V_B Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 Hei, Ønsker gjerne et tips om en situasjon vi har fått i forbindelse med sukkermaur. Jeg er litt usikker på om dette er korrekt del av forumet å stille spørsmålet men gir det en sjangs i håp om å få andre sine meninger. Vi kjøpte et hus i november i fjor hvor det ble rapportert at det hadde vært maur på badet i 1.etg for 15 år siden. Dette problemet hadde blitt bekjempet av Anticimex. Det var ikke rapportert om observasjoner av maur i etterkant av dette. I etterkant av innflyttingen har vi begynt å legge merke til at det er maur i yttergangen, og at aktiviteten omtrent er proporsjonal med temperaturen vi setter på varmekablene. Merk at det her er snakk om et 10 talls antall maur som kravler rundt og ikke 1000 talls. Problemet er at jeg ikke har erfaring med maur, eller kjenner noen som har hatt nevneverdige problemer med maur. Når jeg forsøker å lese om det på nettet så finner man utrolig sprikende informasjon, hvor enkelte anbefaler maurmiddel mens andre omtrent vil rive veggen og gulvet. Jeg vil anta at med stor sannsynlighet at maurene bor under varmekablene siden de har kommet ut av dvale, men jeg har ingen ide om omfanget av problemet vil eskalere når vi går mot sommeren og det blir varmere i bakken. Er dette noe jeg helt klart bare skal ordne selv med maurmiddel eller bør proffesjonelle aktører inn i bildet slik at man kan finne ut hvorfor maurene faktisk holder til der? Er dette noe jeg bør fremme mot eierskifteforsikring da de har hatt et maurproblem tidligere i samme etasje og helt klart burde ha kjent til at det var maur i gangen - eller er den potensielle utgiften i forbindelse med denne saken for lav? Innspill tas i mot med takk! Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 23. februar 2016 Del Skrevet 23. februar 2016 Disse småmauerene trives vist godt i isopor, så det er ikke utenkelig at de er under "støpen". Har ingen erfaring med bekjempelse av dem, på våtrom. Så trolig er det best å kontakte proffe igjen. Kanskje et annet firma! Men jeg vill vel annbefale å ta dette via "eierskifteforsikringen" og få de til å ordne opp. Men jeg tror ikke hovedtua, er i gulvet, eller i huset. Normalt er det utenfor huset. De har normalt flere tuer. En hoved tue, samt flere andre (også kalt for sattelitt tuer). Bekjemper en disse tuene med egnet mauermiddel, forsvinner oftest trolig også tua/tuene i boligen. Hovedtua er viktigst. Bekjempelse på ringmur/grunnmur, er et annet våpen. På sommeren kan dere granske utvendig mur/yttervegg og finne "veien" der de går inn og ut, til og fra sattelitt tua. Så bruk av maurmiddel i det området (helst rundt hele huset), så bruker de også å trekke ut av huset. (Men ikke alltid). Anbefaler å forsøke slike tiltak først. Det er mer dramatisk å rive upp gulvet, selv om du/dre får dette dekket via forsikringen. Du finner sikkert info på nettet, hvor de bruker å ha tuer ute. Men det er ikke uvanlig å finne tuer, under stein-/skiferheller. Er det skog i nærheten , eller annen mark hvor grasset ikke blir slått, bygger de tuer som ser ut som runde jordhauer. Jeg har sett de 35 - 40 høye og de har da vært ca 20 i dim. Disse mauerene kan også ta bolig i fuktig treverk, gamle fuktige vedstabler, gamle trestuber, o.l. 1 Lenke til kommentar
V_B Skrevet 24. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2016 Takk for godt svar! Da tror jeg at jeg skal fremme det for forsikringsselskapet. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 24. februar 2016 Del Skrevet 24. februar 2016 Jeg hadde maur i yttergang der jeg bodde tidligere. Huseier brydde seg ikke om det så jeg tok saken i egne hender. Alt jeg trengte var en tube med noe som heter Nippon. Jeg vet Jernia selger dette. Det er en tube med noe gjennomsiktig kliss i. For mauren smaker det godt og de tar det med inn i reiret sitt. Etter en stund (uke+) begynner mauren å dø sakte. Og forhåpentligvis har dronningen blitt drept også. Da forsvant mine problemer. Men hos meg var det grus under asfalt i innkjørsel som var reiret til mauren. Om det fungerer så er det en løsning som koster under 200 kroner. Lenke til kommentar
Jason P. C. Skrevet 24. februar 2016 Del Skrevet 24. februar 2016 Jeg kjøpte noe lignende den gangen jeg hadde maur inne. Ett tips, sett de boksene utenfor! Jeg var så dum og satt en slik lokkeboks på kjøkkenet, og hadde selskap av flere hundre maur da jeg kom hjem på ettermiddagen. Men det funket, de kom aldri tilbake. Boksen jeg brukte var grønn, kjøpte på Europris Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 24. februar 2016 Del Skrevet 24. februar 2016 (endret) Jeg hadde maur i yttergang der jeg bodde tidligere. Huseier brydde seg ikke om det så jeg tok saken i egne hender. Alt jeg trengte var en tube med noe som heter Nippon. Jeg vet Jernia selger dette. Det er en tube med noe gjennomsiktig kliss i. For mauren smaker det godt og de tar det med inn i reiret sitt. Etter en stund (uke+) begynner mauren å dø sakte. Og forhåpentligvis har dronningen blitt drept også. Da forsvant mine problemer. Men hos meg var det grus under asfalt i innkjørsel som var reiret til mauren. Om det fungerer så er det en løsning som koster under 200 kroner. Ja, Nippon KAN fungere bra. Jeg har brukt det, med blandene resultater. I en mindre koloni, så kan det fungere greit. Men blir ikke hovedtua smittet, så er ikke problemet løst. En dreper kun, en del av kolonien. Endret 24. februar 2016 av Friluftskar Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 Det var voldsomt så blodtørstige folk var her. Så lenge det ikke er helt svart av maur, er dette ganske uskyldige gjester. De angriper hverken mennesker eller bygning og er til lite fortred. Andre arter maur er mindre koselig å ha inntil huset, slik som den smertefulle eitermauren og den alminnelige større skogsmauren som biter, men den vi snakker om her, er ganske uskyldig. Og i en yttergang... jeg stemmer for fredelig sameksistens! Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 Målet mitt var 0 maur inne. Og det fungerte. Det var voldsomt så blodtørstige folk var her. Så lenge det ikke er helt svart av maur, er dette ganske uskyldige gjester. De angriper hverken mennesker eller bygning og er til lite fortred. Andre arter maur er mindre koselig å ha inntil huset, slik som den smertefulle eitermauren og den alminnelige større skogsmauren som biter, men den vi snakker om her, er ganske uskyldig. Og i en yttergang... jeg stemmer for fredelig sameksistens! http://www.dinside.no/895029/maur-kan-gjore-stor-skade "Svart jordmaur eller sukkermaur som den ofte kalles, etablerer seg ofte i isopor, særlig med varmekabler." Slikt kan vel i verste fall ødelegge isolasjonsegenskapene i rommet og kanskje til og med boligens verdi om de ikke blir jaget bort. Eller som det står i artikkelen, at gulvet kan gi etter. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå