Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Citroën Jumpy / Peugeot Expert

Sci

Anbefalte innlegg

Jeg vet disse to bilene skal være like, men er det noen som vet om det er noen faktiske forskjeller på de utover detaljer i eksteriør?

Vet Toyota Proace også skal være samme bilen, så kunne vært interessant og vite om forskjeller til denne også fordi om Proace er litt for ny (og dermed for dyr) til at den er interessant akkurat nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er veldig enkelt. Grill og frontlykter er forskjellig. Bilene er laget på samme samlebånd.

Toyota er dyrest pga navnet. Man antar at de vil ha høyest restverdi. Citroen er billigst.

Det er ingen grunn til å betale 25-30 000 mer for Toyota og faktisk få mindre.

På Toyota får du ikke comfort blink. Ingen Toyotaer har det av en eller annen merkelig grunn, men Lexus har.

Comfortblink får du på begge de andre bilene.

De har samme service intervaller (30 000 km) og garantier ( 200 000km) men Toyota tilbyr 1 times service hvis det er viktig med minimal ståtid.

Jeg har selv en Jumpy 163 hk automat, samt en Berlingo som har gått 200 000 km på 3 år. De tåler mye juling disse bilene. Det er derfor de er populære i Afrika. Hvis du ikke trenger automat så kjøp 120 hk versjonen. Det er mer enn nok motor i den. 90 blir litt lite.

Fiat har også samme bilen. Den har kortere garanti og er dyrere en Citroen versjonen.

Endret av rillto
  • Liker 2
Lenke til kommentar

De tåler ikke nok dreiemoment, så det er skrudd ned på biler med firehjulsdrift-systemet. Det fungerer svært dårlig når man skal kjøre i gang med last og/eller henger. Antispinn/sladd finnes ikke i kombinasjon med 4x4, og uten diffbrems/sperre ender man opp med å spinne på ett hjul.

• Liker 2
Lenke til kommentar

De tåler ikke nok dreiemoment, så det er skrudd ned på biler med firehjulsdrift-systemet. Det fungerer svært dårlig når man skal kjøre i gang med last og/eller henger. Antispinn/sladd finnes ikke i kombinasjon med 4x4, og uten diffbrems/sperre ender man opp med å spinne på ett hjul.

Da er de lite hensiktsmessige. Traction kontrol og diverse kjøreprogrammer får man på de manuelle 2 hjulsdrift versjonene. På automat er det kun vanlig antispinn. De er gode nok på glatta slik de er. 4x4 er for anleggs biler uten krok med andre ord.

Endret av rillto
Lenke til kommentar

Takk for svar!

4x4 er ikke til vurdering ;) og jeg må ha hengerfeste, selv om hengeren ikke er så mye i bruk er det kjekt å ha muligheten. Enebolig og stor tomt gjør at diverse hengerbruk er veldig praktisk.

Har en Citroën Berlingo 2007 modell nå, den har gått 220.000 og er veldig fornøyd med bilen, men trenger en større (og nyere vil jeg ha) versjon, og da var det naturlig for meg å se på Jumpy. Men da kan jeg i alle fall like greit kjøpe en Expert.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

4x4 er ikke til vurdering ;) og jeg må ha hengerfeste, selv om hengeren ikke er så mye i bruk er det kjekt å ha muligheten. Enebolig og stor tomt gjør at diverse hengerbruk er veldig praktisk.

Har en Citroën Berlingo 2007 modell nå, den har gått 220.000 og er veldig fornøyd med bilen, men trenger en større (og nyere vil jeg ha) versjon, og da var det naturlig for meg å se på Jumpy. Men da kan jeg i alle fall like greit kjøpe en Expert.

Ny koster Expert 10 000kr mer enn Jumpy. Brukt har det ingen betydning.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Hei. Fant tråden og her var det jo flere som kjenner biltypen. Er blitt eier av en snart fem år gammel Toyota Proace. Noe plukk som har gått på garanti, ellers ganske fornøyd.

Har et spørsmål(foreløpig)

På dempertårnene er det glippe,så rusk, rask,fuktighet og veisalt blir "slengt" opp og inn i motorrommet. Det er jo tydelig en konstruksjonsglipp.

Finnes det en lur måte å tette/fixe dette på?

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...