magiga Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 Nå skal Vegdirektoratet granske egne rutiner.Brua ble kontrollert i flere ledd før kollapsen. TU-leseren fant feilen bare ved å se på bilder Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 Det hadde vel vært mer imponerende om denne TU-leseren hadde funnet feilen før brua knakk ... 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 Absurd overskrift. Lenke til kommentar
Populært innlegg SteinarN Skrevet 22. februar 2016 Populært innlegg Del Skrevet 22. februar 2016 Det hadde vel vært mer imponerende om denne TU-leseren hadde funnet feilen før brua knakk ... Tja, det er vel ikke så veldig sansynlig at denne leseren snoker opp bilder på nettet av alle landets trebruer for å se om det er noen synlige svakheter, så hvordan i alle verden skulle han kunne forutsi denne kolapsen på forhånd? Det denne leseren har gjort er å bruke helt normalt skjønn for å nesten umiddelbart se at denne skjøten var underdimensjonert. DETTE er noe både Reinertsen og Sv skulle sett like enkelt, likeså de som satte opp brua skulle sett, basert på deres fagkunskap, at akkurat denne skjøten umulig kunne være tilnærmelsesvis like sterk som trebjelken i seg selv. 12 Lenke til kommentar
janhegli Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 Var det norske håndverkere som bygde denne brua, eller var det underbetalte arbeidere fra østeuropa? 1 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 Det denne leseren har gjort er å bruke helt normalt skjønn for å nesten umiddelbart se at denne skjøten var underdimensjonert. DETTE er noe både Reinertsen og Sv skulle sett like enkelt, likeså de som satte opp brua skulle sett, basert på deres fagkunskap, at akkurat denne skjøten umulig kunne være tilnærmelsesvis like sterk som trebjelken i seg selv. Jeg er sikker på at Reinertsen og Vegdirektoratet (- ikke bland SV inn i dette -) så det like raskt som denne TU-leseren. Det er det som er så fint med etterpåklokskap; man ser lett at ting er feil når skaden først har oppstått. Det vanskelige er å se feilen før den blir satt ut i livet... De sikreste bruene er forøvrig de som aldri blir bygget - og da kan enhver, TU-leser eller ei, være ekspert. Lenke til kommentar
513F6DWU Skrevet 23. februar 2016 Del Skrevet 23. februar 2016 Skjøten burde ikke være midt på brua heller, det er der bøyemomentet er størst. Det beste hadde vært å lage en lengre drager og en litt kortere i tillegg til selvfølgelig å dimensjonere lasken riktig. 1 Lenke til kommentar
likferd Skrevet 23. februar 2016 Del Skrevet 23. februar 2016 (endret) – Vi vil bygge akkurat samme bru, men med riktige beregninger denne gangen, og de rette løsningene, sier Moshagen. Fantastisk. Inkluderer det også lakkskader for flere millioner i året på passerende biler? Om man bygger samme bru fra samme firma etter alle skandalene man har hatt, så er det ikke bare udugelighet. Det må være korrupsjon. Endret 23. februar 2016 av likferd 1 Lenke til kommentar
Hans J. Berge Skrevet 24. februar 2016 Del Skrevet 24. februar 2016 Kvalitetssikring (QA) som øyensynlig har sviktet i flere ledd. Hvorfor ikke innføre prøvebelastning som en rutine før overtagelsen av denne type bruer? Det finne mange ikkedestruktive belastningsmetoder som en hver kompetent broingeniør burde kjenne til. Bestått belastningsprøve rydder opp i ellers evt. uklare ansvarsforhold skulle noe skje senere... 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. februar 2016 Del Skrevet 24. februar 2016 Kvalitetssikring (QA) som øyensynlig har sviktet i flere ledd. Hvorfor ikke innføre prøvebelastning som en rutine før overtagelsen av denne type bruer? Det finne mange ikkedestruktive belastningsmetoder som en hver kompetent broingeniør burde kjenne til. Bestått belastningsprøve rydder opp i ellers evt. uklare ansvarsforhold skulle noe skje senere... Fordi det koster mye penger? Alt ingeniørarbeid er en kalkulert risiko vs kostand. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå