Gå til innhold

[Løst] Gaming-PC til Dark Souls 3, nybegynner, stillegående(?)


Anbefalte innlegg

Hei

 

Dark Souls 3 kommer, så det er på tide å ta det siste steget fra ps3, til bærbar, til gaming-PC. Men, som tittelen sier; jeg er fullstendig nybegynner...

 

Kravene til DkS3 er som følger:

OS: Windows 7 SP1 64 bit, Windows 8.1 64bit, Windows 10 64bit

Processor: AMD FX 8150 3.6 GHz or Intel Core i7 2600 3.4 GHz

Memory: 8 GB RAM

Graphics: NVIDIA GeForce GTX 750, ATI Radeon HD 7850

DirectX: Version 11

Network: Broadband internet connection

Storage: 50GB available space

Sound Card: DirectX 11 sound device

 

Mitt forsøk så langt:

Kabinett: Be quiet! Silent Base 800

Prosessor: Intel i5-4690K ?

Hovedkort: MSI H170 gaming, socket 1151 ?

Strømforsyning: EVGA SuperNOVA GS650W ?

Minne: Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB

Grafikk: Nvidia Gainward GeForce GTX 970 4GB

Primær lagring: Samsung 850 EVO mZ-75E250GB

Sekundær lagring: Seagate Barracuda 1TB

Lydkort: Antar det er inkludert i de fleste prosessorer?

OS: Windows 7 SP1 64 bit

DVD: Samsung DVD Writer, SH-224FB

 

Angående pris, så er jeg ikke helt sikker, i og med at jeg må kjøpe skjerm (AOC 24'' LED G-sync g2460Pg?), høyttaler, tastatur og OS også, nå i første omgang. Men jeg vil gjerne ha muligheten til å oppgradere senere (f.eks. å bruke 2x GTX 970?). Setter også pris på stillhet, selv om jeg innser at jeg antakelig må prioritere litt...

 

Jeg er ganske sikker på skjermkortet; det var et stort prishopp til neste nivå. Liker kabinettet godt, selv om jeg sikkert kunne ha funnet et billigere et (men antakelig ikke blir å gjøre det).

Minne og lagring virker greit, med mindre jeg bytter til  i7 og må ha DDR4 i stedet.

 

Prosessor, hovedkort, og strømforsyning derimot... Jeg vet ikke. Er det verdt å velge en "i7 et eller annet" i stedet for en "i5 et eller annet"? Det ser ikke ut som prishoppet er stort, men da trengs egen CPU-kjøler og DDR4 RAM i tillegg. Jeg skal ikke overklokke.

 

Hovedkort og strømforsyning vil avhenge av prosessoren, men vil som sagt gjerne holde muligheten til å oppgradere senere åpen.

 

 

All hjelp og tips tas imot med takk; det er mildt sagt litt skremmende å skulle bygge egen PC for første gang, og det er sikkert noe jeg har glemt å tenke på.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk først cpu passer ikke med hovedkort heller ikke rambrikkene.

Du må vurdere enten skylake eller gå til LGA 1150.

 

Skal du gå for i7 bør du vurdere sokkel 2011-03 i så fall.

Strømforsyningen er nok miste laget for SLI vil anbefale 850 watt.

 

Lydkort er i hovedkortet ikke prosessoren.

Så sant du ikke trenger Wimp Hifi eller skal drive med profesjonelt lyd opptak holder det som er innebygd i hovedkortet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hovedkortet du har valgt støtter ikke 2x GTX 970, for det trenger du et hovedkort med SLI støtte, slik som dette:

https://www.komplett.no/product/850580/datautstyr/hovedkort/intel-socket/msi-z170a-krait-gaming-socket-1151

 

I tillegg er PSUen du har valgt for svak til å kunne kjøre to 970 kort, 650W er kun nok til ett skjermkort, gå for en PSU med minst 859W og Bronze rating.

Lenke til kommentar

Hovedkortet du har valgt støtter ikke 2x GTX 970, for det trenger du et hovedkort med SLI støtte, slik som dette:

https://www.komplett.no/product/850580/datautstyr/hovedkort/intel-socket/msi-z170a-krait-gaming-socket-1151

 

I tillegg er PSUen du har valgt for svak til å kunne kjøre to 970 kort, 650W er kun nok til ett skjermkort, gå for en PSU med minst 859W og Bronze rating.

Lenke til kommentar

Her er et forslag. Det er fra Prisjakt da, så litt endringer må kanskje til for at du finner det i nettbutikken(e) du vil handle fra

http://www.prisjakt.no/list.php?l=254689&view=b

 

Vedr luftkjølt SLI:

Hvis du er sikker på at du vil ha dette så vil jeg gjøre oppmerksom på at det øverste kortet kan bli noe varmt. Dette vil jo resultere i at viften girer seg opp ekstra, og kan gi mere støy. Grunnen til dette er at på de fleste HK så er avstanden mellom PCIE sporene (til GPU'ene) realtivt liten, så det blir lite luft for det øverste kortet. I så måte vil dette hovedkortet være bedre http://www.prisjakt.no/product.php?p=3397855

Men det koster jo veldig mye. Hvis du vil ha SLI ville jeg kjøpt og bygd for dette med en gang. Alternativt kjøper du bare ett skjermkort, og når du trenger mer krefter i form av GPU så bytter du kortet. Da kan du jo lage et mindre bygg nå, og samtidig slippe å tenke på dette med stor nok PSU og kjøling til kortene.

Edit: Et alternativt, hvis du vet du vil ha luftkjølt SLI, er å gå for denne typen kjøler på GPU

http://www.prisjakt.no/product.php?p=3189890

 

Du kan også vurdere R9 390 over GTX 970. Det yter veldig bra, og Free-Sync monitor (for AMD) er billigere enn G-Sync monitor (for nvidia).

Endret av Kyrre S.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eller si hva du tenker i fremtiden, da 1600p\4k spilling bør du gå for sokkel 2011-03.

Men ellers holder det med tilsvarende oppsett som første tråden du må bare bestemme deg for Skylake eller haswell.

Brukt eller ny.

 

Er nok lite forskjeller bortsett fra litt bedre effektforbruk\varme og støtte for DDR4 ram.

 

Kyrre s: Hvorfor den kjøleren?
Ut i fra hva jeg finner er Silentmaxx BigBlock nok det mest stillegående.

 

Eller noctua ND 14 brukt med NOCTUA NF-A14 iPPC-3000 PWM 140mm omtrent er beste man får tak i.

Ellers må man over på vannkjøling i så fall.

Angående PSU pleier de kraftigste å støye minst EVGA bør ha ECO ON mode for kun aktivere viftene ved behov.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

Kan du antyde et budsjett? 

10.000-12.000? Er villig til å bruke penger nå for å kunne oppgradere i fremtida, men har ikke tenkt å kjøpe 2x skjermkort med det aller første, liksom. Burde dette holde for å spille DkS3 og andre spill på hvertfall "high graphics"?

 

Om planen er å oppgradere i fremtiden, enten til SLI eller annet så hadde jeg gått for en 2011-v3 socket uten tvil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er et forslag. Det er fra Prisjakt da, så litt endringer må kanskje til for at du finner det i nettbutikken(e) du vil handle fra

http://www.prisjakt.no/list.php?l=254689&view=b

 

Vedr luftkjølt SLI:

Hvis du er sikker på at du vil ha dette så vil jeg gjøre oppmerksom på at det øverste kortet kan bli noe varmt. Dette vil jo resultere i at viften girer seg opp ekstra, og kan gi mere støy. Grunnen til dette er at på de fleste HK så er avstanden mellom PCIE sporene (til GPU'ene) realtivt liten, så det blir lite luft for det øverste kortet. I så måte vil dette hovedkortet være bedre http://www.prisjakt.no/product.php?p=3397855

Men det koster jo veldig mye. Hvis du vil ha SLI ville jeg kjøpt og bygd for dette med en gang. Alternativt kjøper du bare ett skjermkort, og når du trenger mer krefter i form av GPU så bytter du kortet. Da kan du jo lage et mindre bygg nå, og samtidig slippe å tenke på dette med stor nok PSU og kjøling til kortene.

Edit: Et alternativt, hvis du vet du vil ha luftkjølt SLI, er å gå for denne typen kjøler på GPU

http://www.prisjakt.no/product.php?p=3189890

 

Du kan også vurdere R9 390 over GTX 970. Det yter veldig bra, og Free-Sync monitor (for AMD) er billigere enn G-Sync monitor (for nvidia).

Takk for gode forslag!

 

Det virker som det er enklere å gå for ett (bra)skjermkort i stedet for å bruke to? Jeg får GTX 970-en for 3000 på komplett, så kanskje jeg bare går for det og evt. oppgraderer til ett nytt kort senere. 

Men hvis jeg går for ett GTX 970 nå; hvor bra prosessor, hovedkort og strømforsyning bør jeg kjøpe nå for å kunne oppgradere?

Jeg antar det lønner seg med en av i7-ene i stedet for en i5 i alle fall?

Lenke til kommentar

 

Kan du antyde et budsjett? 

10.000-12.000? Er villig til å bruke penger nå for å kunne oppgradere i fremtida, men har ikke tenkt å kjøpe 2x skjermkort med det aller første, liksom. Burde dette holde for å spille DkS3 og andre spill på hvertfall "high graphics"?

 

Kyrre S sitt forslag til ca 14,5K inklusive OS er et balansert og fint oppsett. Du kommer i grunnen ikke særlig lavere hvis du skal være klar for SLI. Du kan spare litt på å velge sokkel 1150, men ikke så mye:

 

post-88193-0-09835900-1456144012_thumb.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar

i5 6600K burde holde hvis du overklokker.

Hvis du ikke overklokker bør du gå for i7 men husk du taper mye penger på det og hypertreading har lite effekt i spill.

Hjelper kun hvis du kjører antivirusprogram eller skal videoredigere en skjelden gang.

 

En annen problem at (i7 5920k er vel Haswell-E)

 

Skal du først gå for sokkel 2011-3 kan man dra det helt ut med ASUS MK Asus Z10PE-D16 WS

Men da må du over på Xeon QPI cpuer og det koster for mye hvis du ikke kjøper brukt.

 

Men til gjengjeld burde du ha nok maskinvare oppgraderinger til 2020 i minstefall.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ja, kan være det er noe risiko tilknyttet dette.

Prisen er så god jeg skal iallfall teste :)

 

Ellers så har jeg plukket opp en del laptoper med win7 fra elretur.

Gratis Win10 det :thumbup:

 

OS er så stor del av totalprisen, at man nesten må prøve å gjøre det billigere på noe vis.

Ja; ble litt sjokkert første gang jeg så prisen på et OS! Ingen er fan av win7, da? Det blir vel lite støtte for win7 fremover, jeg har bare ikke hørt så mye bra om tiern'.

 

Forslaget til Kyrre virker veldig bra (http://www.prisjakt.no/list.php?l=254689&view=b). Men skjønner ikke forskjellen mellom GTXen i førsteposten og denne. Er det noen endringer som burde gjøre med denne hvis jeg bestemmer meg for å holde meg til kun ett grafikk-kort?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...