Gå til innhold

Nå er Samsungs to nye toppmodeller lansert

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Iallfall bra de ikke støtter tullefunksjonen med å splitte minnet mellom telefon og minnekort - det har jo utelukkende ulemper. Mye bedre å la det være to partisjoner og lagre ting der de passer best. 

Nå får vi bare håpe resten av produsentene får ut fingeren og går for IP68 de også.

Men har man nå lov i android til å lagre apps på minnekortet? For det gikk ikke an når jeg hadde S5 hvis jeg husker riktig. 

Lenke til kommentar

Meget mulig, men skulle da tro det gikk fint an å gjøre USB Type-C også vanntett?

Type-C er såpass nytt at det kan hende det foreløpig ikke finnes kontakter som er vanntette enda (eller dårlig tilgjengelighet). Vi får se hva Sony gjør, ettersom de er dem som har vært mest ihuga på vanntette mobiler de siste årene.

Lenke til kommentar

Iallfall bra de ikke støtter tullefunksjonen med å splitte minnet mellom telefon og minnekort - det har jo utelukkende ulemper. Mye bedre å la det være to partisjoner og lagre ting der de passer best. 

Nå får vi bare håpe resten av produsentene får ut fingeren og går for IP68 de også.

Men har man nå lov i android til å lagre apps på minnekortet? For det gikk ikke an når jeg hadde S5 hvis jeg husker riktig.

Marshmallow støtter å gjøre det for alle apper i utgangspunktet, men Samsung har deaktivert det på S7. Det er egentlig like greit spør du meg, siden minnekortet må formateres og krypteres for at det skal virke. Krypteringen gjør at ting går enda tregere, pluss at du ikke lenger kan lese og skrive til kortet på f.eks. en PC. Enkelte apper støtter imidlertid flytting til SD-kortet, og det vil fortsatt virke uansett.

Hvis du absolutt vil bruke det, vil jeg tippe på at så snart S7 kommer ut vil noen ha skaffet seg root og laget en verktøysapp som reaktiverer funksjonaliteten. Avhengig av hvordan det er implementert, er det mulig du kan deaktivere root etterpå hvis du av diverse grunner foretrekker en telefon uten root-tilgang.

Lenke til kommentar

Det står S7 Edge kommer med 2,5D skjerm.

Hva er dette?

Er det snakk om at glasset på skjermen har avrundet kanter (som Nokia Lumia 800), hvor glasset da kan ses i 3D (fra siden), men selve bildet er i 2D (flatt), derfor 2,5D. I så tilfelle, vil det vel egentlig være mer rett å si at Edge har 3D skjerm? Siden både glasset og bildet kan ses i fra en ekstra dimmensjon? (kanskje 2,75D ? :p ).

Eller er 2,5D skjerm noe som handler om touch? Altså at touchen virker ut forbi selve bildet. Som kan gi deg ekstra menyer, funksjoner, elle knapper om du trykker eller "swiper" utenfor skjermen?

Lenke til kommentar

Marshmallow støtter å gjøre det for alle apper i utgangspunktet, men Samsung har deaktivert det på S7. Det er egentlig like greit spør du meg, siden minnekortet må formateres og krypteres for at det skal virke. Krypteringen gjør at ting går enda tregere, pluss at du ikke lenger kan lese og skrive til kortet på f.eks. en PC. Enkelte apper støtter imidlertid flytting til SD-kortet, og det vil fortsatt virke uansett.

Hvis du absolutt vil bruke det, vil jeg tippe på at så snart S7 kommer ut vil noen ha skaffet seg root og laget en verktøysapp som reaktiverer funksjonaliteten. Avhengig av hvordan det er implementert, er det mulig du kan deaktivere root etterpå hvis du av diverse grunner foretrekker en telefon uten root-tilgang.

I så fall er jo 32GB ganske lite egentlig, dumt at de ikke vil selge 64 & 128GB utgavene her. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

enda en telefon med micro USB?????

Hva så? Bruker du i det hele tatt USB-kabelen til annet enn å lade telefonen?

USB-C kan lade raskere, i tillegg kan lading foregå samtidig som man overfører data. Det at USB-C også er mye mindre, gjør at produsenten har større rom i designen av telefonen.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Støtter microSD som har både stor kapasitet og er billigere enn onboard ssd.

...og som er enormt mye tregere.  Minnekort er greit det, men det er ikke noen fullgod erstatning for internminne. 

Tregt er det ja, men det finnes ikke billigere internminne for mobiler enn microsd. Med tanke på hva folk bruker så mye minne til (film, musikk etc) er den egentlig rask nok.

Lenke til kommentar

Tregt er det ja, men det finnes ikke billigere internminne for mobiler enn microsd. Med tanke på hva folk bruker så mye minne til (film, musikk etc) er den egentlig rask nok.

Da forutsetter du at folk klarer å bruke riktig minne til riktig ting, og at det å måtte styre med å velge er mer verdt for dem enn å betale litt mer. Samsung (og Apple) gjetta på nei i forrige runde, nå har tydeligvis Samsung ombestemt seg (eller så vil de bare ha mer penger, for prisen har ikke akkurat gått ned...)

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

...og som er enormt mye tregere.  Minnekort er greit det, men det er ikke noen fullgod erstatning for internminne. 

For folk flest vil jeg si du har rett. Men et dårlig SD-kort kan få hele mobilen til å virke som sirup. Og da skal jeg ikke snakke om videoopptak i 4K engang...

Lenke til kommentar

USB-C kan lade raskere, i tillegg kan lading foregå samtidig som man overfører data. Det at USB-C også er mye mindre, gjør at produsenten har større rom i designen av telefonen.

The micro-B connector is 6.85 by 1.8 mm

The type-C connector is sized at approximately 8.4mm by 2.6mm

https://prodzone-tripplite.netdna-ssl.com/shared/product-images/lg/U040006MICRO-FRONT-L.jpg

kilde: wiki + arstechnica

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fordelene  ved usb-c er vel større fleksibilitet, støtte for mer strøm i standarden og et bedre fysisk design. Idiotisk nok er fortsatt hunnkontakten på kabelen (det er bare Lightning som får dette rett med hannkontakt på kabel), men den kan iallfall puttes inn begge veier. 

Lenke til kommentar

For folk flest vil jeg si du har rett. Men et dårlig SD-kort kan få hele mobilen til å virke som sirup. Og da skal jeg ikke snakke om videoopptak i 4K engang...

Ja, det med opptak av video i høyeste kvalitet er kanskje det eneste argumentet noen vil klare å finne mot microSD, men som sagt - tradeoff'en her er ganske klar, det er begrenset lese/skrivehastighet. Prismessig derimot da jeg pakket mitt hele musikkbibliotek på en microSD - så er den uslåelig.

f.eks. så økes prisen på iPhone 6s med ca 2200,- hvis man oppgraderer fra 16gb til 128

og idag finnes det microSD som er 200GB.

Så ja det følger med masse "finskrift" ved bruk av microSD, men de ER billigere og de tillater relativt enkel oppgradering/bytte. Kan f.eks. knuse mobilen i fillebiter og nappe ut MicroSDen... å hente noe ut av knust SSD on-board chip blir neppe like enkelt. Men som sagt - plusser og minuser, som med alle ting.

Lenke til kommentar

Det er vel bare Sony som er eneste selskapet igjen som vi ikke vet om vil kjøre Type-C på sine kommende toppmodeller.

USB Type-C har jo vært tilgjengelig lenge, så det kan umulig har vært mangel på tid som er problemet. Det eneste jeg kan tenke meg som er spesifikt for Samsung som kan påvirke det da må være maskinvarestøtte. Altså Exynos 8890 som ikke er lagd for å støtte USB Type-C. De har nok fokusert på å konkurrere med Snapdragon på CPU/modem og muligens ikke prioritert USB Type-C. Mulig det er grunnen. Sannsynligvis kunne da SD 820 modellene hatt Type-C, men da ville de jo vært forskjellige.
Det er ingenting som sier at type-C trenger noen ny maskinvarestøtte. Det er i prinsippet kun en ny kontakt, og man kan fint bruke f.eks. USB2.0 over den, som allerede gjøres av andre produsenter. Jeg vil tippe at det enten er snakk om kostnader og/eller tilgjengelighet av deler. Kvaliteten må jo også være bra nok. En annen ting som forøvrig er en fordel er at alle Quick Charge-ladere hittil har brukt micro-USB, så det tillater bruk av dem uten å bytte til ny lader. QC 3.0 vil jo være noe bedre, men.

Grunnen til at de ikke benytter type-c er jo pga GearVR. Isåfall måtte de jo ha laget en helt ny variant av den også med type-c plugg. Regner med de har igjen en del kolli av den på lager som de vil bli kvitt;-)

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...