Gå til innhold

TEST: Samsung Galaxy S7 Edge

Anbefalte innlegg

Du får vente litt på brukeromtaler. Syns hele tiden batteri og telefoner skytes opp i skyene en del ved omtaler, men så raskt de er ute for allmennheten til bruk så er det den standard klagestormen over at batteritiden tappes kjapt. S6 var var vel ganske så ekstrem på dette området har jeg inntrykk av.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-169651

Du får vente litt på brukeromtaler. Syns hele tiden batteri og telefoner skytes opp i skyene en del ved omtaler, men så raskt de er ute for allmennheten til bruk så er det den standard klagestormen over at batteritiden tappes kjapt. S6 var var vel ganske så ekstrem på dette området har jeg inntrykk av.

Ja jeg lot meg lure og kjøpte en S6. Den holdt jo knapt til middagstider.

Lenke til kommentar

Ja jeg lot meg lure og kjøpte en S6. Den holdt jo knapt til middagstider.

S7 edge har jo 3600 mAh batteri og 5,5" skjerm noe som tilsier at batteriet skal være ganske bra.
Lenke til kommentar

S7 Edge har bare 20% større batteri enn S6 Edge Plus. Så for meg betyr det død tlf kl 20 istedet for kl 18.. Så Samsung må ha gjort mer enn å bare øke størrelsen på batteriet om det skal være "liv laga".

S7 edge har også mindre skjerm en S6 Edge plus. Prosessoren skal også bruke mindre strøm.

Lenke til kommentar

Ja det gjenstår vel å se. 

Var innom ei sjappe og trykka på S7 og S7 Edge i dag. Lekre telefoner og alt var raskt og fint i bruk. Kom dessverre på en av tingene som irriterte meg sist jeg hadde Samsung: 

A) Home-knappen er fysisk og må trykkes inn med litt kraft. Det gjør at den kan vippe bakover i handa. Ikke så stort problem på S7 Edge siden den ikke er sånn overmåte stor, på S6 Edge Plus var det veldig irriterende. 
B) Samsung har fortsatt byttet om back og task-switcher-knappene.. Hvorfor i %(/¤)(/"¤ har de ikke fiksa det enda?! 

Lenke til kommentar

Ja det gjenstår vel å se.

Var innom ei sjappe og trykka på S7 og S7 Edge i dag. Lekre telefoner og alt var raskt og fint i bruk. Kom dessverre på en av tingene som irriterte meg sist jeg hadde Samsung:

A) Home-knappen er fysisk og må trykkes inn med litt kraft. Det gjør at den kan vippe bakover i handa. Ikke så stort problem på S7 Edge siden den ikke er sånn overmåte stor, på S6 Edge Plus var det veldig irriterende.

B) Samsung har fortsatt byttet om back og task-switcher-knappene.. Hvorfor i %(/¤)(/"¤ har de ikke fiksa det enda?!

Jeg syntes knappene er på riktig side, ulogisk for høyrehendte at man må strekke tommelen over til andre siden for å gå tilbake.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

S7 Edge har bare 20% større batteri enn S6 Edge Plus. Så for meg betyr det død tlf kl 20 istedet for kl 18.. Så Samsung må ha gjort mer enn å bare øke størrelsen på batteriet om det skal være "liv laga".

S7 edge har også mindre skjerm en S6 Edge plus. Prosessoren skal også bruke mindre strøm.

Og til tillegg er Android Marshmallow bedre på battery management. 

Jeg elsket min Galaxy S6, tilnærmet perfekt telefon i mine øyne - men som nevnt så holdt batteritiden rett og slett ikke.

Lenke til kommentar

For de som virkelig er så bekymret over batteritiden: http://phandroid.com/2016/02/23/the-samsung-backpack-case-charges-your-galaxy-s7-without-any-wires-video/

Batterikapasiteten er såpass lik i toppskiktet på Android nå at det har lite for seg å bytte telefon for å få bedre batteri (med mindre den du har er gammel og grå). Går du tom, har det sannsynligvis mer med brukmønsteret ditt enn telefonen du bruker.

Lenke til kommentar

Noen som vet om nettbutikker får inn og sender ut S7 til ulike dager? Basert på tidligere bestillinger etc.  

Sånn det ser ut nå så er det uten betydning hvor man bestiller fra, siden de fleste har lik pris. 

Ser nå at NetOnNet har tlf forventet på lager 03.03, men har de lov (/kommer) til å sende den ut før releasen 11.03?

Endret av asdfgh1234
Lenke til kommentar

Galaxy S6 hadde aldri bra batteri, men ikke spesielt dårlig heller. Den hadde vanlig mengde batteritid. Jeg vet godt at det er folk som bruker telefonen sin mer enn vanlig. Da vil selvfølgelig en telefon med vanlig batteritid være for dårlig. Likevel, hvilken telefon i 2015 av toppmodeller hadde god batteritid? Samsung og Apple har små batterier, resten hadde elendig effektivitet (SD808 og SD 810). Toppmodellen med best batteri i fjor var jo faktisk Galaxy S6 active:

S6ActiveChart-8.jpg

For hvert år som går, så går effektiviteten på komponenter opp. Software blir bedre og mer intelligent, som gjør at den gjør det samme med mindre forbruk. Samle på ting og så synce osv. Nyeste her er Doze. Spesielt AMOLED skjermen til Samsung har mye å gå på i effektivitet. Den er veldig god, men skjermer som LG sin 1440p IPS skjerm er fortsatt klart bedre. Samtidig kryper AMOLED opp på APL stigen hvor den er mer effektiv enn LCD. Dette sammen med en god økning i batteri, samtidig som S7 Edge har mindre skjerm enn S6 Edge +. Det er jo ganske åpenbart at batteritid er klart bedre enn forgjengeren. Vi får se av brukererfaringer hvor mye bedre, og tester av batteritid. Altså objektive, ikke "den holder x antall dager".  Kan jeg bare nevne at S6 Active hadde 3500 mAh, og at S7 Edge har 3600 mAh? Skjermen er større, men effektivitet og batteri er bedre. Vi kan lett se samme batteritid her.

La meg og få påpeke enda en ting. Du sier den kommer til å klare seg 12 timer og ikke 10 timer @thklinge med 20% større batteri (og du ignorerer faktorer som strømforbruk....). S6 Active har 37% større batteri enn S6, er ellers identisk, men i tester har den 66% bedre batteritid. Du kan ikke si 20% større batteri = 20% lengre batteritid.

Så hvis en ser på eksempler, fakta osv så er det ganske åpenbart. Galaxy S7 og S7 Edge kommer til å ha fantastisk batteritid. Om den blir like fantastisk i virkeligheten som teorien skulle tilsi er usikker, og basert på bruk. Den har nok god mulighet til å trekke mye strøm om du f.eks har auto-brightness ute med sterk sol og spiller spill på den. Til vanlig bruk derimot er det ingenting som skulle tilsi at den ikke vil ha veldig bra batteritid. Så jeg ser ikke hvor all denne skepsisen kommer fra?

Har med stor interesse lest testen, og fått svar på mye, men jeg lurer på hvor god antenne S7/S7 Edge har for mottak av mobilsignaler.

Forgjengeren S6 er vel ikke kjent for å ha god antenne.

Vil du ha mobil med godt signal? Styr unna metall-mobiler. De har antenne striper, men ikke for å få bra signal. Det er for å få signal i det hele tatt. Aluminium er egentlig veldig uegnet til å lage mobiler av. Samtidig tvinger forbrukere stadig flere modeller over i aluminium. S7 har garantert like dårlig som S6. Og alle andre alu-telefoner. Modemet på innsiden derimot er aller nyeste og beste teknologi, om du har SD 820 eller Exynos 8890 versjonen. Finn deg noe som hvertfall er i plast om du ønsker bra signal. Usikker på hvordan den nye LG G5 er nå. Hvem som er best av toppmodeller nå vet jeg ikke. Det å finne toppmodell med veldig bra signal derimot virker umulig nå.

Lenke til kommentar

TKongen:

Takker for dine synspunkter angående antenne. Plast er bedre enn metall (og glass) i den sammenheng. De beste på signal er Motorola og en del av Huawei-telefonene, med dobbelt antenne. Hadde Huawei hatt ennå bedre kamera (tenker spesielt på video), hadde jeg valgt dem, og spart en del penger.

Samsung har til gjengjeld bra wifi-antenne. Det dukker opp en god del trådløse nett fra naboer. Sammenligner jeg med iPhone eller iPad, dukker kun noen få opp.

Lenke til kommentar

Det har da ingen betydning om mobilen lages i metall hvis telefonen og ikke minst antennene er designet riktig. Jeg hadde ofte dekning nok til å komme på nett med min gamle HTC One, der andre ikke hadde dekning i det hele tatt.

Ja, Huawei klarer det med to-antenne-teknologien. Jeg savner omtale av dette med mottak av mobilsignaler i altfor mange tester. Akkurat som det ikke betyr så mye. Til og med i byer og tettbygde strøk kan dekningen være dårlig, f.eks inne i murbygg. 

Lenke til kommentar

Det har da ingen betydning om mobilen lages i metall hvis telefonen og ikke minst antennene er designet riktig. Jeg hadde ofte dekning nok til å komme på nett med min gamle HTC One, der andre ikke hadde dekning i det hele tatt.

Ja, det er jo selvfølgelig veldig rett. Dermed kan en telefon i plast fint være dårligere enn en i metall. Det jeg sa om metall er jo av en grunn. Det ødelegger for signalet. Så om du har veldig god dekning, blir det redusert til ok med metall, selv om du har antenna gates. Derfor vil det  være nesten umulig å få skikkelig bra signal så lenge den er i metall. Likevel er jo selvfølgelig ikke alle mobiler i metall like, og det er jo klart forskjeller mellom dem.

Samtidig er mobiler i metall ofte mobiler der en tenker veldig mye på estetikk vanligvis og mindre på funksjonalitet og dekning osv. 

Regner med tek ikke tester signalstyrke fordi det er vanskelig å få en god test på det. De kan jo selvfølgelig gå steder der dekning ofte er dårlig og se, men det er jo ikke en god test. En god test vil være vanskelig og tidskrevende å få til.

Lenke til kommentar

Ja, det er jo selvfølgelig veldig rett. Dermed kan en telefon i plast fint være dårligere enn en i metall. Det jeg sa om metall er jo av en grunn. Det ødelegger for signalet. Så om du har veldig god dekning, blir det redusert til ok med metall, selv om du har antenna gates. Derfor vil det  være nesten umulig å få skikkelig bra signal så lenge den er i metall. Likevel er jo selvfølgelig ikke alle mobiler i metall like, og det er jo klart forskjeller mellom dem.

Samtidig er mobiler i metall ofte mobiler der en tenker veldig mye på estetikk vanligvis og mindre på funksjonalitet og dekning osv. 

Regner med tek ikke tester signalstyrke fordi det er vanskelig å få en god test på det. De kan jo selvfølgelig gå steder der dekning ofte er dårlig og se, men det er jo ikke en god test. En god test vil være vanskelig og tidskrevende å få til.

Det er en grei affære å finne signalstyrken på en androidtelefon, under Innstillinger og Om enheten. Der oppgis signalstyrken i dBm, samt noe asu-greier, som jeg heller ikke har greie på :)

På iPhone kan man taste en kode på ringetastaturet for via en meny få opp signalstyrken.

Hvorvidt disse tallene er velegnet for å sammenligne signalstyrke i tester, er det opp til andre å bedømme, men tallene må jo gi en viss pekepinn, forutsatt at testene utføres på en slik måte at man bruker faste referansesteder.

Lenke til kommentar

Du må nesten ha skikkelige tester, der du tester med samtale og datatrafikk osv mot sendere. Nytter ikke bare å se på tall enheten påstår. Sendere er en usikker variabel, derfor burde en samarbeide med Telio/Telenor for en slik test.

Hvis de hadde tatt en slik enkel test hadde de hatt kommentarfeltet fult med folk som sier at det ikke er en skikkelig test.

Lenke til kommentar

Du må nesten ha skikkelige tester, der du tester med samtale og datatrafikk osv mot sendere. Nytter ikke bare å se på tall enheten påstår. Sendere er en usikker variabel, derfor burde en samarbeide med Telio/Telenor for en slik test.

Hvis de hadde tatt en slik enkel test hadde de hatt kommentarfeltet fult med folk som sier at det ikke er en skikkelig test.

Riktig :)  Der ser du hvor mye peiling jeg har. Men samtaler og lydkvalitet er heldigvis med i de aller fleste testene.

Vi har hatt elendig dekning på jobb, både innendørs og ute. Dette har noen ganger medført samtalebrudd, meldinger som er kommet lenge etter de ble sendt og generelt at telefonen(e) ikke klarer å koble seg på nettet igjen før man slår på/av flymodus eller restarter telefonen. Derfor har jeg naturlig nok vært meget opptatt av å finne ut hvor god antennefølsomhet aktuelle telefoner har. Men nå skal min leverandør, Telenor,  sette opp en sender like i nærheten, så da vil det bli nye tider  - om tre-fire måneder  :) :) 

Lenke til kommentar

http://www.androidauthority.com/best-4g-galaxy-s6-v-huawei-p8-v-lg-g4-612827/

Galaxy S6 har 50% sterkere antenne enn Huawei P8, men real-world tester viser klart at P8 har mye bedre signal enn S6 likevel. Altså er nok S6 i teorien bedre, men designet og konstruksjonen rundt gjør at når det kommer til å faktisk motta signaler faller den bak.

Jeg er ganske sikker på at det finnes tester over dette, der de tar samletester av alle mobiler og tester dem. Jeg tror dessverre det sjeldent er helt nye mobiler der. Se f.eks her:

http://meremobil.dk/2013/12/er-mobilerne-med-de-bedste-og-vaerste-antenner/

Galaxy S4, det er 3 generasjoner bak nå. 3 dB forskjell her er altså dobbel forskjell. Så når S4 har 105 dB for 3G og iPhone 5S har ca 100 er forskjellen ganske stor. Nå er nok iPhone og Galaxy ganske likt. Apple fikk bedre med store mobiler + antenna gates og Samsung fikk dårligere med den nye S6/S7 designet. Huawei virker som å gjøre det konsistent godt alle steder jeg leser av erfaringer og tester osv. Kanskje ikke så merkelig med tanke på at hele mobilnettet i Norge er levert av Huawei. Huawei er en skikkelig telekom-infrastruktur gigant. Ikke bare tilbyr de veldig rimelige løsninger som fortsatt er veldig gode, akkurat som mobilene sine. De er i stor grad med på å lede utviklingen og har en helt enorm mengde ingeniører i Shenzen i Kina. De er altså eneste selskap som driver med utrolig mye internet og telekom infrastruktur i tillegg. Nokia, Sony Ericsson og Motorola har jo tidligere. De er alle merker som har hatt bra signal, men hvor er de nå? Motorola sin mobil avdeling er jo nå Lenovo. Andreplassen og eneste konkurrent er jo Samsung, men de er ikke i nærheten av spekteret Huawei er involvert i engang. INGEN andre selskaper i verden er. De er Cisco og Ericssons største konkurrent samtidig. Og Samsung driver jo ikke å setter opp antenner osv. Tek skrev jo om 5G testing/visning i Norge for litt siden med Netcom/Telia (Sonera). Da var jo utstyr levert av Huawei.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...