Gå til innhold

Forslag til by å reise alene i Europa

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er glad i å reise, men folk rundt meg har enten ikke tid eller lyst til en billigere tur. Som student er budsjettet ganske stramt. Fordelen er at jeg kan reise midt i uka, og har ikke noe ikke ønske eller behov for å reise midt i høysesongen.

Det vil være første gang jeg reiser på ferie alene. Har tidligere bodd i utlandet, så har erfaring med å fly alene og slike ting, men voldsomt utadvendt er jeg nok ikke. 

Planen er å ta en tur på to til tre netter på hotel/hostel i mars/april. Aller helst direktefly og billige flybilletter, helst under 1000 kroner tur/retur.

Ikke interessert i å reise til Danmark, Sverige, UK eller Irland, da jeg har vært mye i disse landene fra før av. Tenkt i baner Belgia, Nederland, Tyskland, Italia, Spania, Frankrike, Ungarn eller Portugal. 

Jeg er historisk interessert og er interessert i en by med en del historiske bygninger og annet å se på og slike ting. Trenger ikke være noen hovedsteder eller voldsomt store byer, men bør ligge såpass tilgjengelig til fra en flyplass at det ikke er voldsomt mye styr å komme seg til og fra.

Har tenkt litt på Belgia og Brüssel da Ryanair har billige billetter dit nå, men også da kanskje heller Brügge som visstnok har en mer bevart gamleby enn hovedstaden. 

Noen som har noen gode anbefalinger? :)

Mine interesser er historie og fotball. Også veldig glad i øl.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes mange byer i Europa som burde passe til dine kriterier (jeg vet ingenting om fotball vel og merke), men jeg kan kjapt fortelle litt om mine favoritter:

Krakow er en by ekstremt rik på på både eldre og nyere historie og har mye flott arkitektur, spesielt når det kommer til byens mange kirker. Auschwitz og Schindlers fabrikk er to ting verdt å få med seg (og saltgruvene har jeg hørt rykter om).

Budapest er også en vakker by hvor du kan tilbringe mye tid uten å gå lei, kanskje spesielt om du er ute etter en god fest eller fem. Også denne byen har mye historie og Terror-museet er det jeg vil anbefale høyest i Budapest når det kommer til mer historiske ting.

Tallinn er en by med en godt bevart gamleby hvor mange av murene fortsatt står og du kan får nesten en middelalder-følelse av å vandre i noen deler av gamlebyen. I tillegg kan de skilte med mye historie, blant annet vil jeg anbefale KGB-museet i toppen av et av byens mange hoteller. De har også et nedlagt fengsel som skal være verdt et besøk, men som dessverre var stengt da jeg var der.

Hamburg er en by jeg i fjor skulle gjøre et kort stopp i, men ble værende i over en uke fordi jeg rett og slett falt pladask for byen. Mye historie og mye flott arkitektur, det sistnevnte spesielt i HafenCity.

Rent økonomisk, er øverste by billigst og nederste dyrest når det kommer til kostnader å være i byen, men fly fram og tilbake akkurat nå fra Oslo ser jeg koster rundt 500 kroner hos Norwegian.

Har aldri vært i Belgia, men Brugge er definitivt en by jeg vil til.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Brugges virker som et fint sted, utifra det jeg har sett her http://www.imdb.com/title/tt0780536/

Har vært i Brugge to ganger på dagstur og ble ikke imponert. Det er en typisk turist plass med priser der etter. Anbefaler heller å reise til Brussel og ta toget til Brugge. Tar litt over en time hver vei. 

Reise og hotell i Brussel pleier ikke å være billig med mindre man finner noen kampanje billetter og er tidlig ute. Restauranter er billige i turist områder. Folk er veldig vennlige og om man ønsker å komme i kontakt med lokalbefolkningen eller andre turister er det bare å stikke innom Délirium Café.  

Billige og OK steder jeg har vært er Tallinn og Budapest, kan anbefale Budapest da prisene der passer mer en student. Minuset med Budapest er at det er en del kriminalitet der og det er ikke anbefalt å gå alene.

Lenke til kommentar

I Benelux anbefaler jeg å ta en titt på Utrecht. Det skal være den fremste sykkelbyen i Europa og var overraskende koselig og livlig. De har det største universitetet i Nederland og en ung befolkning. Folk padler i kanalene og man treffer på Miffy overalt.

Man kommer relativt enkelt dit med tog direkte fra Amsterdam flyplass på 30 minutter. Fra Bryssel flyplass tar det ca. 2 timer med overgang i Rotterdam.

https://picasaweb.google.com/robertaas/UtrechtJune2015

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...