om to år pga rust/driftsskader osv. Spørsmålet mitt blir derfor: Vil det lønne seg å reparere denne og ta sjansen på at den holder 2-5 år til, eller er det bedre å ta vrakpanten å se etter en OK bil til 30-50000? Endret 23. februar 2016 av Deltiden Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 23. februar 2016 Del Skrevet 23. februar 2016 Bare nitpick her, men bare 14 000 km? Mangler vel en null? Kommer jo helt an på hvor mye en sånn bil er verdt og om den kan selges Lenke til kommentar
Deltiden Skrevet 23. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2016 Oops, ja 140 000 selvfølgelig. retter innlegg nå! Har sett tilsvarende (1998-2002) ligger på finn fra 6-20 000. Dog med høyere KM-stand men EU-godkjent. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 23. februar 2016 Del Skrevet 23. februar 2016 Jeg ville ha vraket og tatt bussen, om det er mulig for det vil garantert være noe feil på neste EU kontroll også Fikk nettopp regning på årsavgift Lenke til kommentar
Deltiden Skrevet 23. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2016 Ja, lener meg den veien selv.. Tanken på å bruke 10500 kr for å reparere noe som varer i to år er ikke så kul - samtidig som 10500 kr for en bil i 2(+?) år ikke er så all verdens ille. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 23. februar 2016 Del Skrevet 23. februar 2016 Om du betaler 11k og har bil i 2 år så har du sluppet billig unna. Hvis du tror at du får en bil til 30-50k som garantert flyr gjennom neste PKK om 2 år så har jeg noen dårlige nyheter til deg. 6 Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 23. februar 2016 Del Skrevet 23. februar 2016 (endret) Finn et annet verksted det burde ikke koste mer enn 3-5000.- Årsavgiften for i år må betales uansett men du kan få halvparten tilbake. Selv jeg som ikke er faglært trenger ikke mer enn 2-3 timer for å fikse det som står på den listen. Endret 23. februar 2016 av Maxopp Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 23. februar 2016 Del Skrevet 23. februar 2016 Det er feil. Du slipper/ får hele årsavgiften tilbake om du vraker bilen før den overnevnte datoen i mars. Det er hvis du leverer inn skilt nå/før juli så slipper du halve. Lenke til kommentar
Deltiden Skrevet 23. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2016 Forventer ikke at en bil til >50k skal gå gjennom neste kontroll uten problemer - men uten disse problemene. Det er vel ikke urealistisk? Titter uansett ikke på en 2013-modell BMW. Får høre litt rundt med verksteder så ser vi hva det blir til. Takk for svar! Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 23. februar 2016 Del Skrevet 23. februar 2016 Rusten på bremserørene er stort sett bare å pusse og male (er veldig var på det med rust på bremserør, men de sjekker sjeldent graden av rust, overflate eller igjennomgående) Bremseskiver/trommel er 10 min arbeid etter bilen er i luften og hjulene av. To siste er nok heller ikke store jobben, Tviler på at micra deler er veldig dyr heller Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 23. februar 2016 Del Skrevet 23. februar 2016 Tror det billigste for deg blir å fikse bilen og skrote den ved neste PKK. Du har forhåpentligvis litt kontroll på tilstanden ellers. En helt ny bil i prisklassen 50k vil fort være 10-15 år gammel og by på plutselige overraskelser den også. Kanskje ikke det samme som du har nå, men det er nå flere ting enn rust som koster en del penger. Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 23. februar 2016 Del Skrevet 23. februar 2016 Her må du egentlig vurdere om du klarer deg uten bil eller ikke. Hvis du velger å beholde bilen koster den deg 3115,- i årsavgift, pluss 10k i reparasjoner. Bilen vil da være verdt 20k+ etter hva du selv sier. Gitt at bilen i seg selv er i god stand og den ikke faller fra hverandre om 1mnd så kan du så selge den og få pengene igjen. Selger du sparer du også utgifter som forsikring, parkering, service osv, men er da uten bil. Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 23. februar 2016 Del Skrevet 23. februar 2016 Hadde samme dilemma med forrige bilen min i 2013, en 1999 Avensis som hadde gått rundt 250.000 km. Lista fra verkstedet så tilnærmet lik ut din, men beløpet kom på 18.000,- - bytte av bremser foran/bak- bytte avbremserør- bytte av stabilisatorstagsforinger bak- bytte av styrestag- 4-hjulskontroll. Jeg valgte å svelge verkstedregningen, fikk den gjennom EU-kontrollen og hadde den i 12 måneder til før den begynte å lekke fra bensintanken. Da solgte jeg den til et par litauere som skulle ha arbeidsbil, fikk 15.000,- for den. De tok den etter et kjapp prøvetur, betalte cash og hadde null problemer med følgende liste med feil: - Liten lekkasje/drypper fra bensintanken. Oppdaget etter fylling i februar 2014. Litt usikker på akkurat hvor lekkasjen er, men det slutta da jeg kom ned mot halv tank.- Oljekjøler er frakoblet/bypassed etter at tilkoblingen til denne knakk da bilen ble rygget på mens den stod parkert sommeren 2013. Bør ikke dra tung henger.- Baklukelåsen har kilt seg. Sikkert mulig å få opp, men har ikke vært baki på lang tid.- Vindusvisker bak defekt.- Høyre vindusheis foran går noe tregt.- Frontlys bør justeres.- Huset til høyre blinklys foran har knekt en plastklips og er teipet fast.- Ikke rustfri.- Deler av belysningen i konsoll og dash er gått.- Setevarme virker ikke.- Litt modent eksosanlegg, lappet med tetningsmiddel, bånd og klemmer. Holder greit.- Motorlampa lyser en kort stund innimellom, pga. dårlig kontakt i en kamakselsensor.(Hadde bilen hos Toyota som leste av feilkode. Ikke farlig å kjøre med, må evt. bytte fordeleren for å bli kvitt dette falske varslet som dukker opp alt fra et par ganger om dagen til en gang hver annen måned)- Bruker olje. Føler jeg fikk relativt bra med km/kr for den bilen det siste året i forhold til å skulle ha tatt med meg 3.000,- i vrakpant inn i en ny bil. Lenke til kommentar
Deltiden Skrevet 23. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2016 Takk for svar folkens! Er som sagt veldig usikker på hva jeg burde gjøre. årsavgift og forsikring deler jeg på med mor så det er ikke så ille, forsikringa og bilen står også på henne. Bilen er ellers i veldig god stand, et par bulker men ingen store eller seriøse. Igjen - billig bil, relativt gammel bil: reparasjon kan fort ikke lønne seg med tanke på skader fremover. 10500 er billig for en bil om jeg kan ha den 2 år. Er jeg heldig og det ikke blir noe fler skader kan den kanskje selges for 10-15k om to år. Ny bil hadde vært konge, men å brukte 150+ er uaktuelt pr nå, spesielt siden jeg egentlig ikke trenger bil, bare er praktisk. kan selvfølgelig endre seg når jeg er i fast jobb men det må jeg ta stilling til senere. Kan jo også reparere og ta vrakpant om to år om den ikke blir godkjent.. Takk igjen for svar! Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 24. februar 2016 Del Skrevet 24. februar 2016 10000 er helt normalt etter eu-kontroll i saltlakeland. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå