Gamle ørn Skrevet 21. februar 2016 Del Skrevet 21. februar 2016 God kveld! Jeg tenkte etterhvert å bytte ut min 2010 Audi A4 med noe litt annerledes. Sikter meg egentlig inn på noe med grønne skilter som Mercedes GL eller en Discovery 4 til tross for at jeg er en Audi mann. Det er jo desverre ingen hemmelighet at mange av disse bilene er tøyset litt med i forhold til kjørte km. Egentlig er jeg ikke sånn kjemperedd for å kjøpe en GL som har gått 20-30 000km lenger enn oppgitt, men plutselig går man på en smell og kjøper en bil som har oppunder 100 000km mer på baken enn det telleren viser. Spørsmålet mitt er derfor om noen har noen erfaring med å lete opp dette? Jeg vet at vegvesenet akkurat har startet med å opplyse om km stand på sine nettsider, men det er ikke mange som er dumme nok til å justere km stand lavere enn sist den ble registrert. Finnes det for eksempel noen måte å gå inn i hjernen på bilen for å se etter bevis? Jeg vet at veldig nye biler har mange "sjekkpunkter" for slikt, men for min del blir det å kjøpe en bil som hvertfall er 4-6 år på seg. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 21. februar 2016 Del Skrevet 21. februar 2016 Serviceheftet er ofte en god dokumentasjon for kilometerstand 1 Lenke til kommentar
untouch4ble Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 Og vegvesenet.no http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger 1 Lenke til kommentar
Gamle ørn Skrevet 22. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2016 Er forsåvidt klar over de "standard" sjekkene man kan gjøre, som å sjekke siste EU kontroll, siste service, siste verksted besøk etc. Men utenom dette? Kan man levere bilen til for eksempel Bertel O Steen for Mercedes eller Møller for VAG for å la dem sjekke opp i selve hjernen på bilen? Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 Er forsåvidt klar over de "standard" sjekkene man kan gjøre, som å sjekke siste EU kontroll, siste service, siste verksted besøk etc. Men utenom dette? Kan man levere bilen til for eksempel Bertel O Steen for Mercedes eller Møller for VAG for å la dem sjekke opp i selve hjernen på bilen? Som linken over viser så kan du sjekke samtlige EU kontroller de siste årene enkelt på vegvesen.no Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 Poenget hans var at dette bare avslører store justeringer. Hvis en bil har gått veldig langt mellom hver EU-kontroll kan eieren fint nedjustere km-telleren før hver kontroll så lenge det ikke blir justert lengre ned enn forrige kontroll, pluss en liten "sansynlighetsmargin" så det ikke ser alt for innlysende ut. 2 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 Jeg vet at vegvesenet akkurat har startet med å opplyse om km stand på sine nettsider, men det er ikke mange som er dumme nok til å justere km stand lavere enn sist den ble registrert. Jo, de er det mange av. En utfordring er at første EU-kontroll er etter 4 år, ved import blir det jo også uvisst hva den har gått i utlandet. Man må rett og slett se på serviceheftet, eu-kontroll og andre data man har tilgjengelig, sammenstille dette med bilens generelle tilstand og vurdere hva man tror om kilometerstanden.. 1 Lenke til kommentar
Gamle ørn Skrevet 22. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2016 Poenget hans var at dette bare avslører store justeringer. Hvis en bil har gått veldig langt mellom hver EU-kontroll kan eieren fint nedjustere km-telleren før hver kontroll så lenge det ikke blir justert lengre ned enn forrige kontroll, pluss en liten "sansynlighetsmargin" så det ikke ser alt for innlysende ut. Takk! Vet ikke helt hvorfor ingen forstod dette, men men. Spørsmålet står fremdeles, så hadde vært kjempefint om noen kunne opplyse meg Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 Jeg ville tatt turen innom en lokal forhandler av merket du vurderer og spurt der. Kanskje spurt NAF. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå