PanzerGrut Skrevet 21. februar 2016 Del Skrevet 21. februar 2016 (endret) Hei, Jeg er på leting etter et nytt kamera. Ønsker helst å kjøpe brukt, eventuelt et nytt, til maks 6000 kr. Har fra før best kjennskap til Canon, men det skal gå helt fint å lære seg et annet merke også. Jeg ser etter et godt allround kamera med disse spesifikasjonene Kompakt og lite systemkamera med bra byggekvalitet (Med eller uten speil) Greit utvalg i passende objektiver Ekstern mikrofon-inngang Mulighet for manuell fokus i video (Ikke veldig viktig, men er det mulig i denne prisklassen?) Bra bilder i både sport-settinger med kort eksponering og natur-bilder med lengre eksponeringer Lagre i RAW-format Tåle litt vær Til nå har jeg sett på Fujifilm X-T10, Sony Alpha a6000 og Canon 100D. Har dere noen forslag om hvilket kamera jeg burde velge? Endret 21. februar 2016 av PanzerGrut Lenke til kommentar
DataFMT Skrevet 21. februar 2016 Del Skrevet 21. februar 2016 Jeg vet ikke. Hvor viktig er sport og værtetting? Til 6000 kan det være vanskelig å få et nytt værtettet kamera med objektiv. Usikker på bruktpris. De speilløse er ikke så godt kjent for å ha rask nok AF til sport. Men bortsett fra det så er jo Panasonic/Olympus er spennende og sikkert valg. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. februar 2016 Del Skrevet 21. februar 2016 Ja, personlig ville jeg nok også anbefalt mFT, bra på værtetthet, video, og størrelse, godt objektivutvalg. Disclaimer: bruker mFT selv. AtW Lenke til kommentar
DataFMT Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 Denne komboen skal være værtettet: https://www.expert.no/foto-og-video/fotokameraer/olympus-e-m5-kamera-kit-sort/p-206165/?utm_source=prisguide&utm_medium=cpc&utm_campaign=product Merk at det der er en utgående modell, men det er fortsatt et veldig bra kamera! Hvis du dropper værtetting, kan jeg anbefale Olympus OM-D E-M10 Mk2 med pancake kit. Det er en liten og tøff kombo. Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 Et fint mFT-hus er et veldig godt valg om du ikke vet hvorfor du vil ha speilrefleks, og det med en god pancake har du et nydelig hverdagskamera. Hadde det før, savner det fortsatt innimellom. Lenke til kommentar
Nelson09 Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 Per d.d ligger det ute en Olympus omd em5 på bruktmarkedet på foto.no, kr 2400, bør kunne prutes noen hundrelapper. Kitobj (12-50) ligger ute til 1800,- og det ligger en 45 f1.8 ute til 1200 på samme bruktmarked.Det ligger også en 17mm ute som er halvkurant priset. Lenke til kommentar
PanzerGrut Skrevet 22. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2016 Jeg vet ikke. Hvor viktig er sport og værtetting? Til 6000 kan det være vanskelig å få et nytt værtettet kamera med objektiv. Usikker på bruktpris. De speilløse er ikke så godt kjent for å ha rask nok AF til sport. Men bortsett fra det så er jo Panasonic/Olympus er spennende og sikkert valg. Sport og værtetting er ikke veldig viktig. Det viktigste er at det tar bra bilder under forskjellige forhold og at det er et greit utvalg av objektiver Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 Panasonic sin 17mm pancake er et at de flotteste objektivene jeg har brukt. Da jeg hadde mFT-system var det nesten aldri av kameraet. (Var såpass happy med det at jeg nå kjører Sony RX1r med fastoptikk som tilsvarer dette) Lenke til kommentar
kjelldell Skrevet 6. juli 2017 Del Skrevet 6. juli 2017 Du bør få en brukt Fuji X-T1 nå til ca 5000. Det er jo et svært solid og fleksibelt kamera, men optikken koster litt. Men mye bra brukt der også. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå