Gå til innhold

Automatiker ingeniør utdanning

lawiet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selvsagt det finnes studier som er populære blandt forkursstudenter. Automasjon på HiB har ca samme snitt på ordinær og forkurskvote. Men snittet på forkurs tenderer mot "Alle" på de aller fleste studiene. Konkurransen er mye tøffere på forkurset enn på studiene etterpå.

Man kan søke på sivilingeniør også, men da er det ikke egne kvoter.

Lenke til kommentar

Selvsagt det finnes studier som er populære blandt forkursstudenter. Automasjon på HiB har ca samme snitt på ordinær og forkurskvote. Men snittet på forkurs tenderer mot "Alle" på de aller fleste studiene. Konkurransen er mye tøffere på forkurset enn på studiene etterpå.

Man kan søke på sivilingeniør også, men da er det ikke egne kvoter.

hva er kvoter?

Lenke til kommentar

Jeg gikk først 2 årig Teknisk Fagskole innen Automasjon.

Skolen har avtale med Universitetet her, som gjør at man får godskrevet 60 studiepoeng, som igjen gjør at en kan ta en Bachelor grad på 2 år istedet for 3 år.

Dette blir vell litt missvisende, en må jo regne med tiden det tar å få disse 60 poengene, og det er vell normaltsett 2 år? Altså tar det 4 år å få en bachelor. Y-veien er den korteste veien til mål ved fagbrev. 

Lenke til kommentar

Jeg gikk først 2 årig Teknisk Fagskole innen Automasjon.

Skolen har avtale med Universitetet her, som gjør at man får godskrevet 60 studiepoeng, som igjen gjør at en kan ta en Bachelor grad på 2 år istedet for 3 år.

Dette blir vell litt missvisende, en må jo regne med tiden det tar å få disse 60 poengene, og det er vell normaltsett 2 år? Altså tar det 4 år å få en bachelor. Y-veien er den korteste veien til mål ved fagbrev. 

3 år i Y-veien

Lenke til kommentar

Det er riktig. Da får du matten du mangler i sommerferien før studiet starter. Jeg fant en oversikt over studiene. Jeg har ikke gått Y-veien men jeg tenker det går ganske fort frem i mattekurset. Ikke at forkurs går så sakte heller.

http://www.velgriktig.no/hoyere-utdanning/y-veien/

Det finnes linjer som ikke tar noe kurs i sommeren, dette er vell typisk tress som har om jeg ikke tar helt feil. jeg tar Y-veien og vi har ingen ekstra fag. 30stp per semester, 3 fag. 

Lenke til kommentar

Det er riktig. Da får du matten du mangler i sommerferien før studiet starter. Jeg fant en oversikt over studiene. Jeg har ikke gått Y-veien men jeg tenker det går ganske fort frem i mattekurset. Ikke at forkurs går så sakte heller.

Det finnes linjer som ikke tar noe kurs i sommeren, dette er vell typisk tress som har om jeg ikke tar helt feil. jeg tar Y-veien og vi har ingen ekstra fag. 30stp per semester, 3 fag. 

Hva er de poengene for noe? hva kan man gjøre med dem og hvordan får man dem?

Lenke til kommentar

Hva er de poengene for noe? hva kan man gjøre med dem og hvordan får man dem?

Man får poeng for hvert kurs en tar, og til slutt(bachelor) skal du ha 180 poeng, hvert fag gir 10 poeng, og en har 3 i året, evt kan en ha mindre fag som gir 7,5 poeng, da har man 4. Finnes nok mange kombinasjoner. Poenget er at vi som går Y-veien på UiS har samme antall fag som de som tar "normalveien", vi har ikke noe ekstra om sommer eller vinter. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...