Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

2-takt diesel motor


lars1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tror faktisk ikke jeg har hørt om en 2takts dieselmotor....

Om jeg ikke husker helt feil er vel motoren i små fiskebåter ofte totakts dieselmotorer(dunk dunk lyd). Fordelen med totaktsmotorer er vel samme effekt ut på halve antallet omdreininger kontra firetaktsmotorer. Dvs, man klarer seg med mindre og lettere motor. Problemet er ofte høyt drivstofforbruk og høye utslipp.

 

Sjekk denne.

Lenke til kommentar

Trodde dunk-dunk lyden kom av svært lavt turtall på gamle båt-motorer...

Gjerne 300 RPM...

 

Men akkurat det er med totakts diesel er jeg ikke sikker på.....

 

 

Det du skriver om 2-taktere stemmer ellers bra. Men totaktere har også flere ulemper/fordeler. Ofte (ved høy trimmingsgrad) svært kort effektregister og levetid. Ellers er det et mye enklere system med mindre beveglie deler og dermed enklere vedlikehold/reparasjoner...

Totaktere har vært populær i mindre motorsykkler/125, men ettersom firtaktsteknikken er langt utviklet nå er denne teknikken på tur å ta over nå.

Endret av Clausn
Lenke til kommentar

En totakt´s dieselmotor skiller seg fra en firetakts først og fremst ved at den har ett arbeidsslag pr omdreining.

Er firetakter tenner jo som kjent på annenhver omdreining.

 

En ulempe ved en totakts diesel, er at den behøver "pustehjelp" i en eller annen form, for at fyllingsgraden på lave turtall skal bli god nok.

Pustehjelpen består primært av en eller flere såkalte "Roots-kompressorer", gjerne i kombinasjon med en eller flere turboladere.

 

Å høre en totakts V-16 Detroit diesel på 2100rpm, er forresten en fryd for ethvert motor-øre!

Endel av de 170tonn´s beistene som i sin tid kjørte rundt i gruvene i Kirkenes var var utstyrt med slike motorer.

Med slagvolum på 50(!)liter og 1600hk var man aldri i tvil om hva som kom kravlende rundt hjørnet.....

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forsvarets M109 Artilleri kanoner (sikkert andre stridsvogner og) har totakts detroit diesel motorer, husker ikke spesifikasjonene akkurat nå, men det var ikke akkurat noe småtterier...

I båter fins det ganske mange eldre tresnekker o.l. med totakts diesel-motorer. Var borte i en som noen kamerater av meg eier med en totakts Sabb Disel på 8-10 hk. Og dette er en ganske vanlig båtmotor på eldre båter...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Totaktere har vært populær i mindre motorsykkler/125, men ettersom firtaktsteknikken er langt utviklet nå er denne teknikken på tur å ta over nå.

Desverre ser det som om totakterne forsvinner ja. Huffameg jeg får frysninger hver gang jeg ser dagens ungdom kjøre rundt med de nye firetakt 125-kubikkerne som lunker avgårde med bare 13hk eller no. :grine:

 

 

Jeg savner min Aprilia RS 125 som hadde 35hk og et hyl over 8000rpm som ingen firetakter kunne slå. :love:

Lenke til kommentar
Totaktere har vært populær i mindre motorsykkler/125, men ettersom firtaktsteknikken er langt utviklet nå er denne teknikken på tur å ta over nå.

Desverre ser det som om totakterne forsvinner ja. Huffameg jeg får frysninger hver gang jeg ser dagens ungdom kjøre rundt med de nye firetakt 125-kubikkerne som lunker avgårde med bare 13hk eller no. :grine:

 

 

Jeg savner min Aprilia RS 125 som hadde 35hk og et hyl over 8000rpm som ingen firetakter kunne slå. :love:

Ja, vill totakts-lyd er rimelig hårreisende hærlig!!

Eneste man kan satse på er vel en totakts supermotard...

Leste for en stund om han engelske kisen som hadde kjøpt opp alle Bimota Vdue...

Det er/kunne blitt en saftig liten "moped"!! *grin*

Lenke til kommentar
Ja, vill totakts-lyd er rimelig hårreisende hærlig!!

Eneste man kan satse på er vel en totakts supermotard...

Leste for en stund om han engelske kisen som hadde kjøpt opp alle Bimota Vdue...

Det er/kunne blitt en saftig liten "moped"!! *grin*

Ja, det er bare synd at de sprenger i fillebiter i hytt og pine. Men fine er de!

Lenke til kommentar

Det var et firma som heter Orbital som utviklet en familie med totakts turbodiesler til bilbruk - hadde bla en 2.0 liter 24V sekssylindret affære som ga over 200hk og ikke veide mer enn en vanlig bensinmotor (alu blokk og topp).

 

Har også seilt ubåt med to fireventilerte V16 motorer med fire turboer hver - ga da ca 1KW hver men yter det doble om behovet er der (=krig). Nydelig lyd av de motorene på full last :)

 

Problemet var utslippskravene - klarte ikke EU1 en gang. Dagens TDI-motorer klarer jo EU4 på lik linje med bensinmotorene.

Lenke til kommentar

Store båtmotorer er uten unntak totaktere, og går som regel på tungolje når dei er i gang, men kan startes opp på diesel og har samme prinsipp som alle andre og mindre diesel totaktere. Eineste er på skikkelig store motorer som er bygd som krysshodemotorer. Ta en kikk på denne linken for å forstå ka som er stort :p:

 

http://www.bath.ac.uk/~ccsshb/12cyl/

 

Har dessverre kun vært og skrudd i lille broren på 6 syl og 6000 liter.

Lenke til kommentar
En totakt´s dieselmotor skiller seg fra en firetakts først og fremst ved at den har ett arbeidsslag pr omdreining.

Er firetakter tenner jo som kjent på annenhver omdreining.

 

En ulempe ved en totakts diesel, er at den behøver "pustehjelp" i en eller annen form, for at fyllingsgraden på lave turtall skal bli god nok.

Pustehjelpen består primært av en eller flere såkalte "Roots-kompressorer", gjerne i kombinasjon med en eller flere turboladere.

 

Å høre en totakts V-16 Detroit diesel på 2100rpm, er forresten en fryd for ethvert motor-øre!

Endel av de 170tonn´s beistene som i sin tid kjørte rundt i gruvene i Kirkenes var  var utstyrt med slike motorer.

Med slagvolum på 50(!)liter og 1600hk var man aldri i tvil om hva som kom kravlende rundt hjørnet.....

 

 

Jepp! Har faktisk selv kjørt og brukt Detroit V16 mye selv for noen år siden. Vi bruker slike som Drepe-maskiner for brønner i Nordsjøen.

Engang hadde jeg 7 stk slike sammenkoblet på Ekofiskfeltet! Alle kjørte på ca. 1980rpm!!! Rått! Men nå har vi etterhvert begynt å bytte dem ut med Catepillar rekke 6'ere m/ oljekjøt turbo.

Lenke til kommentar
  • 17 år senere...

Hei! Forskjellen på en 2-takts Diesel motor og en 4-takts Diesel motor er: 2T- motor, stempelet går opp og ned i 2 sykluser i motsetning til 4T- motor, stempelet går inn og ut i 2 sykluser i tillegg til ned og opp i 2 sykluser. Diesel motor komprimerer kun luft alene. Dieselen er i det nederste kammeret, når temperaturen på gassen blir høy nok, selvantenner Dieselen seg. Så blir det avgasser. En ventil åpner seg og 2 er lukket. Eksos ventil er nå åpen. Når avgasser har passert eksospotta er det blitt til eksos røyk. 2T- motor, blir det også med litt luft og diesel så et lite tap vil forekomme når eksosventilen er åpen samtidig som lufttilførsel ventil er åpen. 4T- motor, der er det luft til førsels ventil helt stengt når eksos ventil er åpen. Og ingen tap av diesel vil forekomme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...