Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC skru seg av og på av seg selv.

Anbefalte innlegg

Hei

Er det noen som har noen ide hva som feiler pc'en min? Den fryser seg ca hver time, så jeg må skru den helt av og på med svenskeknappen. Om den er avslått, så skrur den seg på av seg selv.. 

Får også opp beskjed at en hardisk er deffekt å bør ta backup hver gang jeg skrur den på. Selv om alle HDD/SSD fungerer fint. Hva er galt? Skjermkort, hovedkort, PSU? 

Ønsker ikke å kjøpe en helt ny pc, da den kun er 1-2 år gammel. 

Mvh Bendik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du faktisk får info at hardisk er deffekt så er den trolig det.. Hardiskene er smartere en man tror, om den plutselig sliter med å lese/skrive til noen sektorgrupper så merker den området som skadet, for å ikke bruke de igjen.. (Så den virker plutselig helt fint igjen) Det kan også være årsaken til problemene du opplever, eksempelvis om swap fila til Windows ligger på ett område hvor det er skadet sektorgrupper..

Ta kopi av alle bilder og dokumenter etc du trenger, evnt hele brukermappa.. Inklusiv "appdata" om du ønsker å ha med all programdata som oftes inkluderer mail, epost, savegames til spill etc..

Om du ikke ønsker å bruke penger på å få noe av dette fikset er det flere butikker som kan ta imot din PC og sende den inn til ett verksted kostnadsfritt for deg.. Deriblant Elkjøp og Lefdal om ikke har en travel periode.. (Liker å gi god kundeservice for å kunne få en ny fremtidig kunde)

Anbefaler å scanne PCn for feil med program som du kan starte opp fra en minnepenn.. Eksempelvis Hirens BootCD

Du kan bruke programmet yumi for å enkelt legge iso imaget inn på en USB minnepenn..

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Om du faktisk får info at hardisk er deffekt så er den trolig det.. Hardiskene er smartere en man tror, om den plutselig sliter med å lese/skrive til noen sektorgrupper så merker den området som skadet, for å ikke bruke de igjen.. (Så den virker plutselig helt fint igjen) Det kan også være årsaken til problemene du opplever, eksempelvis om swap fila til Windows ligger på ett område hvor det er skadet sektorgrupper..

Ta kopi av alle bilder og dokumenter etc du trenger, evnt hele brukermappa.. Inklusiv "appdata" om du ønsker å ha med all programdata som oftes inkluderer mail, epost, savegames til spill etc..

Om du ikke ønsker å bruke penger på å få noe av dette fikset er det flere butikker som kan ta imot din PC og sende den inn til ett verksted kostnadsfritt for deg.. Deriblant Elkjøp og Lefdal om ikke har en travel periode.. (Liker å gi god kundeservice for å kunne få en ny fremtidig kunde)

Anbefaler å scanne PCn for feil med program som du kan starte opp fra en minnepenn.. Eksempelvis Hirens BootCD

Du kan bruke programmet yumi for å enkelt legge iso imaget inn på en USB minnepenn..

Takk for svar, skal prøve å scanne maskinen i første omgang, så bestiller jeg meg nok en ny hardisk for å se om det hjelper. 

Fikk ikke tid til å sjekke specs, så kommer tilbake ang dette :) 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har ikke fått tid til å sjekke hva specsa heter, men våknet opp til dette bildet på skjermen i dag. Pcen var avslått i går, så har skrudd seg på av seg selv. Jeg fjernet en harddisk og en ssd som var deffekt, dette løste problemet med beskjed om backup, men pceb fryser seg fortsatt stadig vekk. post-235339-0-00337400-1457108309_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Du har selv sagt at du får beskjed om at bios S.M.A.R.T gir beskjed om at ene hard disken er defekt, så det er nok C disken din. Et raskt google søk gir følgende svar på den feilmeldingen din:

http://www.reviversoft.com/blog/2013/05/kernel-data-inpage-error/

The KERNEL_DATA_INPAGE_ERROR Blue Screen of Death occurs whenever Windows has trouble reading something kept in the memory properly. This can apply to both kinds of memory: stored memory on your hard drive, but also dynamic memory in your RAM, which is usually what technicians refer to as “memory”

Så du bør ta en backup av alle filer du ikkje vil miste på den disken, for det som skjer er at windows prøver å skrive/lese til et defekt område og får feilmedling - og da får du bluescreen...eller allt bare fryser seg uten bluescreen.

Du kan og laste ned Defraggler og kjøre en benchmark på den, den viser og smart info på skjermen - og da vil du få indikasjon om at noe er gale. 

Passmark DiskCheckup er et vektøy som gir deg full informasjon om diskene dine.

Kjør dem og kjøp deg en ny HDD / SSD umiddelbart før den bare tar natta. Det er allerede nevt før i tråden her.

Lenke til kommentar

Bør jeg bytte RAM også? Jeg fjernet som sagt en SSD og en HDD som jeg fikk feilmelding på, etter dette fikk jeg ikke feilmelding på harddisk problem lenger. Men da skal jeg bestille meg en ny SSD å bytte ut C disk også :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du har selv sagt at du får beskjed om at bios S.M.A.R.T gir beskjed om at ene hard disken er defekt, så det er nok C disken din. Et raskt google søk gir følgende svar på den feilmeldingen din:

http://www.reviversoft.com/blog/2013/05/kernel-data-inpage-error/

The KERNEL_DATA_INPAGE_ERROR Blue Screen of Death occurs whenever Windows has trouble reading something kept in the memory properly. This can apply to both kinds of memory: stored memory on your hard drive, but also dynamic memory in your RAM, which is usually what technicians refer to as “memory”

Så du bør ta en backup av alle filer du ikkje vil miste på den disken, for det som skjer er at windows prøver å skrive/lese til et defekt område og får feilmedling - og da får du bluescreen...eller allt bare fryser seg uten bluescreen.

Du kan og laste ned Defraggler og kjøre en benchmark på den, den viser og smart info på skjermen - og da vil du få indikasjon om at noe er gale. 

Passmark DiskCheckup er et vektøy som gir deg full informasjon om diskene dine.

Kjør dem og kjøp deg en ny HDD / SSD umiddelbart før den bare tar natta. Det er allerede nevt før i tråden her.

Dersom man ser litt på den bluescreenen litt videre, så ser det ut som at dette kan være et DirectX rettet problem. Det er mange (inkl. meg selv) som har hatt samme problemet, og det man har gjort for å fikse det er å laste ned en sikkerhetspatch fra Microsoft enten via Windows Update eller Microsoft.com. Merk at systemet vil oppføre seg litt rart i etterkant av denne oppdateringen, men etter en 3-4 dager, vil alt fungere som normalt igjen. Kjør også chkdsk og /sfc scannow i CMD for å dobbeltsjekke diskene dine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...