total Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 Er bosatt i Belgia med norsk arbeidsgiver og får lønn i NOK på norsk konto. Har også innskudd i norske og belgiske banker, men ingen formue/eiendom utover dette. Oppholdets karakter er arbeidsopphold av er par års varighet. Har frivillig medlemskap i folketrygden og skal derfor betale noe skatt til Norge i tillegg til Belgia, men Norge vil avhjelpe dobbeltbeskatning ved at det gis et fradrag i den norske skatten. Dette fradraget utgjør den delen av skatten som faller på inntekten opptjent i Belgia. Ved innlevering av selvangivelsen har jeg fått beskjed at jeg skal fylle ut skjema rf-1150, nedsetting av skatt på lønnsinntekt. Min utfordring er at den Belgiske selvangivelsen først kommer i juni/juli, og at jeg ikke aner hva den vil komme på, da jeg idag skatter ganske ekstensivt (over 50%). Kan jeg be om utsetting av den norske selvangivelsen? Og har noen tips til en skatterådgiver som kan bistå med samkjøring av utenlandsk kontra innenlandsk selvangivelse? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 Ja, du kan søke om utsettelse, du må søke før den 30.4 og i realiteten får du maks 30 dagers utsettelse. Situasjonen din er jo litt spesiell, så jeg anbefaler deg faktisk å ta kontakt med Skatteetaten. Nå er det ikke særlig uvanlig at det arbeider personer i Belgia med norsk arbeidsgiver - så dette bør være kjent tilfelle - med innarbeidede rutiner. og således svært kurant. Har ikke tips til skatterådgiver, selv bruker jeg rådgivning gjennom medlemskap i skattebetalerforeningen. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 Hvis arbeidsoppholdet ditt er av mer enn tolv måneders sammenhengende varighet kan du kreve skattenedsettelse etter skatteloven § 2-1 tiende ledd. Dette krever ikke at du dokumenterer beskatning i utlandet, og kan derfor gjøres uten å be om utsettelse. Det er imidlertid en forutsetning at du ikke oppholder deg i Norge i mer enn seks døgn per kalendermåned. Alle påbegynte kalenderdøgn skal regnes som ett døgn. Hvis du velger å kreve kreditfradrag er vanlig praksis å informere i selvangivelsens pkt. 5.0 at du krever kreditfradrag og at du vil ettersende dokumentasjon på dette når den utenlandske ligningen foreligger i juni/juli. Det følger av skatteloven § 16-25 at du har rett til å få et krav om kreditfradrag behandlet så lenge du søker om det innen seks måneder etter at den utenlandske ligningen foreligger, selv om den ordinære klagefristen på norsk ligning er utløpt. Heller ikke her trenger du å be om utsettelse. Du har ikke egentlig behov for utsettelse med selvangivelsesfristen, det du har behov for er å komme med på høstutleggslistene fremfor juniutleggslistene (slik at selvangivelsen din ikke ferdigbehandles før i september - du kan alltid sende inn supplerende dokumentasjon mens selvangivelsen er under behandling). 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå