Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Radon i hjemmet?

Anbefalte innlegg

Ringte ei eldre dame i stad some jeg trodde ringte feil. Hun snakket om at jeg burde ta en radon måling hjemmet. Takket å sa jeg ikke var interresert, men hvor vanlig er det å ha radon egentlig? Trodde ikke det var noe jeg måtte bekymre meg for :S

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle har stråling fra radon i hjemmet sitt, spørsmålet er hvor vanlig det er å ha doser som er over de anbefalte grenseverdiene. Det har ofte mer med grunnforhold å gjøre enn mye annet, så hvor vanlig det er sier kanskje ikke så mye. Personlig så hadde jeg ikke bekymret meg så veldig mye, grenseverdiene er basert på ganske konservative estimater, men det spørs mye på grunnforhold, hvilken etasje bor du i feks? Bor du høyere opp er det sjeldent noe problem.

Dette kartet kan gi deg en indikasjon på om du bør være på vakt.

http://geo.ngu.no/kart/ArealisNGU/?&Box=188643:6533930:242111:6585951&map=Norges.geologiske.unders.kelse:.Radon...aktsomhet

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Vi bor i et hus på østlandet som potensielt kunne være i "faresonen", og siden huset har alle soverom i kjelleretasjen valgte jeg å teste.
Resultatet tilsa verdier under grensen som er satt, og det var ålreit å få konstatert dette slik at jeg slapp å lure på om vi sov på oss kreft gjennom et liv i dette huset.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det har blitt krav om at det skal foreligge radonmålingar i alle utleigeboligar uavhengig av kven som leig ut.

Det vurderes også om det skal blir krav til radonmåling ved salg av bolig, men så langt er det ikkje krav om at slike målingar skal foreligge ved salg.

I tillegg anbefaler statens strålevern at alle foretar radonmåling i sin bolig.

Det finnes radon overalt, spørsmålet er berre kor store konsentrasjonane er. Du må opp i ganske høge konsentrasjonar før det er særlig problematisk.

Mest utsatt er sokkel- og kjellarleiligheiter med dårlig ventilasjon, og som ligger i områder der grunnen slepp gjennom mykje gass.

Der kan det samle seg opp store konsentrasjonar med radon, men i slike boligar vil ein gjerne ha problemer i forhold til generelt inneklima med funkt og dårlig luft uansett.

I godt ventilerte bygg så vil dette ikkje være noke særlig til problem sidan radongassen ikkje får samle seg opp.

Lenke til kommentar

TS. Den dama er nok en velmenende nabo og da bør nok følge rådet. :) Ellers kan du også sjekke med kommunen. De fleste kommuner har et radonkart og da kan du se om du er i utsatt område.

Men selv om det er mye radon i norske boliger, så er det IKKE radon over ALT, som noen her påstår. Det er i første rekke, i alunskifer en finner radon. Men også noe i enkelte granitt typer. Men er disse bergartene i området, kan jo radon sive ut til både jordlaget over og til vann. Husk også at tilkjørte stein-/jordmasser, kan være hentet fra et område med radon. På den måten så kan radon spres.  

Lenke til kommentar

Lurt å teste. Er det over 200, ville jeg gjordt noe med det.

Koster ikke mye å leie en radonmåler for en uke.

Det er større fare for kreft ved høyt radonnivå.

Best å teste om vinteren, da folk lufter mindre da.

Å leie en måler for ei uke?

Det vanlige er vel å kjøpe sporfilmbokser, de kan typisk koste fra 250 kr per stk inkludert analyse, og de skal stå utplassert minst to måneder. Om vinteren som du nevner - perioden 15. oktober til 15. april. Så å sette i gang nå er egentlig litt i seineste laget. 

Om man velger å kjøpe, leie eller låne en måler, skal den fortsatt stå og måle i to måneder for å få noe som kan godkjennes som årsmiddelverdi og som er gyldig ved utleie. Uansett kvaliteten på måleren, trenger den tid for å få et resultat som er godkjennbart som årsmiddelverdi da radoninnholdet i innelufta kan variere fra dag til dag.

Her i huset kom vi i gang med måling 11. februar i utleieleiligheten. Ved å bestille gjennom kommunen fikk vi sporfilmboksene til 200 kr/stk + 49 kr i porto for tre bokser - en til stue og en til hvert av to soverom.

Jeg vil forøvrig på sterkeste fraråde å kjøpe radonmålinger av telefonselgere og dørselgere. Pågående selgere kan være ute etter å selge dyre ventilasjonsløsninger og andre radonreduserende tiltak selv når måleresultatene er rett under grenseverdiene. Google litt, og bestill fra en nettbutikk som ser ut til å være til å stole på.

Lenke til kommentar

Canary radonmåler er digital, og godkjent å bruke for minimum 7 dager.

For bolig man bor i selv og ikke leier ut finnes ingen krav, kun anbefalinger, så da kan en sjudagersmåling med en Canary gi en pekepinn på om man bør gjøre grundigere (lengre) målinger og radonreduserende tiltak eller ikke. Men for en utleiebolig: Nei. Der kreves måling over minst to måneder i vintersesongen, uansett om man måler med sporfilm eller et elektronisk apparat.

Fra Corentium: https://corentium.com/no/radon-og-radonmaaling-i-utleiebolig/

Radonmåling

Måling av utleieboliger skal følge standard retningslinjene for radonmåling i bolig. Dette med fører at det skal måles i 2 måneder i perioden midten av oktober til midten av april.

Fra Statens Strålevern: http://www.nrpa.no/temaartikler/89992/maaling-av-radon-i-boliger

Slik måler du radon

• Mål radon i vinterhalvåret, mellom midten av oktober og midten av april.
  • Målingen skal foregå over et tidsrom på minst to måneder.

[...]

• Du kan måle radon enten med sporfilmer eller med et elektronisk radonmåleapparat, fremgangsmåten er den samme. 
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...