Gå til innhold

Juss - Kan man bygge på master etter endt bachelor?

Twix1010

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei. Det kan hende du vil kunne det i framtiden, men per nå kan du ikke det. Man kunne det et år, men de plassene ble kuttet av budsjetthensyn.

Ikke sats på dette. Ta opp VGS-karakterene eller gjør noe annet.

Edit: Ser nå at jeg tok feil her. Se under.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Jeg har læringsvansker og tviler på at jeg greier og ende opp med det som kreves for master med vgs karakterer. Kan oppnå nok til lillehammer ved og vente til jeg får max alderspoeng

Jeg elsker alt som har med loven å gjøre og advokat er den største drømmen min. Rettslære er mitt sterke fag å ligger på 6-5 i det i standpunkt nå.

Lenke til kommentar

Du blir ikke advokat med bachelor. Jusstudiet i Bergen vurderte en tid å gå over til en 3+2-løsning der man åpnet for at også bachelorstudenter kunne søke seg direkte inn på mastergraden, men dette er visst blitt forkastet nå.

Er det slutt med 3+2 i Bergen nå? Mener at det var noen få plasser på masteren som var reservert for de med bachelor i rettsvitenskap. I alle fall det jeg fikk ut av en artikkel fra Norges Juristforbund en gang i oktober. 

Lenke til kommentar

Jeg var av den oppfatning at særskilt opptak fra bachelor var avsluttet av budsjetthensyn, men det ser ut til at det har blitt en fast ordning, jf. linken til Quote. Det betyr at du kan søke opptak til master basert på bachelor-karakterer. Om det er så smart med lærevansker er jo en annen sak, men det er i alle fall mulig.

Lenke til kommentar

Jeg snakket med en professor i Bergen som jobbet med 3+2-ordningen, og jeg fikk inntrykk av at den var ment permanent. Men jeg tror de fortsatt er avhengig av særskilt tilskuddspost i statsbudsjettet hvert år.

Godt mogleg. Reknar med at det er ein grunn til at dei skriv: "19. juni 2015 vedtok Stortinget i revidert nasjonalbudsjett 30 studieplasser til toårig masterprogram i rettsvitenskap ved UiB." i feit skrift på sida.

Uansett bør ein vurdere om ein kjem til å klare å komme inn på studiet etter bachelorgrad, gitt at ordninga framleis eksisterer. Dei har også opptaksgrupper der det er reservert 18 plasser til studenter frå HiL, 7 plasser frå UiA og 5 plasser til studenter frå UiS. Ein konkurrerer berre i den gruppa ein tilhøyrer. Høgskolen i Lillehammer har 120 plasser for bachelor i juss, så nålauget er framleis veldig trangt når ein risikerer å konkurrere mot 119 søkjarar. Då er det eigentleg betre å forbetre karakterer frå vidaregåande, eventuelt også sanke litt alders- og tilleggspoeng, framfor å søkje seg inn på ei utdanning som ein risikerer at ein ikkje får brukt. Gode karakterer frå vidaregåande vil uansett kunne hjelpe deg å få innpass på andre studium med høgt snitt.

Lenke til kommentar

Jeg var av den oppfatning at særskilt opptak fra bachelor var avsluttet av budsjetthensyn, men det ser ut til at det har blitt en fast ordning, jf. linken til Quote. Det betyr at du kan søke opptak til master basert på bachelor-karakterer. Om det er så smart med lærevansker er jo en annen sak, men det er i alle fall mulig.

Er veldig god i faget rettslære på vgs å ligger på 5+ i snitt i det, liker å tolke loven og er godt til det. Kan ikke det være en tegn på at jeg kan mestre juss studiet? Jeg er god i ting jeg liker og har interesse for

Lenke til kommentar

Å være god i rettslærefaget er en forutsetning for å mestre et studium i rettsvitenskap, men det er ikke nok. Læreplanen i rettslære 1 og 2 etablerer lave kompetanse- og ferdighetskrav sammenlignet med hva du vil møte på ditt første år ved universitetsstudiet (jeg kjenner ikke til høgskolestudiene). 

For å ta familierett som et eksempel. Her er kravet fra Rettslære 1: 

Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
* bruke rettsreglar i samband med inngåing og oppløysing av ekteskap, registrert partnarskap og sambuarskap
* bruke hovudreglane om råderett, underhaldsplikt og ansvar for gjeld i ekteskap, registrert partnarskap og sambuarskap
* bruke hovudreglane om fordeling av verdiar og ting i buet i samband med oppløysing av ekteskap, registrert partnarskap og sambuarskap
* bruke reglane i verjemålslova og barnelova om rettar og plikter for barn og foreldre og gjere greie for dei viktigaste føresegnene i barnekonvensjonen

Her er kravet fra UiOs Privatrett II: 

Kunnskap

Studenten skal ha god kunnskap om:
* Formuesforholdet under ekteskapet, herunder reglene om ektefellers råderett, gjeldsansvar og gaveoverføringer.
* Fastlegging av eierforhold i ekteskap og samboerforhold
* Avtaler mellom ektefeller, herunder adgangen til å avtale alternative formuesordninger til ekteskapslovens normalordning, samt lemping av avtaler.
* Oppgjørsreglene ved ekteskapets opphør, både når partene har felleseie og ved særeie
* Formuesforholdet mellom samboere, og det økonomiske oppgjøret ved samboerforholdets opphør

Studenten skal ha kunnskap om:
* Vilkårene for ekteskapets inngåelse og oppløsning samt reglene om ektefellers underholdsplikt
* Hovedlinjer i lovvalgsreglene (internasjonal privatrett)
* Hovedreglene om foreldreansvar, hvor barnet skal bo fast og samværsrett

Ferdigheter

Studenten skal kunne:
* Identifisere og drøfte familierettslige problemstillinger knyttet til avtaleinngåelse og delingsregler i livsfellesskap
* Analysere og avveie grunnleggende hensyn i den økonomiske familieretten
* Anvende familierettslige regler på praktiske situasjoner
* Formulere og formidle kunnskaper om familierettslige problemstillinger

Generell kompetanse
Studenten skal:
* Kunne anvende familierettslige kunnskaper i domstolene, advokatfirma og andre offentlige og private institusjoner som arbeider med familierett
* Ha forståelse for de særegne mellommenneskelige og etiske spørsmål som reiser seg i familieretten

Generelt sett har rettslærefaget en veldig praktisk tilnærming sammenlignet med universitetsstudiet. Det å mestre jussens praktiske side er viktig, men du må også kunne mestre den teoretiske siden hvis du skal komme ut av den andre enden med en mastergrad. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...