Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp med forklaring på regresjonsanalyse?

Anbefalte innlegg

post-345132-0-22914500-1456176275_thumb.jpg

Kan noen hjelpe meg litt med denne oppgaven? 

For å finne ut om det i det hele tatt er en sammenheng mellom disse variabelene, må jeg se om den uavhengige variabelen er signifikant. Med konfidensintervall på 95%, må P i den uavhengige variabelen være under 0,05, slik at jeg kan forkaste nullhypotese og bekrefte at den er sammenheng mellom disse to variabelene. Hvilken P-verdi skal jeg bruke? og Hvordan bruker jeg t-Stat?

Og...

Koeffisienten = Beta sier oss hvor mye den avhengige variabelen øker når den uavhengige variabelen øker. Her har vi Bedrift B som den avhengig variabel, og Oslo børs som den uavhengig variabel. 

Hvorfor har vi fått to koeffisienter? Hvilken er relevant?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjæringspunktet er i dette tilfellet bare en konstant som forteller deg hva den forventede verdien på den avhengige variabelen vil være dersom verdien på den uavhengige variabelen er lik 0. Det er variabelen "X-variabel 1" og dens tilhørende koeffisient og p-verdi du er interessert i.

Lenke til kommentar

Skjæringspunktet er i dette tilfellet bare en konstant som forteller deg hva den forventede verdien på den avhengige variabelen vil være dersom verdien på den uavhengige variabelen er lik 0. Det er variabelen "X-variabel 1" og dens tilhørende koeffisient og p-verdi du er interessert i.

Flott! Tusen takk! Har du en ide om hvordan jeg bruker T-observatoren etter å ha utført signifikant test? 

Har eksamen på torsdag, så du hjelper utrolig mye!

Lenke til kommentar

T-verdien gir deg i prinsippet den samme informasjonen som p-verdien. Jo høyere t-verdien er, jo lavere er standardfeilene i forhold til koeffisienten, og jo lavere blir dermed p-verdien. Og siden sistnevnte tall er mye enklere å tolke intuitivt er det ikke så mye du trenger å bruke t-verdien til i denne oppgaven, i og med at du har fått utdelt begge deler.

Lenke til kommentar

T-verdien gir deg i prinsippet den samme informasjonen som p-verdien. Jo høyere t-verdien er, jo lavere er standardfeilene i forhold til koeffisienten, og jo lavere blir dermed p-verdien. Og siden sistnevnte tall er mye enklere å tolke intuitivt er det ikke så mye du trenger å bruke t-verdien til i denne oppgaven, i og med at du har fått utdelt begge deler.

Innenfor hvilken ramme må t-verdien være? Hvor mye må t-verdien være for å beholde nullhypotesen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...