RetardedBuckets Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 Hei, Jeg skal snart ut å reise, og trenger et kamera. Jeg vet svært lite om kameraer så jeg vet ikke hva jeg skal se etter. Jeg trenger også en ny telefon, og vet at de nye telefonene tar veldig bra bilder. Så spørsmålet er om jeg skal kjøpe en god telefon. Eller et kamera, og en litt dårligere telefon? Har et budsjett på 6000 kr. Vil f.eks et kamera i 4000 kr klassen være bedre enn en tlf til 6000? Takk - Johan Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 Kjøp Lumia 950....og finn ut av det selv Eller Lumia 640 til kr 888,- Lenke til kommentar
maya86 Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 Har en lumia 950xl, og den tar iallefall fantastiske bilder. Føler ikke noe behov for å ha et annet kamera utenom Lenke til kommentar
DataFMT Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 Hvis du ikke har spesielle behov eller ekstra interesse for foto, ville jeg lagt pengene i mobilen. Nå vil jeg si meg uenig i at mobilen er like bra kamera som et dedikert kamera, men det blir jo fort dyrt da. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 (endret) Jeg vet svært lite om kameraer så jeg vet ikke hva jeg skal se etter.Da kjøper du en mobil, du får antageligvis ikke utnyttet potensialet i et kamera uansett. Det er bedre med en mobil som tar greie nok bilder hver gang, enn å ha et "kamera som fucker opp" fordi du ikke kan bruke det. Det eneste er om du absolutt må ha noe som kan gi deg mer zoom om du skal på safari eller noe sånt. Dvs. ta bilder av motiver langt unna. I tilfelle anbefaler jeg deg på det sterkeste å lære deg å bruke kameraet (brennvidde, lukkeråpning, lukkertid etc). Endret 22. februar 2016 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 Kva type kamera er det du hadde sett for deg å eventuelt kjøpe dersom du skulle ha brukt pengane på kamera? Med mindre du har spesielle behov for fotografering, eller planar om å ta bilder under litt meir spesielle forhold, som f.eks. dårlige lysforhold og liknande, så trur eg nok at mobilkameraet vil holde lenge for å ta feriebilder. Dersom du såg for deg å kjøpe speilreflekskamera, så vil ikkje mobilkameraet kunne måle seg. Men om alternativet var eit billig kompaktkamera så får du mange mobiltelefonar som kan være med å konkurrere i fotokvalitet. Største minuset på mobilkamera er mangelen på skikkelig optikk, dette gjer at du ofte krever meir lys for å ta gode bilder, og at du mangler muligheita til å zoome optisk. Lenke til kommentar
RetardedBuckets Skrevet 22. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2016 Kva type kamera er det du hadde sett for deg å eventuelt kjøpe dersom du skulle ha brukt pengane på kamera? Med mindre du har spesielle behov for fotografering, eller planar om å ta bilder under litt meir spesielle forhold, som f.eks. dårlige lysforhold og liknande, så trur eg nok at mobilkameraet vil holde lenge for å ta feriebilder. Dersom du såg for deg å kjøpe speilreflekskamera, så vil ikkje mobilkameraet kunne måle seg. Men om alternativet var eit billig kompaktkamera så får du mange mobiltelefonar som kan være med å konkurrere i fotokvalitet. Største minuset på mobilkamera er mangelen på skikkelig optikk, dette gjer at du ofte krever meir lys for å ta gode bilder, og at du mangler muligheita til å zoome optisk. Jeg vet ikke helt hva jeg har sett for meg. Det kunne vært hva som helst egentlig. Men som dere sier, så bør det være lett å bruke. Jeg har ikke planer om å bli fotograf eller noe. Jeg tenkte bare et helt enkelt kamera, hvor jeg trykker på knappen og det blir fine bilder. Et allround godt kamera. Jeg tror jeg kjøper en god mobil istedenfor jeg. Takk for svar! Lenke til kommentar
vidor Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 (endret) Har du godt lys er mobilkamera høvelig brukbart, og spesielt Lumia-serien er bra. De slår selv mange av toppmodellene i mobilmarkedet imho. Når det er sagt er det lett å bruke et godt kompaktkamera på auto, og zoomen blir optisk istedenfor elektronisk, så kvaliteten blir også bedre. RX100 er bra. Kjøp gjerne et mFT kamera om du har ambisjoner om å bytte linse senere Endret 22. februar 2016 av vidor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå