HamiltonII Skrevet 19. november 2003 Del Skrevet 19. november 2003 Ser c64 ble nevnt i en annen tråd her i forbindelse med utviklingen i datakraft. For noen uker siden møtte jeg en gammel bekjent som jeg ikke har sett på mange år så det ble en del mimring over noen øl,og blant tema for mimring var våres alle kjære commodore 64, jøss så mange historier vi klarte å knytte opp mot den lille boksen! :-) Så derfor tenkte jeg nå å starte en liten mimre tråd hvor vi kan legge ut våre gode minner om den store lille boksen.... Er vel klar over at ikke alle forum brukere er i den alderen at c64 har vært aktuell men for oss av oss som er såpass gammel håper jeg å få høre gode historier :-) Jeg husker jeg sparte penger til min c64 gjennom å gå med avisene,og stor var den dagen jeg kunne gå inn å cashe den ut,husker jeg fikk med et spill på catridge men har desverre glemt tittel,men dagen etter fikk jeg kjøpe mitt første spill av en eldre gutt på skolen...forbidden forest!! å grøss og gru for en stemning,hehehe Det viste seg foressten senere at denne karen tjente forholdsvis store penger på dette spill salget da alt "selvfølgelig" var piratkopier (kanskje han leser dette innlegget nå? ) Bare en liten begynnelse utav utallige minner....håper å få høre noen fra dere :-) Lenke til kommentar
_ziggy_ Skrevet 19. november 2003 Del Skrevet 19. november 2003 Jeg kjøpte min commodore 64 da jeg gikk i 6. klasse i 1986 Det var da jeg virkelig fikk interesse for data. Det var dog ikke min første datamaskin, jeg hadde først en zinclair spectrum 48 k først (husker ikke når far min kjøpte den). Men det var med c64`en datainteressen blomstret og jeg begynte å prøve meg på programering + at det var lett å få tak i spill til den. Jeg har mange gode minner knytta til den maskinen, husker da jeg fikk den + et spill... husker ikke hva det heter , men det var et flyspill man fighta mot andre fly og man slapp bomber på bygninger. Angrer som en hund på at jeg solgte den da jeg kjøpte Amiga, men far min har enda en commodore 128 med monitor og noen disketter. Den skal aldri selges. Lenke til kommentar
HamiltonII Skrevet 19. november 2003 Forfatter Del Skrevet 19. november 2003 Jeg tror nok c64 har stor ære for at data interessen tok av ja :-) Programering ja,husker jeg satt og tastet inn BASIC kommandoer fra diverse datablader i timesvis for så å ende opp med de lammeste spill,hehe Lenke til kommentar
godsairforce Skrevet 19. november 2003 Del Skrevet 19. november 2003 Jeg tror nok c64 har stor ære for at data interessen tok av ja :-)Programering ja,husker jeg satt og tastet inn BASIC kommandoer fra diverse datablader i timesvis for så å ende opp med de lammeste spill,hehe tiiimevis... Lenke til kommentar
sfRoyal Skrevet 19. november 2003 Del Skrevet 19. november 2003 (endret) Har en C64 på loftet, har lenge hatt lyst til å ta den ned for å se, leke, åpne... husker best alle 2player stundene, med bouble bouble (husker ikke hvordan det staves ) double dragon og SpyVsSpy EDIT: *Bubble Bobble* Endret 19. november 2003 av Tx3 Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 19. november 2003 Del Skrevet 19. november 2003 ahhh. De gode gamle stundene. Når man skulle loade et spill med kassetspillern tok det 20 minutter load "bomjack" ,8,8 Run ahhh Oppgraderte til disketsatsjon og kunne bare skrive Load "Bomjack",8 run Livet var herlig. Noen av dere som kjøpte bladet MAD ? De hadde en hel artikkel om basic. Programerte du inn det fikk du frem et bilde av Alfred i MAD. Konge!! brukte mange dager på den. Lenke til kommentar
Åsmund Skrevet 19. november 2003 Del Skrevet 19. november 2003 (endret) Jeg husker ikke så mye, jeg var vel 4-6 år da min bror og jeg fikk en. Men jeg fikk ikke så mye tilgang til den da selvfølgelig. Men jeg husker spillet last ninja. Husker jeg var SÅ stolt da jeg kom forbi...husker ikke helt. mulig han hadde ninja stjerner. Uansett klarte jeg å drepe han og bordern trodde ikke på meg en gang Brodern kjøpte MAD men jeg husker ikke om det var noe artikkel om noe slikt der jeg. Litt oftopic kanskje? Minnes også Lotus. spesielt 2 ern. på amiga...turboraketti var jo konge, og dogs of war, space invaders, black crypt, lemmings et eller annet dinosaurspill... ja husker ikke fler. Endret 19. november 2003 av Åsmund Lenke til kommentar
diskvask Skrevet 19. november 2003 Del Skrevet 19. november 2003 Jeg var vel 7-8 år når vi fikk C64 i hus, den hadde både diskettstasjon, kassettspiller og skriver (!). Jeg husker tekstbehandlingsprogrammet het Speedscript og var ikke akkurat enkelt i bruk. Spy Hunter, et norsk managerspill (fotballiga muligens?), space invasion, etc ble mye spilt... Lenke til kommentar
dacourt Skrevet 19. november 2003 Del Skrevet 19. november 2003 Jeg kjøpte min commodore 64 da jeg gikk i 6. klasse i 1986 Det var da jeg virkelig fikk interesse for data. Det var dog ikke min første datamaskin, jeg hadde først en zinclair spectrum 48 k først (husker ikke når far min kjøpte den). Men det var med c64`en datainteressen blomstret og jeg begynte å prøve meg på programering + at det var lett å få tak i spill til den. Jeg har mange gode minner knytta til den maskinen, husker da jeg fikk den + et spill... husker ikke hva det heter , men det var et flyspill man fighta mot andre fly og man slapp bomber på bygninger. Angrer som en hund på at jeg solgte den da jeg kjøpte Amiga, men far min har enda en commodore 128 med monitor og noen disketter. Den skal aldri selges. BlueMax het det flyspillet og det var det kjekkeste jeg spilte på C64 :-) mvh dacourt Lenke til kommentar
sfRoyal Skrevet 19. november 2003 Del Skrevet 19. november 2003 Singleplayer-spillet jeg husker best var AirWolf ahh, those were the days... fulgte det forresten med 2 Joystick's til c64 som standard(en gul og en rød)? hadde ekstra taperecorder jeg også Lenke til kommentar
Funkcikle Skrevet 19. november 2003 Del Skrevet 19. november 2003 Måtte gå veien via Vic 20 jeg. Hadde ikke råd til C-64 i første forsøk,(ukelønn var ikke store greia den gang)husket den kosta 2000 ett eller annet og mine litt over 1000 strak ikke til :grine: men dro hjem stolt og lykkelig med en Vic20 til 990kr. Sleit med den fysaken i litt over et år før C-64 endelig kom i hus *grin* Av spill husker jeg at jeg satt med JumpmanJr i timevis + div titler jeg ikke klarer huske her og nå,+ Last Ninja er tittel en aldri glemmer, men det spillet kom først hus i slutten av min C-64 tid. Huuuum, må vel ta meg en tur til svigerbrorsan en dag, vet han har sin på loftet et sted ennda, om så bare for å få loadet et spill med kassetspiller igjen Tider..... Lenke til kommentar
khmoe Skrevet 19. november 2003 Del Skrevet 19. november 2003 Må slenge meg på her, min pappa kjøpte/(byttet den mot 2 propan flasker) en c64 i 1987. da begynte jeg å spille, men med c64'en fikk vi med en bok om programering, så 1987(jeg 6år) kjøper meg en engels - Norsk ordbok(82kr), og begynte og lære meg hva som stod i den boka. hadde den som fulgte med, men der stod bare basicen. ikke hvordan man fikk brukt random spirits. Laget meg ett bil spill(dårlig tegnet) rett før jeg fylte 7år , den tapen vet jeg ikke hvor har blitt av, men men. Det var tider det. Beste var jo og slite ut joysticken på summer games eller lignende. Har brukt opp 10-12 joysticks på c64'en, har en enda, som ble kjøpt rett før jeg sluttet og bruke den i 1991(like fin enda). C64 var stort enda i Spania i 1991, var masse spill og kjøpe da(drømmen for meg) På C64 kom jo Gianasisters, som er forgjengeren til Mario Bros spillene. Rart ikke det spillet ble mere populært, spilte det masse. I dag har vi Mame emulatorer, som kan stå for erstatningen pga c64 emu'ene er så dårlig. Sånne tråder liker jeg BTW: Den ligger på loftet i orginal embalashen + kasset spiller i orginal embalashe, men den er av nyere data, så den er hvit(1989) he he NY he he Lenke til kommentar
HamiltonII Skrevet 19. november 2003 Forfatter Del Skrevet 19. november 2003 Dette likte jeg,fikk nesten en liten tåre i øyekroken når jeg så screenshoten av airwolf :-) Ellers kan jeg jo si angående programmering så gikk jeg til slutt til innkjøp av en bok som etter som jeg forsto den gang, skulle sette meg inn i hvordan programmere i maskinkode....den tror jeg kun ble åpnet den ene gangen rett etter den var innkjøpt ;-) Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 19. november 2003 Del Skrevet 19. november 2003 Oioi, mange gode minner fra min C128... Det spillet jeg likte best var H.E.R.O. ; en mann med helikopter-ryggsekk, "laserstråle" fra hjelmen og dynamitt til å fjerne vegger. Hvis jeg har dette originalt til C64, men ikke har selve maskina enda, er det da lovlig å spille det på en emulator? Lenke til kommentar
eught Skrevet 19. november 2003 Del Skrevet 19. november 2003 Oioi, mange gode minner fra min C128... Det spillet jeg likte best var H.E.R.O. ; en mann med helikopter-ryggsekk, "laserstråle" fra hjelmen og dynamitt til å fjerne vegger. Hvis jeg har dette originalt til C64, men ikke har selve maskina enda, er det da lovlig å spille det på en emulator? Husker det spillet når du beskriver det. Andre minneverdige øyeblikk var den éne gangen jeg fikk floppyen med "Ghostbusters" til å fungere. Jeg og naboen satt også stadig vekk og spilte "Save New York" (man kunne spille 2-player, og man styrte to fly og skulle skyte ned aliens eller hva det var for noe. Noen ganger måtte man lande flyet sitt også for å gå ned i undergrunnsbanen for å knerte noen aliens der også ) Lenke til kommentar
HamiltonII Skrevet 19. november 2003 Forfatter Del Skrevet 19. november 2003 Ikke at jeg er noe advokat eller har ni lest loverket,men jeg mener du har lov da ja,du har betalt for retten til å bruke det programmet som underholdning til deg selv,hvilken plattform du bruker må jo være likegyldig.... Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 19. november 2003 Del Skrevet 19. november 2003 spelte mykje last ninja, giana sisters, microprose soccer, rick dangerous og ikari warriors argh eg synes det var synd at last ninja 4 aldri kom Lenke til kommentar
DipmiX Skrevet 19. november 2003 Del Skrevet 19. november 2003 Hadde ikke en c64 i gammledager, men derimot Amiga 500 som fadern kjøpte, var vel ikke gammle karn, satt i timesvis og spilte lotus spillene... å som denne rocka c64 noen andre som husker Amiga dagene? hadde det ikke vært for amiga folkens ville pcverdenen sett annerledes ut i dag :!: noen som har hatt samme vidunderlige opplevelsen som meg? Lenke til kommentar
mandela Skrevet 19. november 2003 Del Skrevet 19. november 2003 I dag har vi Mame emulatorer, som kan stå for erstatningen pga c64 emu'ene er så dårlig. Å? trodde emuene var helt greie. mame32 er jo knall, men mange godbiter fra c64 og amiga savnes. Loading turbotape.... 10 Print" " 20 goto 10 30 run Lenke til kommentar
zaico Skrevet 19. november 2003 Del Skrevet 19. november 2003 Var ikke veldig gammel i c64 tida, 8-9 kanskje.. Men husker min kjære mor kastet spillet barbarian, da hun oppdaget at jeg satt oppe etter "legge" tid å kuttet hoder av folk.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå