AnonymDiskusjon Skrevet 21. februar 2016 Del Skrevet 21. februar 2016 Ok, her blir det sikkert mye rot. Jeg er altså ei 21 år gammel kvinne som har vokst opp i et hjem hvor helse og trening ikke har vært prioritert i det hele tatt. Jeg voks opp med gode, hjemmelagde middager hver dag, men de var ikke nødvendigvis sunne hver gang. Spiste mye fisk, men har ikke vært så veldig begeistret for kjøtt. Hadde ingen strenge restriksjoner på godteri og det gikk vanvittig mye i potetgull, sjokolade, smågodt og annet dritt. I dag spiser jeg for det meste kun sjokolade og noen ganger karameller, er lei alt det andre godteriet. Jeg har dog en svær lidenskap for sjokolade og lever på det som andre lever på brød. No joke, jeg spiser sjokolade hver dag. Noen ganger til frokost. Fælt. Av middager spiser jeg ferdigpizza, kebab, spagetti om jeg slår på stortromma og gidder å stå på kjøkkenet og koke sammen noe. Noen ganger kjører jeg på med hjemmelaget salat med dressing som står seg i kjøleskapet i noen dager og spiser kun dette. Med "dressing" av majones og rømme er det ikke akkurat det sunneste. Jeg blir dårlig av frukt, spiser kun bær og noen ganger sitrusfrukter. Grønnsaker har jeg ingenting imot. Jeg er ikke kresen, vil jeg selv påstå, men for eksempel kokte egg liker jeg ikke, noen typer fisk, rødt kjøtt har jeg ikke sansen for og jeg liker ikke sånt som cottage cheese og "tykke" meieriprodukter. Dette er alle ting jeg har prøvd å like, men det går ikke. Et av problemene er at jeg får fnatt av dette hysteriet om å være sunn og ikke være overvektig. Det er mye å ta inn, jeg greier ikke orientere meg. Jeg vet jo en del om slanking fordi jeg har prøvd i mange herrens år å gå ned i vekt og bli veltrent og alt det der, men det er nye metoder hele tiden syns jeg og masse mas om hva som egentlig er sunt og hva som er usunt. Blir gal av det rett og slett og vet ikke hvem jeg skal høre på! En lege sier en ting, en ernæringsfysiolog sier en ting, så sier en personlig trener noe og en eller annen tilfeldig person på et forum noe annet. Jeg er redd for at jeg plutselig spiser for lite, plutselig for masse, skammer meg så kraftig når jeg sprekker at jeg ikke tør prøve lenger og føler meg teit. Jeg blir så stressa, aner ikke hva jeg skal spise til frokost eller middag, om det går fem timer uten at jeg har blitt sulten tør jeg ikke spise selv om jeg vet jeg kanskje burde, men i frykt for å legge på meg ekstra tør jeg ikke spise. Som dere ser greier jeg ikke beholde roen. Så sliter jeg så klart psykisk, ganske mye også, har ikke et sosialt nettverk og en familie jeg har dårlig kontakt med. Det er ikke prioritet å begynne med sosialisering i første omgang, sammen med psykologen jeg sette opp normale rutiner i hverdagen og komme i gang med treningen, som foregår her hjemme. Har mye utstyr til trening. Liker ikke å trene kardio, men elsker styrke, så er nok det det kommer til å gå i. Men så er det dette med å få i seg nok proteiner som stresser meg også. Jeg går ikke på medisiner som påvirker forbrenningen eller vekten min, jeg skal ikke begynne på noen heller ettersom at jeg etter å ha fått ny diagnose fikk beskjed med legen om at ingen medikamenter kan hjelpe meg når det kommer til lidelsen min, det er en lidelse jeg må leve med og takle med ulike teknikker som påvirker tankemønsteret. Jippi... Noen som vet hva jeg gnåler om og kan komme med råd til hvordan jeg kan slappe av og roe meg ned et par hakk? Også svaret på hvorfor jeg vil trene og spise sunt/normalt... Jeg vil bli glad i meg selv og jeg vil se bra ut naken og ha en bra kropp. Per nå veier jeg 77 kg, er 171 cm høy. Jeg vil ned til 70 kg, men jeg vil jo først og fremst se resultater i speilet. Det er dog vanskelig når jeg har et forvrengt speilbilde (psykologen min sine ord, ikke mine, jeg mener ærlig talt at jeg er forferdelig stygg og feit). Jeg har heller ingen "forbilder" i familie (ikke blant tanter, onkler, søskenbarn osv heler), for alle sliter enten med overvekt eller holder seg i ro. Broren min gikk ned sykt mye i vekt for ikke så lenge siden men det var pga han strakk seg i høyden. Han gikk ifra å være trillrund til å bli en kjekk, slank høy mann. Jeg ser dog på han at det er mulig at jeg kan bli slank til tross for kraftig beinbygning, han har det også men er like brei over rumpa som jeg er over høyre låret. Virker som om han har god forbrenning også, så kanskje jeg har det da? Og hvor fort kan jeg vente meg resultater, TIPPER dere? Å gå ifra å være inaktiv og spise drittmat til å spise relativt normalt og sunt og trene en halvtime noen dager i uken må vell gi resultater relativt kjapt? Anonymous poster hash: aa3dd...f10 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 21. februar 2016 Del Skrevet 21. februar 2016 Vektklubb.no? De kan hjelpe deg med hvor mye du skal spise. Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 Forstår frustrasjonen din. Alle kommer med meninger om hvordan man skal spise, trene, gå ned i vekt, hvilken livsstil man skal holde osv., dette blir man ikke annet enn forvirret av. Vekt Skal du ned i vekt må du både spise sunnere og mindre, OG trene. - Trening: Tren JEVNLIG, f.eks. 3-4 ganger i uka, og holde på over flere måneder. Du må bli svett og ordentlig sliten! - Kosthold: Sjokoladen og godteriet ødelegger treningsresultatene dine (ettersom du spiser mye sjokolade). Du må få i deg mindre kalorier enn det kroppen trenger, da vil kroppen bruke fett som energikilde og minske kroppsfettet for å forbrenne det. Spiser du mye sjokolade, så får du i deg mange kalorier. Drikker du mye brus, får du i deg ekstremt mange kalorier. Alt som er søtt (utenom kunstig søtningsstoff) gjør at man fort legger på seg. Kan du minske eller kutte ut alt som er søtt, så unngår du å få i deg kalorier som hindrer deg i å gå ned i vekt. Fordeler med trening - Senker det "dårlige kolesterolet" og ØKER det "gode kolesterolet" - Øker forbreningen og dermed bidrar til vektreduksjon - Vektreduksjon og trening forebygger en rekke sykdommer - Øker blodsirkulasjon i bein og armer (dette er viktig for at alle cellene i de ytre deler av armer og bein kontinuerlig får blod) - Øker lymfedrenering av bein og armer - Har en positiv mental effekt, bedre humør og motivasjon - Øker evnen for læring - Forebygger dannelse av plakk i blodårer Denne lista kunne jeg gjort enda lenger... Kosthold Spis 3-5 måltider hver dag. Unngå brus og for mye godteri. Spis variert (kylling, kjøtt, fisk, gryter, supper). Ha grønnsaker til middagen din hver dag. Sånn, så enkelt var det. Nå får du i deg alle næringsstoffene du trenger. Du må for guds skyld ikke la være å spise for ikke å legge på deg. Det som gjør at vi legger på oss er - store mengder mat, store porsjoner (alt for høyt inntak av kalorier) - godteri, søtsaker og brus (masse sukker som gir alt for mange kalorier, dette blir lagret som fett i kroppen fordi vi ikke klarer å forbrenne det) - lite fysisk aktivitet Sjokoladen og godteriet du spiser kan spolere all treningen din. Selv var jeg ekstremt glad i sjokolade før, men gikk over til å drikke te, farris, spise gulrøtter, druer og frukt istedet. Et lite ultimatum: Kropp eller sjokolade? Mat er "angst og stress medisin" Når vi er stressa eller har en form for angst, så har vi en tendens til å spise mye mat, for eksempel søtsaker. Når vi spiser søtsaker under stress, vil man få dårlig samvittighet og bli desto mer stressa for at man spiser søtsaker, og da spiser man enda mer. Dette skaper en ond sirkel. Resultater Resultatene bestemmer du i stor grad selv hvor fort de vil komme. Personlig ville jeg anbefalt deg å trene på et treningssenter, og i tillegg vurdere å være med på gruppetimer fordi dette gir mer motivasjon, du blir pushet til å trene mer enn hva du ville gjort alene. Kanskje er det gøy også å trene sammen med andre? Resultater kommer over tid (måneder), men progresjon/fremgang kan du se etter bare noen få uker hvis du kutter ut sjokolade og spiser sunt! Lage mat selv Jeg vil virkelig anbefale deg å lære noen få supperetter, kjøttretter og salatretter - bare 2-3 av hver. Gjør det til en vane å lage maten selv. Hvis du blir god i disse få matrettene, går det lekende lett å lage dem. Selv lærte jeg meg å lage en god salat med kylling (tar med 15 min å lage), supper (tar med 20 min) og noen kjøttretter (Taco, stekt kylling med div tilbehør). Det er billigere, og mye sunnere. Bruk litt tid å surfe rundt på nettet for å finne noen gode oppskrifter. Kan anbefale: - matprat.no - godt.no - suntoggodt.no Jeg håper du finner deg noen matretter som du liker godt, og at du føler deg bra når du spiser sundt. Sunn mat kan du spise med god samvittighet, og du kommer (forhåpentlighvis) ikke til å føle seg stressa eller uvel etter å ha spist noe sunt, tvert imot kommer du til å føle deg mye bedre når du vet at det du gjør er riktig. Komplisert? Ikke gjør dette mer komplisert enn hva det er. Få i deg mindre kalorier enn du forbruker, spis variert, unngå godis, tren jevnlig og sov godt om natta. Nå skriver jeg som om jeg har rett, men for ordens skjyld så er dette min personlige mening om dette. Jeg har virkelig troa på at du får til dette, ellers hadde du ikke tatt initiativ til et slikt innlegg. Lykke til! 3 Lenke til kommentar
Fenrisúlfr Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 Hvordan jeg gikk ned i vekt: jeg spiste mindre men oftere og satt mindre på ræva. (Nå gikk jeg såpass mye ned at jeg vurderer å ta opp hard styrketrening og å spise usunt for å gå opp igjen, siden jeg nå minner om et skjelett.) Lenke til kommentar
misanthrope Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 For å være helt ærlig- fuck vektklubb og andre slike ting. Den eneste som kan holde deg ansvarlig er deg selv. Det er bevist at en såkalt whole foods plant based diet er det beste, både for kroppen men også forhindrer sultfølelse og depresjon. Spis mer frukt og grønnsaker, nøtter, frø, bønner og legumer og i det hele tatt mat ifra planteriket. Unngå, kjøtt, egg, melk, raffinert sukker, siktet mel og fett. Hvis du elsker søte ting som meg, kan spise frukt til det tyter ut av ørene dine Lenke til kommentar
Bruker-163290 Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 (endret) Det er bevist at en såkalt whole foods plant based diet er det beste, både for kroppen men også forhindrer sultfølelse og depresjon. Hvor er dette bevist? Er det EN teknikk for å gå ned i vekt alle er enige om er best? Really? Sultfølelsen går ned når kroppen forstår hvor mye mat den trenger, ennå mer om den vet når den får det. Rutinemessige måltider er smart. Unngå, kjøtt, egg, melk, raffinert sukker, siktet mel og fett. Hvis du elsker søte ting som meg, kan spise frukt til det tyter ut av ørene dine Her er det direkte feilinformasjon. Kjøtt er ikke nei-mat, rent kjøtt er kjempebra for deg og inneholder proteiner som du trenger, vitaminer og mineraler du sliter med å finne i skogen. Raffinert sukker er akkurat like fetende som uraffinert. Visste du det? Visste du at raffinert sukker og sukker i f.eks banan er akkurat det samme? Avviket er under 1% rent kjemisk. Hvis du elsker søte ting som meg, kan spise frukt til det tyter ut av ørene dine Her også, masse sukker. Jeg sier ikke unngå frukt, men basert de andre tipsa så kan jeg likegodt rette litt her også. Frukt er finfint, det også i normale mengder. Ikke unngå fett, men unngå usunt fett. Jeg tok av meg 20 kilo, fra 107 til 87 på 6 mnd. Jeg kan si så mye som at det å gå ned i vekt er dritt, og å lure seg til noe annet er dumt. Jeg spiste havregryn til frokost, cottage cheese med nøtter til lunch og valige middager. Til kvelds lagde jeg noenganger en liten rett, ofte med kylling eller fisk. Rotgrønnsaker og fisk. Om jeg skal anbefale to ting som er billige, sunne og superenkle å lage god mat med. Og ja, også trente jeg 3 ggr i uka og kjørte 1 time rolig på spnningsykkel dagene jeg ikke trente + mye annen fysisk aktivitet. Endret 22. februar 2016 av Mammakamelen Lenke til kommentar
misanthrope Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 Er det EN teknikk for å gå ned i vekt alle er enige om er best? Really? Jepp. Metaanalyser viser at den er best. Kjøtt er ikke nei-mat, rent kjøtt er kjempebra for deg Rent kjøtt er et meningsløst begrep. Animalske proteiner er like farlige om ikke farligere, enn animalsk fett. og inneholder proteiner som du trenger, vitaminer og mineraler du sliter med å finne i skogen Aper og hominider er i all hovedsak planteetere. Det er ingenting i kjøtt vi trenger. Ei heller protein. Alle planter har mer enn nok av alle essensielle aminosyrer. Og heldigvis er det ingen av oss som i 2016 går rundt og sanker mat i skogen om vi ikke synes det er morro. Raffinert sukker er akkurat like fetende som uraffinert. Visste du det? Visste du at raffinert sukker og sukker i f.eks banan er akkurat det samme? Avviket er under 1% rent kjemisk. Bortsett ifra at en bananen er full av vann, fiber og fytokjemikalier som sakker ned nedbrytingen av bananen og absorpsjon av glukose i blodet. Det er derfor low-carb er bullshit. Mennesker har det best på en high-carb, low-fat, uraffinert diett av mat ifra planteriket. Ikke unngå fett, men unngå usunt fett. Finnes ikke noe sunt fett. De essensielle fettsyrene vi skal ha handler først og fremst om forholdet mellom 3-6-9, og de finnes i planter. Kjøtt, egg, melk, raffinert melk, sukker og fett er ikke sunt. Sånn er det bare. Sorry å være budbringer for dårlig nytt. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 22. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2016 77kg på 171cm? Elefanten i rommet her er jo at du aller mest sannsynligvis ikke trenger å slanke deg i det hele tatt, men heller jobbe med selvbildet. Drit i tallet på vekta. Tren styrke, bytt ut fett med muskler. Du vil sannsynligvis ende opp med å veie omtrent det samme eller mer, men se stram og flott ut i stedet for tynn og veik. Anonymous poster hash: 23be2...deb Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 22. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2016 Forstår frustrasjonen din. Alle kommer med meninger om hvordan man skal spise, trene, gå ned i vekt, hvilken livsstil man skal holde osv., dette blir man ikke annet enn forvirret av. Vekt Skal du ned i vekt må du både spise sunnere og mindre, OG trene. - Trening: Tren JEVNLIG, f.eks. 3-4 ganger i uka, og holde på over flere måneder. Du må bli svett og ordentlig sliten! - Kosthold: Sjokoladen og godteriet ødelegger treningsresultatene dine (ettersom du spiser mye sjokolade). Du må få i deg mindre kalorier enn det kroppen trenger, da vil kroppen bruke fett som energikilde og minske kroppsfettet for å forbrenne det. Spiser du mye sjokolade, så får du i deg mange kalorier. Drikker du mye brus, får du i deg ekstremt mange kalorier. Alt som er søtt (utenom kunstig søtningsstoff) gjør at man fort legger på seg. Kan du minske eller kutte ut alt som er søtt, så unngår du å få i deg kalorier som hindrer deg i å gå ned i vekt. Fordeler med trening - Senker det "dårlige kolesterolet" og ØKER det "gode kolesterolet" - Øker forbreningen og dermed bidrar til vektreduksjon - Vektreduksjon og trening forebygger en rekke sykdommer - Øker blodsirkulasjon i bein og armer (dette er viktig for at alle cellene i de ytre deler av armer og bein kontinuerlig får blod) - Øker lymfedrenering av bein og armer - Har en positiv mental effekt, bedre humør og motivasjon - Øker evnen for læring - Forebygger dannelse av plakk i blodårer Denne lista kunne jeg gjort enda lenger... Kosthold Spis 3-5 måltider hver dag. Unngå brus og for mye godteri. Spis variert (kylling, kjøtt, fisk, gryter, supper). Ha grønnsaker til middagen din hver dag. Sånn, så enkelt var det. Nå får du i deg alle næringsstoffene du trenger. Du må for guds skyld ikke la være å spise for ikke å legge på deg. Det som gjør at vi legger på oss er - store mengder mat, store porsjoner (alt for høyt inntak av kalorier) - godteri, søtsaker og brus (masse sukker som gir alt for mange kalorier, dette blir lagret som fett i kroppen fordi vi ikke klarer å forbrenne det) - lite fysisk aktivitet Sjokoladen og godteriet du spiser kan spolere all treningen din. Selv var jeg ekstremt glad i sjokolade før, men gikk over til å drikke te, farris, spise gulrøtter, druer og frukt istedet. Et lite ultimatum: Kropp eller sjokolade? Mat er "angst og stress medisin" Når vi er stressa eller har en form for angst, så har vi en tendens til å spise mye mat, for eksempel søtsaker. Når vi spiser søtsaker under stress, vil man få dårlig samvittighet og bli desto mer stressa for at man spiser søtsaker, og da spiser man enda mer. Dette skaper en ond sirkel. Resultater Resultatene bestemmer du i stor grad selv hvor fort de vil komme. Personlig ville jeg anbefalt deg å trene på et treningssenter, og i tillegg vurdere å være med på gruppetimer fordi dette gir mer motivasjon, du blir pushet til å trene mer enn hva du ville gjort alene. Kanskje er det gøy også å trene sammen med andre? Resultater kommer over tid (måneder), men progresjon/fremgang kan du se etter bare noen få uker hvis du kutter ut sjokolade og spiser sunt! Lage mat selv Jeg vil virkelig anbefale deg å lære noen få supperetter, kjøttretter og salatretter - bare 2-3 av hver. Gjør det til en vane å lage maten selv. Hvis du blir god i disse få matrettene, går det lekende lett å lage dem. Selv lærte jeg meg å lage en god salat med kylling (tar med 15 min å lage), supper (tar med 20 min) og noen kjøttretter (Taco, stekt kylling med div tilbehør). Det er billigere, og mye sunnere. Bruk litt tid å surfe rundt på nettet for å finne noen gode oppskrifter. Kan anbefale: - matprat.no - godt.no - suntoggodt.no Jeg håper du finner deg noen matretter som du liker godt, og at du føler deg bra når du spiser sundt. Sunn mat kan du spise med god samvittighet, og du kommer (forhåpentlighvis) ikke til å føle seg stressa eller uvel etter å ha spist noe sunt, tvert imot kommer du til å føle deg mye bedre når du vet at det du gjør er riktig. Komplisert? Ikke gjør dette mer komplisert enn hva det er. Få i deg mindre kalorier enn du forbruker, spis variert, unngå godis, tren jevnlig og sov godt om natta. Nå skriver jeg som om jeg har rett, men for ordens skjyld så er dette min personlige mening om dette. Jeg har virkelig troa på at du får til dette, ellers hadde du ikke tatt initiativ til et slikt innlegg. Lykke til! Tusen takk for gode og enkle tips. Det er den onde sirkelen med stress jeg sitter fast i, jeg er en stressa person og en typisk trøstespiser. Jeg er dog en "kurert" overspiser, så jeg har jo kommet ett skritt lenger mot målet mitt. Jeg skal nok greie dette. Hvordan jeg gikk ned i vekt: jeg spiste mindre men oftere og satt mindre på ræva. (Nå gikk jeg såpass mye ned at jeg vurderer å ta opp hard styrketrening og å spise usunt for å gå opp igjen, siden jeg nå minner om et skjelett.) Men hva gjorde du for å ikke bli for lenge sittestillende? Trente, gikk tur, gjorde husarbeid..? For å være helt ærlig- fuck vektklubb og andre slike ting. Den eneste som kan holde deg ansvarlig er deg selv. Det er bevist at en såkalt whole foods plant based diet er det beste, både for kroppen men også forhindrer sultfølelse og depresjon. Spis mer frukt og grønnsaker, nøtter, frø, bønner og legumer og i det hele tatt mat ifra planteriket. Unngå, kjøtt, egg, melk, raffinert sukker, siktet mel og fett. Hvis du elsker søte ting som meg, kan spise frukt til det tyter ut av ørene dine Å bare spise grønnsaker og frukt resten av livet er ikke noe jeg ønsker. Jeg er glad i kjøtt og fisk, jeg vil kunne gå i et selskap (ikke at jeg gjør det så ofte, men en dag jeg ikke er full i angst skjer det nok sikkert) eller spise middag hos foreldrene mine uten at de måtte lage en egen rett til meg fordi jeg ikke kan spise egg eller sukker eller whatever. Så jeg ønsker å inkludere "vanlige" ting i kosten min. Jeg er uansett ikke så glad i frukt og blir, som jeg har skrevet i HI, dårlig av frukt som banan, druer og epler. Tåler det rett og slett ikke, blir oppblåst og kvalm i evigheter. Det er bevist at en såkalt whole foods plant based diet er det beste, både for kroppen men også forhindrer sultfølelse og depresjon. Hvor er dette bevist? Er det EN teknikk for å gå ned i vekt alle er enige om er best? Really? Sultfølelsen går ned når kroppen forstår hvor mye mat den trenger, ennå mer om den vet når den får det. Rutinemessige måltider er smart. Unngå, kjøtt, egg, melk, raffinert sukker, siktet mel og fett. Hvis du elsker søte ting som meg, kan spise frukt til det tyter ut av ørene dine Her er det direkte feilinformasjon. Kjøtt er ikke nei-mat, rent kjøtt er kjempebra for deg og inneholder proteiner som du trenger, vitaminer og mineraler du sliter med å finne i skogen. Raffinert sukker er akkurat like fetende som uraffinert. Visste du det? Visste du at raffinert sukker og sukker i f.eks banan er akkurat det samme? Avviket er under 1% rent kjemisk. Hvis du elsker søte ting som meg, kan spise frukt til det tyter ut av ørene dine Her også, masse sukker. Jeg sier ikke unngå frukt, men basert de andre tipsa så kan jeg likegodt rette litt her også. Frukt er finfint, det også i normale mengder. Ikke unngå fett, men unngå usunt fett. Jeg tok av meg 20 kilo, fra 107 til 87 på 6 mnd. Jeg kan si så mye som at det å gå ned i vekt er dritt, og å lure seg til noe annet er dumt. Jeg spiste havregryn til frokost, cottage cheese med nøtter til lunch og valige middager. Til kvelds lagde jeg noenganger en liten rett, ofte med kylling eller fisk. Rotgrønnsaker og fisk. Om jeg skal anbefale to ting som er billige, sunne og superenkle å lage god mat med. Og ja, også trente jeg 3 ggr i uka og kjørte 1 time rolig på spnningsykkel dagene jeg ikke trente + mye annen fysisk aktivitet. Så mye på så kort tid!? Det er jo utrolig bra! Takk for gode tips. 77kg på 171cm? Elefanten i rommet her er jo at du aller mest sannsynligvis ikke trenger å slanke deg i det hele tatt, men heller jobbe med selvbildet. Drit i tallet på vekta. Tren styrke, bytt ut fett med muskler. Du vil sannsynligvis ende opp med å veie omtrent det samme eller mer, men se stram og flott ut i stedet for tynn og veik. Anonymous poster hash: 23be2...deb Det er selvfølgelig mulig, men jeg er akkurat i følge BMI overvektig, og jeg har jo ikke muskler jeg kan skylde på heller. Vil ned til 70 kg for da veier jeg normalt for høyden min, men som sagt vil jeg jo helst se resultatene i speilet og se bra ut. Målet mitt er ikke å bli syltynn, men å få en stram og relativt slank kropp. Jeg har brede hofter og middels stor byste og har alltid hatt litt former, og jeg kan ikke se for meg å bli veldig tynn og med figuren min tror jeg det fort kan se rart ut om jeg har minimalt med fett på kroppen. Takk igjen for svar folkens, i dag er dagen. Sitter her skrubbsulten fordi jeg ikke har NOE sunt i kjøleskapet, men skal på butikken straks og kjøpe inn litt. Det blir grovt brød med avokado til frokost i dag og tror jeg kommer til å spise det en del fremover - det er jo vanvittig godt og sunt. Jeg har bestemt meg for å føre en matdagbok. Treningen kommer jeg meg ikke i gang med før jeg har fått lagt en plan med psykologen min. Jeg tar det med ro, en ting av gangen, slik at jeg ikke blir overveldet og dropper ut hele greia. Anonymous poster hash: aa3dd...f10 Lenke til kommentar
Bruker-163290 Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 (endret) Kom på noe jeg pleide å spise da jeg hadde frokost i helgene. Hjemmelagde knekkebrød (http://beritnordstrand.no/lykken-er-et-godt-knekkebrod-oppskrift/) AvocadoBrie i så tynne skiver du får Serranoskinke Ikke så sunt, men bruk det som en belønningsfrokost de ukene du har møtt målene dine på søndag, det funket fint for meg. ---------------------------- misanthrope, den eneste grunnen til at du og jeg har denne samtalen er fordi noen veeeeldig langt tilbake i familien din spiste kjøtt. Plutselig ble vi sosialiserte, proteinene er det som gjorde at vi utviklet oss til et hunter/gatherer folk. Når jeg sier rene kjøttkilder mener jeg altså ikke kjøttdeig, pølser osv. Her gikk det visst fort i kluss for deg. ----- "Animalske matvarer inneholder mer av de essensielle aminosyrene og vi sier derfor at animalsk protein har bedre kvalitet enn vegetabilsk protein. I tillegg har animalsk protein også høyere biotilgjengelighet, det vil si at det tas lettere opp i kroppen enn vegetabilske matvarer. Det aller beste er selvfølgelig å kombinere animalske og vegetabilske proteiner, slik at den totale proteinkvaliteten på matvaren økes." Kilde bramat.no Her gikk det også litt i kluss dessverre, det var jaggu stikk motsatt av hva du sa det. Bekreftet av Norsk Vegetarforening som sier følgende: "Med animalsk mat er det slik at det er gode nivåer av alle disse essensielle aminosyrene, mens det i plantebasert mat ofte er lavt nivå av en eller flere av dem" Og ja, det er flere ting i banan som er sunne, men igjen, det er veldig mye sukker i banan. Du ror deg vekk fra argumentet mitt, hvorfor forteller du plutselig at det er vann i banan? Det er vann i coca cola og. Bare at den har omtrent halvparten så mye sukker som en fullmoden banan (10% i CC mot 21% i banan), spiser du en grønn banan kan du faktisk havne helt ned på coca cola nivået. Sier jeg at banan og coca cola er det samme? Nei. Men sukkermengden er sammenlignbar. Du er ikke budbringer av dårlig nytt, du er budbringer av dårlig info. Som du ser, der det raser sammen for deg er på faktasiden. Bekreftet av ditt eget forbund. Endret 22. februar 2016 av Mammakamelen 1 Lenke til kommentar
Dr. Chaos Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 At våre forfedre har spist kjøtt for å overleve er nok ganske ubestridelig. Mat har vært en mangelvare i store deler av menneskers historie. Det er likevel noen vesentlige forskjeller mellom det å spise kjøtt i dag og den gang da:1) Ekte steinalderkost bestod av mye, mye mer fiber enn de fleste i dag spiser. Det er kanskje snakk om mer enn 100 gram per dag, nesten tre ganger mer enn det anbefalte minimumsinntaket i dag.2) Fettinnholdet i moderne kjøtt er betydelig større enn i viltkjøtt 3) Det var veldig begrenset med søtningsstoffer, smør, oljer og andre høyraffinerte produkter som er funnet opp i moderne tid.Jeg går ikke inn på noen diskusjon om hvor sunt/usunt animalske produkter er, men jeg vil råde deg til å legge hovedtyngden i kostholdet ditt på hele, uraffinerte matvarer enten du spiser kjøtt eller ikke. Grønnsaker (inkludert de stivelsesrike som potet), frukt, hele korn (fullkorn, og forsiktig med mel) og belgfrukter (bønner, erter og liknende). Dette er mat som er minst mulig tukla med av industrielle prosesser, og som har et høyt fiberinnhold. Fiber gir et saktere opptak av næringsstoffer, gir god metthetsfølelse, og senker kolesterolet og hindrer forstoppelse. Du kan godt spise halvparten av volumet i grønnsaker til hvert måltid (de med lite stivelse) - det gjør at du blir mett på færre kalorier, og du bør få fantastisk helse på innsiden. Dessverre tror nok mange med normal BMI at de har fantastisk helse bare fordi de ikke har ytre tegn på dårlig helse, men sannheten er at de også kan rammes av sykdommer som ofte forbindes med de som har høyere BMI. Alle bør spise sunt.Både søtningsstoffer, smør og oljer øker kalorimengden uten at metthetsfølelsen trigges i veldig stor grad. Unngå så mye som mulig. Er det noe en bør telle kalorier fra er det slike produkter. Kjøtt og fisk med mye fett kan også være lite mettende i forhold til antall kalorier. Smaksmessig kan det være en utfordring å gå over til et magrere og usøtet kosthold, men en blir vant til det. Det som er viktig er at en klarer å følge et sunt kosthold mesteparten av tida, og å komme seg tilbake på riktig spor etter utskeielser. Du behøver ikke være perfekt for å få gode resultater. Det gjelder å gjøre det lett for seg sjøl å leve sunt: Ha gode, effektive rutiner for å handle og lage mat. Jeg har innstilt meg mest mulig på at jeg ikke skal ta initiativet til usunn mat, men skeier om jeg blir bedt på middag og liknende. Det går bra så lenge en kommer fortest mulig tilbake på sporet. Om jeg også skulle skeia ut sjøl blir det fort litt for mange uskeielser. Da sier jeg heller nei til meg sjøl enn nei i sosiale sammenehenger, for det er veldig mye tøffere å takke nei til mat en får tilbudt av andre. Lykke til. Lenke til kommentar
Bruker-163290 Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 Klart, det blir litt ekstremt å forklare det slik, men nå var det påstandene hans jeg reagerte på. Jeg er langt på vei enig i det du sier, og om du er nøye med kvalitet og type slipper man mage av negativene ved konsumering av kjøtt. Jeg reagerte veldig da det ble postet usannheter i en tråd hvor det var noen som faktisk søkte råd. Ang BMI: 188cm/ca 90 kg, ifølge BMI er jeg overvektig. Jeg løper en mil på rett i overkant av 42 min. Typer kjøtt som er supre: Reinsdyrkjøtt (finnbiff ekskludert)Renskåret svinekjøtt (2-5% fett) Mager storfe ( ikke entrecote) Lavt fettinnhold, høyt animalsk proteininnhold høyt niva av Omega 3 fettsyrer(rein) Lenke til kommentar
Kai_g Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 Klart, det blir litt ekstremt å forklare det slik, men nå var det påstandene hans jeg reagerte på. Jeg er langt på vei enig i det du sier, og om du er nøye med kvalitet og type slipper man mage av negativene ved konsumering av kjøtt. Jeg reagerte veldig da det ble postet usannheter i en tråd hvor det var noen som faktisk søkte råd. Ang BMI: 188cm/ca 90 kg, ifølge BMI er jeg overvektig. Jeg løper en mil på rett i overkant av 42 min. Typer kjøtt som er supre: Reinsdyrkjøtt (finnbiff ekskludert) Renskåret svinekjøtt (2-5% fett) Mager storfe ( ikke entrecote) Lavt fettinnhold, høyt animalsk proteininnhold høyt niva av Omega 3 fettsyrer(rein) Hvorfor er Finnbiff ekskludert? Det er bare biff/stek skåret i tynne skiver.. Viltkjøtt er magert. Lenke til kommentar
Bruker-163290 Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 Finnbiff inneholder en del mer fett. Jeg gikk for supre alternativer nå, om jeg skal nevne gode alternativer blir lista litt lenger. Finnbiff er nydelig. Lenke til kommentar
misanthrope Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 (endret) misanthrope, den eneste grunnen til at du og jeg har denne samtalen er fordi noen veeeeldig langt tilbake i familien din spiste kjøtt. Mennesker er obligate planteetere. Vi kan ikke leve uten planter. Vi kan derimot fint leve uten kjøtt. Det oppdages stadig fler stoffer i planter som viser seg livsviktige for sunnhet og optimal helse. I dag er 55-60% av kaloriene folk får i seg ifra kjøtt, egg og melk. Mesteparten av resten er ifra sukker og vegetabilsk fett. Mennesker i både tidlig og sen stenalder spiste <5% kjøtt, og 0% melk, og sansyneligvis nesten like lite egg. Her gikk det også litt i kluss dessverre, det var jaggu stikk motsatt av hva du sa det. Bekreftet av Norsk Vegetarforening som sier følgende: Vegetarforeningen har like lite peiling som leger flest og tom. helsedirektoratet, som baserer utsagnene sine på alt annet enn vitenskapen, blandt annet landbrukspolitikk. Det finnes MER av alle aminosyrer i ALLE planter enn mennesker trenger. Det er et faktum. Og ja, det er flere ting i banan som er sunne, men igjen, det er veldig mye sukker i banan Sukker er kun moderat glykjemisk. Den virkelige fienden er insulin. Kjøtt, egg, melk og fett av alle typer trigger mer insulinproduksjon og blodsukker enn alle karbohydrater, fordi det er proteinene og fettet som transporterer sukkeret ut i blodet. Du er ikke budbringer av dårlig nytt, du er budbringer av dårlig info. Så vidt jeg kan se perpetuerer du i all hovedsak ernæringsdogmer og bro science. Jeg forholder meg til hva vitenskapen faktisk sier. Endret 22. februar 2016 av misanthrope Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 Hva med å hjelpe TS istedenfor å diskutere egne preferanser i forhold til kosthold? Lenke til kommentar
Bruker-163290 Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 (endret) Du forholder deg til det du sier, som forøvrig står helt uten kilde. Så jeg kan ikke anta annet enn at du er kilden, og det finner jeg som et litt tynt grunnlag om jeg skal endre en mening jeg har satt kritisk tankegang til flere ganger. Universitetet i Tromsø (2012), Matprat (som etter alt jeg kan skjønne er en oppegående gjeng), Vegetarforeningen, Lousiana State University hvor jeg også la ved et utrdag av deres forskning. De konkluderer altså med det motsatte av hva du sier. Når en professor innenfor feltet sier det stikk motsatte som deg så må jeg nesten gå for hans alternativ altså. Om du vil diskutere mer så kan du sende meg en melding om du vil, så skal jeg la tråden være i fred. Her har du enda en kilde du kan nekte for. Internett er full av de "Sp vidt jeg kan se perpetuerer du i all hovedsak ernæringsdogmer og bro science. Jeg forholder meg til hva vitenskapen faktisk sier." "A 2012 report found that Americans who regularly eat lean beef get more protein, zinc, potassium, and B vitamins than people who don’t. And a 2010 report estimated that lean beef accounts for about 15 percent of the nation’s protein but only about 4 percent of total fat. “Lean meat is a healthy thing,” says Carol O’Neil, PhD, a coauthor of both reports and a professor of human nutrition and food at Louisiana State University." Endret 22. februar 2016 av Mammakamelen Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 Ok, her blir det sikkert mye rot. Jeg er altså ei 21 år gammel kvinne som har vokst opp i et hjem hvor helse og trening ikke har vært prioritert i det hele tatt. Jeg voks opp med gode, hjemmelagde middager hver dag, men de var ikke nødvendigvis sunne hver gang. Spiste mye fisk, men har ikke vært så veldig begeistret for kjøtt. Hadde ingen strenge restriksjoner på godteri og det gikk vanvittig mye i potetgull, sjokolade, smågodt og annet dritt. I dag spiser jeg for det meste kun sjokolade og noen ganger karameller, er lei alt det andre godteriet. Jeg har dog en svær lidenskap for sjokolade og lever på det som andre lever på brød. No joke, jeg spiser sjokolade hver dag. Noen ganger til frokost. Fælt. Om du kan kontrollere inntaket er det ikke noe galt i det, jeg drikker øl hver dag men begrenser det til 1-2 bokser og jeg holder vekta/fettprosenten allikevel. Mengden er stikkordet her. Av middager spiser jeg ferdigpizza, kebab, spagetti om jeg slår på stortromma og gidder å stå på kjøkkenet og koke sammen noe. Noen ganger kjører jeg på med hjemmelaget salat med dressing som står seg i kjøleskapet i noen dager og spiser kun dette. Med "dressing" av majones og rømme er det ikke akkurat det sunneste. Jeg blir dårlig av frukt, Spis det du kan av frukt, selv om det synes at du får i deg lite så vil alle bekker små osv... spiser kun bær og noen ganger sitrusfrukter. Grønnsaker har jeg ingenting imot. Jeg er ikke kresen, vil jeg selv påstå, men for eksempel kokte egg liker jeg ikke, noen typer fisk, rødt kjøtt har jeg ikke sansen for og jeg liker ikke sånt som cottage cheese og "tykke" meieriprodukter. Dette er alle ting jeg har prøvd å like, men det går ikke. Finn ut av hvilke proteinkilder du liker, og ikke minst hvilke kilder du kan tolerere. Om du skal trene styrke uten et tilfredsstillende inntak av proteiner (1,5g proteiner x KG kroppsvekt) vil dette gå på bekostning av muskelmassen din som igjen setter standarden for forbrenningen. Et av problemene er at jeg får fnatt av dette hysteriet om å være sunn og ikke være overvektig. Her kan du ha mye å tjene psykisk. Den tjukkeste sersjanten jeg hadde i militæret var den sterkeste, raskeste, mest utholdne og den som aldri ga seg. Alt sitter i hodet. Man kan fint være en anelse overvektig men allikevel sunnere enn størsteparten av befolkningen. Det er mye å ta inn, jeg greier ikke orientere meg. Jeg vet jo en del om slanking fordi jeg har prøvd i mange herrens år å gå ned i vekt og bli veltrent og alt det der, men det er nye metoder hele tiden syns jeg og masse mas om hva som egentlig er sunt og hva som er usunt. Blir gal av det rett og slett og vet ikke hvem jeg skal høre på! La være å ta inn info fra media, punktum. En lege sier en ting, en ernæringsfysiolog sier en ting, så sier en personlig trener noe og en eller annen tilfeldig person på et forum noe annet. Jeg er redd for at jeg plutselig spiser for lite, plutselig for masse, skammer meg så kraftig når jeg sprekker at jeg ikke tør prøve lenger og føler meg teit. Jeg blir så stressa, aner ikke hva jeg skal spise til frokost eller middag, om det går fem timer uten at jeg har blitt sulten tør jeg ikke spise selv om jeg vet jeg kanskje burde, men i frykt for å legge på meg ekstra tør jeg ikke spise. Som dere ser greier jeg ikke beholde roen. Så sliter jeg så klart psykisk, ganske mye også, har ikke et sosialt nettverk og en familie jeg har dårlig kontakt med. Det er ikke prioritet å begynne med sosialisering i første omgang, sammen med psykologen jeg sette opp normale rutiner i hverdagen og komme i gang med treningen, som foregår her hjemme. Har mye utstyr til trening. Liker ikke å trene kardio, men elsker styrke, så er nok det det kommer til å gå i. Men så er det dette med å få i seg nok proteiner som stresser meg også. Jeg går ikke på medisiner som påvirker forbrenningen eller vekten min, jeg skal ikke begynne på noen heller ettersom at jeg etter å ha fått ny diagnose fikk beskjed med legen om at ingen medikamenter kan hjelpe meg når det kommer til lidelsen min, det er en lidelse jeg må leve med og takle med ulike teknikker som påvirker tankemønsteret. Jippi... Noen som vet hva jeg gnåler om og kan komme med råd til hvordan jeg kan slappe av og roe meg ned et par hakk? Egoisme, omtales som regel med negativt fortegn og ikke som det burde. Tenk på hva DU vil, ikke hva du tror andre skal synes om deg. Det øyeblikket du får det til er du langt på vei.Også svaret på hvorfor jeg vil trene og spise sunt/normalt... Jeg vil bli glad i meg selv og jeg vil se bra ut naken og ha en bra kropp. Per nå veier jeg 77 kg, er 171 cm høy. Jeg vil ned til 70 kg, men jeg vil jo først og fremst se resultater i speilet. Hvis du vil se realutater så vil du ikke gå ned i vekt, du vil gå ned i fettprosent. Det er dog vanskelig når jeg har et forvrengt speilbilde (psykologen min sine ord, ikke mine, jeg mener ærlig talt at jeg er forferdelig stygg og feit). Jeg har heller ingen "forbilder" i familie (ikke blant tanter, onkler, søskenbarn osv heler), for alle sliter enten med overvekt eller holder seg i ro. Broren min gikk ned sykt mye i vekt for ikke så lenge siden men det var pga han strakk seg i høyden. Han gikk ifra å være trillrund til å bli en kjekk, slank høy mann. Jeg ser dog på han at det er mulig at jeg kan bli slank til tross for kraftig beinbygning, han har det også men er like brei over rumpa som jeg er over høyre låret. Virker som om han har god forbrenning også, så kanskje jeg har det da? Og hvor fort kan jeg vente meg resultater, TIPPER dere? Å gå ifra å være inaktiv og spise drittmat til å spise relativt normalt og sunt og trene en halvtime noen dager i uken må vell gi resultater relativt kjapt? Du vil kunne merke synlige resultater i løpet av en måned. Det er et realistisk tidsperspektiv. Anonymous poster hash: aa3dd...f10 Å sitere her på forumet er blitt idiotisk så jeg svarer deg i ditt innlegg, uthevet skrift er mine svar. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 Om du vil diskutere mer så kan du sende meg en melding om du vil, så skal jeg la tråden være i fred. Det høres flott ut, så kan TS få info og ikke en pissekonkurranse i tråden sin Lenke til kommentar
Bruker-163290 Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 White knight, huffda.. Hun skrev i tråden at hun var usikker på kosthold og trening. Jeg prøvde å hjelpe henne tidligere da jeg har vært en tjukkas selv og kom i mye bedre form. Etter dette diskuterte vi om kjøtt var sunt eller ikke, i en tråd om kosthold. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå