Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spørsmål om Norske fengsel

edge

Anbefalte innlegg

Etter å ha loket litt rundt på nettet, så endte jeg til slutt opp med å lese om Trondheim fengsel, avdeling Kongens Gate: http://www.kriminalomsorgen.no/trondheim-fengsel-kongensgate-avdeling.5056588-242495.html

Lurer egentlig bare på hva slags lovbrudd man må begå for å få leie rom sentralt i Trondheim for 2600 kroner i måneden, hvor en tydeligvis slipper å vaske sine egne håndklær og sengetrekk selv engang. 

Hilsen fattig student. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt av poenget med å bu sentralt for ein fattig student er vell at ein er nært alle byfasilitetane. 

Så om du blir innelåst i avdeling Kongensgate så er vell mykje av det poenget vekke?

Men når det er sagt så reknar eg med at det er dei som soner korte fengselsstraffer som får tilbud om å sitte på denne avdelinga.

Sidan det kun er dei som er lønnsmottakarar som betalar for å sone der så er jo det ein idikasjon på at mange av dei insatte kan sone utan at dei mister jobben. 

For dei fleste av oss innebærer det soning på maks 5 veker sidan det er det du kan ta ut som ferie, alternativt litt lenger om ein har gode perimisjonsordningar eller avspasseringsmuligheiter.

Lenke til kommentar

Kongensgate er et frigangsfengsel, eller det som i straffegjennomføringsloven kalles fengsel med lavt sikkerhetsnivå. Man kan finne de fleste typer forbrytere i et slikt fengsel, det avhenger av hvordan Kriminalomsorgen bedømmer den enkelte fanges sikkerhetsprofil. Som regel en del av en større soningsplan, der man gradvis går fra høyt sikkerhetsnivå -> lavt sikkerhetsnivå -> overgangsbolig -> løslatelse.

Det er hyggelig at du har lyst til å leie rom sentralt i Trondheim, men jeg tviler på at du har lyst til å måtte forholde deg til innetider, innlåsning om nettene, ingen besøk uten at besøkende er klarert av Kriminalomsorgen, ingen PC på rommet uten særskilt tillatelse, og plikt til å arbeide/studere (gjør du ikke det rykker du raskt tilbake til høyt sikkerhetsnivå). 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Et alternativ til båt som billig hybel er campingvogn, men da kan du neppe bo like sentralt. Du må finne noen som er villig til å gi deg oppstillingsplass ved huset deres. Kanskje en studievenn?

Men jeg likte forslaget med båt. Har du båten i båthavna ved kalvskinnet så bor du ganske sentralt.

Lenke til kommentar

Jeg hadde en jobb som varte i et par uker i et fengsel i dag rommet utenfor cellene og inne i cellene. Jeg mener å huske at cellene ble låst opp i 9-10 tida om morgenen og da var det plassert en handlekorg med varer utenfor døra til hver celle (stort sett brus og chips) og de lå tilsynelatende å koste seg i senga og så film på rommet hele dagene på cella og spilte playstation på dagrommet.

Så egentlig ganske greit ut :p

Lenke til kommentar

Spørs hva slags fengsel. En kompis var i fengsel i 2 uker for fyllekjøring og dop i bilen, han måtte spikre paller hver dag i 6 timer.

Der ble de vekket kl 07, spise frokost i kantina, ut i hallen og jobbe, inn igjen, og sitte rundt på cella og gjøre ingenting frem til middag/kveldsmat. 

Det var det mest sjeledrepende han noensinne hadde opplevd sa han. Man har "fritid" men kan ikke bestemme hva man vil gjøre. Og å bare ligge rundt i ei seng og spise potetgull er faen ikke mye til liv.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...