Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Startsperre slår inn,men får start. Vw touran el-trøbbel.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Var ute og monterte defa en dag her. Jeg så en ledning som gikk mot sikringsboksen i motorrommet, så jeg tok av dekselet og lot det stå sånn en stund.

Jeg hadde litt snø på panseret som har falt ned i boksen og siden har bilen vært et bry!

 

Startet med at sentrallåsen ikke ville fungere med fjernstyringen på nøkkelen, så peip bilen 3 ganger og kupevifte begynte å gå, et ratt med utropstegn (startsperre?) lyste i dashbordet, og det samme gjorde varsellampe for håndbrekk, airbag, bilde av en bil med nøkkel, esp og abs-lampe. Immobilizor activated kom også frem. Men det rare med det hele er at bilen starter! Og når bilen har blitt startet, så slutter alle lampene å lyse, helt til jeg slår av tenningen igjen. Da kommer de tilbake, sakte, men sikkert. Noen ganger med en gang jeg slår av tenningen, andre ganger lyser de svakt, som om bilen skulle hatt lite strøm (noe den ikke har) før de lyser for fullt og sentrallåsen igjen slutter å fungere.

 

Noen som har vært borti lignende? Noen kjapp løsning på dette? Er det rett og slett vann i sikringsboksen som kødder det til? Kan den dreneres på et vis eller må jeg frem med varmepistolen...?

 

Møkklei bil for tiden! :-P

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Var ute og monterte defa en dag her. Jeg så en ledning som gikk mot sikringsboksen i motorrommet, så jeg tok av dekselet og lot det stå sånn en stund.

Jeg hadde litt snø på panseret som har falt ned i boksen og siden har bilen vært et bry!

 

Startet med at sentrallåsen ikke ville fungere med fjernstyringen på nøkkelen, så peip bilen 3 ganger og kupevifte begynte å gå, et ratt med utropstegn (startsperre?) lyste i dashbordet, og det samme gjorde varsellampe for håndbrekk, airbag, bilde av en bil med nøkkel, esp og abs-lampe. Immobilizor activated kom også frem. Men det rare med det hele er at bilen starter! Og når bilen har blitt startet, så slutter alle lampene å lyse, helt til jeg slår av tenningen igjen. Da kommer de tilbake, sakte, men sikkert. Noen ganger med en gang jeg slår av tenningen, andre ganger lyser de svakt, som om bilen skulle hatt lite strøm (noe den ikke har) før de lyser for fullt og sentrallåsen igjen slutter å fungere.

 

Noen som har vært borti lignende? Noen kjapp løsning på dette? Er det rett og slett vann i sikringsboksen som kødder det til? Kan den dreneres på et vis eller må jeg frem med varmepistolen...?

 

Møkklei bil for tiden! :-P

 

Varmepistol er noe møkk, får jo ikke mer enn maks 600 grader ut av søpla. Skaff deg en MAPP-blåselampe, så du får smeltet ALT til slagg med 2400 grader...

Lenke til kommentar

Håper det ikke er ECU som er gått. Har noen jeg kjenner med touran som hadde fått vann i sikringsboksen og kjøleviftene gikk for fult samt en del ymse elektronikkfeil etterhvert så sluttet glødingen å fungereog fikk ikke start på bilen.

Etter å demontert og tørket hele sikringsboksen uten hell så viste det seg at ECU hadde tatt kvelden.

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar

I dag har bilen oppført seg eksemplarisk! Har vært antydning til at den skulle begynne å kødde seg til med å blinke såvidt i lampene, men den har ombestemt seg, lampene slukket og alt har fungert som det skal. :)

 

Skal prøve med en ny runde med hårføner i dag før jeg gir meg. Lever i håpet om at den skal bli tipp-topp :)

Lenke til kommentar

Åssen DEFA pakke har du montert? Har du koblet til en blå ledning?

 

Veldig mye av de feilene du never i første post er typisk når det står spenning ut på tenning(klemme15) når det ikke skal gjøre det. Sånt som ofte skjer når folk selv har montert hengerfeste eller DEFA.

Lenke til kommentar

ja altså disse touranene er jo kjent for å ha mye el.feil, men jeg henger meg opp i at feilen kom etter at du hadde gjort noe med bilen.

 

At det faller snø, vann e.l nedi sikringsboksen og andre kontaker er helt vanlig mener nå jeg. Det pleier ikke bli noe direkte problem av den grunn og hvis det først blir et problem det så er det ofte bare å blåse rent eller la bilen stå inne i helgen. Om det utvikler seg irr og rust nedi sikringsboksen med tiden tør jeg eller ikke spekulere på. Et fint triks er å fylle komponenten med rustløser og blåse det rent. Dette fungerer som en god kontaktspray og rustbeskyttelse.

 

Det er ingen blå ledning på DEFA 1203 ladere, men en rød, svart og en gul. Hvis du har sett en blå ledning så har du en eller annen styredings i tillegg, smartstart, futura eller GPS link.

 

Jeg mistenker fortsatt at det står 12volt ut på tennings annlegget når nøkkelen er ute av bilen. Om det skjer i sikringsboksen, DEFA koblinger eller det er en helt annen feil er ikke lett å si. Jeg hadde begynt med Defa`en. 

Lenke til kommentar

"Jeg hadde begynt med defaen" sier du. Men når jeg sier at defaen IKKE er tilkoblet, hvordan kan du komme frem til at det er DEN som er synderen? Det går jo ikke strøm på den overhode. Jeg har selvfølgelig en styringsenhet, og det er fra den det går en blå ledning som skal kobles til tenning. Samt en grønn til tempføler. Men den har jeg ikke, så ingen de er tilkoblet. Defaen er som sagt ikke tilkoblet, den bare er lagt opp. Etter jeg koblet defaen, både prøvde jeg defaen (som forresten fungerte utmerket!) og jeg startet opp, men det var absolutt ingen tegn til kødding den første dagen. Rekner med snøen smeltet dagen etter, da det da ble mildere og dermed har trengt bedre inn i boksen kanskje...?

 

Må sies at det var en god mengde snø og vann som ramlet oppi der så at det enda ikke er helt tørt er ikke umulig.

 

*Fortsette å tørke* ;)

Lenke til kommentar

Greit nok.

 

Jeg prøver bare å tenke videre, hvis det ikke hjelper å tørke eller bytte sikringsboksen, hva gjør du da? Hvor lenge skal du holde på å tørke den? Du må få avklarte dette rundt boksen. Få tak i noe skikkelig trykkluft og napp opp 1 og 1 sikring å blås hardt nedi der.

 

Man kan jo si det sånn, hvorfor spørre om hjelp når du selv vet hvor feilen ligger. Det er bare kjedelig og tråden er ødelagt hvis sikringsboksen er feilen.

 

Å åpne en sikringsboks er ofte som å pakke opp en ny playstation, du får aldri pakket det like fint ned igjen. De pleier stort sett å inneholde isolerte ledninger og de eneste uisolerte plassene er ute ved kontaktene/sikring/rele.

 

Jeg tenker ikke med Defa`n tilkoblet, jeg tenker på hvordan systemet er lagt opp og hva som kan ha skjedd rundt denne prosessen.

 

Defa har har ingen monterings anvisninger til hver enkelt bil. Det er valgfritt for han som monterer det. Defa er veldig enkelt, men mann i gata vil alltid være mann i gata og de gjør mye rart når de holder på hjemme. Som f.eks å fylle sikringsboksen med snø.

 

Ellers domineres innimellom arbeidsdagen min av å rydde opp i defa/eber rotet fra nybilklargjøring når jeg skal sette opp blåtann/link med kunden. Det er en del slett arbeid og stygg montering.

 

Kan også høres ut som en dårlig godsledning fordi det gløder i lampene, hvis du har delt et godspunkt med noe annet og glemt en kabel eller glemt å stramme til noe skikkelig.

 

Jeg ber deg bare gå over og dobbeltsjekke alt som har blitt gjort. Det er ikke værre og helt gratis. Jeg har ikke bilen foran meg som deg og jeg aner ikke. Bare et forslag.

 

Deretter er det frem med koblings skjema og prøve å finne sammenhengen mellom alle disse feilene du opplever, jakten på grønne kontakter er i gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...