Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Vurderer kjøp av ny bil. Er Passat Alltrack noe lurt da?


Per69

Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Jeg kikker for tiden etter ny bil.

 

Med dagens skriverier om dieselforbud, utslippsfrie soner osv er bildet uryddig, og prosessen er mer krevende enn før. Jeg observerer at i Bergen er det datokjøring der alle biler er tillat når det er deres dag. Med andre ord er det i Bergen bare å ha to biler, eller en el-bil. Nå bor jeg utenfor Bergen og kjører sjelden til byen, så det er ikke så viktig egentlig.

 

Jeg har vurdert el-bil, men har avfeid Tesla som noe dyr (Model S P90 med noe ekstrautstyr kommer på 830 uten vinterhjul), og lite forutsigbar 2. hånds verdi etterhvert som Tesla får konkurranse. Dessuten vil jeg ha en bil som jeg kan kjøre langt med. Veldig langt. Uten lange stopp. Der er jo Tesla bra... Også liker jeg biler som er fullforsinket pga rust. Er Tesla det? Finner ikke noe om det...

 

Helst vil jeg ha 4 hjulstrekk, automat og en litt høy bil. Hvorfor? jeg kan skrive om brøytekanter, oversvømminger osv, men det er vel mest fordi jeg alltid har ønsket meg trekk på alle hjulene og automat. Model S er nokså lav og model X blir dyr. Dessuten vil jeg bytte bil nå.

 

Har kikket på div SUVer og også på Passat Alltrack. Jeg synes Alltrack virker som den kan passe meg og familien på 5, samtidig som den er litt mer snill med kontoen. Jeg går og sykler til jobb så bilen brukes til ferier og i helgene. Pluss kjøring til trening (joda, ser ironien :D). (kommer muligens en liten, godt brukt elbil til å kjøre unger på speider, trening handle etc).

 

Det ultimate spørsmålet: Det finnes ulike motoralternativ. Bensin feks 220TSI og Diesel feks 240BiTDI (Euro6 ikke omfattet av Dieselgate), der bensinmotoren er 10.000 dyrere, er svakere, og bruker mer drivstoff. Hybrid finnes ikke. Hva bør man velge?

Dieselhatere har det alltid vært, men etter den siste tids hets mot diesel virker kanskje bensin opplagt, men er bensin egentlig lurt på en slik crossover bil? Hvilken gir best 2. håndsverdi? Valgets kvaler....

 

PS; Har regnet på leiebil i stedet for nybil når det trengs. Løsningen er foreløpig for dyr, og ikke salgbar i heimen.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kommer hvertfall aldri til å kjøpe bensinbil, med mindre jeg skal klemme skikkelig til og kjøpe noe med en V8 eller større. Ville helt klart gått for BiTDI med krefter i massevis og et moment som holder til fine akselerasjoner. Men siden du er så opptatt av hva bilen kommer til å være verdt etter en viss tid, skjønner jeg ikke helt hvorfor du absolutt må ha splitter ny bil. (hvis jeg har forstått riktig da) Jeg synes hvertfall at det å kjøpe ny bil i Norge er komplett galskap. Det er utrolig hvor mye mer du får for pengene ved å kjøpe en bil som er 1-2 år gammel og kanskje har 30-40 000km på telleren.

 

Skulle jeg brukt ca 600 000 på familiebil, som egentlig er fryktelig mye penger, så hadde jeg ikke valgt passat alltrack til tross for at jeg er veldig fan av Passat og VW generelt. Den er ny, og fin og alt sånt, men det er likevel en passat til over en halv million og den prisen gjenspeiler ikke egentlig den opplevde kvaliteten og gleden ved å kjøre den.

 

Nå vet jeg ikke om jeg bommer helt på forslag her, men hvis du befinner deg i "litt bredere hjulbuer, litt høyere understell, automat og firehjulstrekk" land, så prøver jeg med følgende: http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=71386289

 

Edit; her har du hvertfall en litt større motor enn i Passaten, med enda litt kulere utseende og finere interiør om slike ting er veldig viktig. Mener å huske at denne er hakket større en Passat også.

Endret av Gamle ørn
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tusen takk for innspill begge to! Slike gode innspill gjør at jeg tenker og utfordrer mine egne valg/tanker. Takk!

 

Du har helt rett. Kjøp av ny bil i Norge virker økonomisk lite smart og er kanskje mest for folk som liker problemfritt og forutsigbart bilhold. Ja det er kanskje temmelig dumt, men det kommer an på så mange avveininger. Personlig har jeg ingen bekjentskaper på verksted, og må betale full-pris over alt. Verkstedene her tar svært mye per time. I tillegg er det irritasjonen, og bortkastet arbeidstid på henting osv.

 

Forøvrig var det for noen år siden artikler i Dine Penger der man så på verdifall med tanke på kjøp av nyere brukt versus ny bil. 

Et raskt søk gav meg en annen artikkel som jeg skummet lynraskt og som ser ut til å vise det samme. Nybil som man holder på i 6-7år er ikke så dumt som det i utgangspunktet høres ut som.

 

Om det er utrolig viktig med 2. håndsverdi? Tja. Jeg vet at å eie bil i norge er dyrt. En attraktiv bil gir billigst mulig bil over tid. Egentlig burde jeg kjøpt Kia med 7 års garanti. Men jeg liker tysk og svensk.

 

 

 

Det som taler mot bensin er vel: 

1) dyrere i innkjøp

2) dyrere drivstoff

3) svakere motor

Spørsmålet som kan redde den er dersom den er mer attraktiv etter 5-7 år... Sjeldnere er den i hvertfall:)

Endret av Per69
Lenke til kommentar

Bensin er nok svakere enn diesel. Men den har ofte maks dreiemoment over ett mye større register. Noe som gjør den mer smidig og fleksibel.

 

Bilen jeg har nå har maks dreiemoment fra 1350rpm til 4500rpm og oppleves mye sterkere enn diesel jeg hadde før som hadde samme dreiemoment.

 

Så fremst du ikke trekker tung henger ofte, eller kjører veldig mye i året, ville jeg valgt bensin om jeg var i dine sko.

Lenke til kommentar

Ja, der er du inne på noe. Dreiemomentkurver for de aktuelle motorene finner jeg ikke. Dieselen jeg vurderer har småvoksne 500NM fra 1750-2500rpm, mens bensinmotoren gir 350NM fra 1500 til 4400 som du påpeker. Skulle gjerne sett kurvene for disse motorene og sammenholdt dem med kurvene for hk/rpm. Rart at slikt ikke opplyses om. VAG opplyser at bensin bør ha 98 oktan, eller minst 95oktan. Dvs at kurvene ligger litt høyt med mindre man til vanlig koster på seg super 98 bensin.

 

Jeg trekker henger ca 3-4 ganger i året. Stort sett med hageavfall. Det veier jo egentlig ingenting. Også litt ved da. Jeg har planer om å trekke båten og plassere den ved huset, men jeg har ikke båthenger enda, da jeg ikke vil trekke slikt med vanlig forhjulsdrevet bil. I realiteten er båten så veldig tung, maks 18-1900kg med stor henger. Den er bare større enn alt annet jeg har tenkt på å trekke.

 

Og nei, jeg kjører ikke mye i det hele tatt, siden jeg går og sykler til jobb. Kjørelengde er ca 10-12000km, og kommer nok til å øke noe. Hvis jeg skaffer en liten elbil til småkjøringen blir det enda mye mindre på storbilen. Flaut lite nesten.

 

Bensin er jo også bedre til småkjøring, som det oftest blir nå til og fra treninger. Men når jeg først kjører på tur kjører jeg et godt stykke. Men hva man ønsker seg er kanskje ikke alltid det samme som hva man strengt tatt trenger. Slik er det jo for mange, feks Range Rover eiere også ser det ut som...

Endret av Per69
Lenke til kommentar

Flott, tusen takk for lenke!

 

Der ser vi at dreiemomentet raskt blir høyt, og holder seg høyt til det blir ca 350Nm på 4500rpm. Det er ikke dårlig såvidt jeg kan se. Maks hk kommer når dreiemomentet er ca 425Nm.

 

Mercedes E-klasse ja. Justerbar luftfjæring vil utvilsom avhjelpe. Har sett på den på nett, og ser at dette blir en flott bil. Den kommer muligens noe sent for meg

Endret av Per69
Lenke til kommentar

Hehe, blir nok ikke Audi fra 2007 til en halv mill, nei.

 

Jeg har ikke noe forhold til luftfjæring men det er sikkert bra. Jeg vet det er dyrt å fikse.

Jeg har heller ikke noe forhold til MB og Audi.

 

Jeg har egentlig hatt lyst på en Volvo, men V90 kommer sent og blir dyr. Med sammenlignbar motor (D5 235hk) koster den nesten 90' mer enn Passaten, og det er standard V90, ikke Cross Country versjonen. Med T8 Hybrid tipper jeg (basert på XC90 prisdifferanser) at prisen kommer på 730-740 på innsteg. Men de har bedre pakker enn VAG så totalprisforskjellen kan bli mindre.

 

Jeg har 3 barn og for tiden har jeg en fin 7seter som jeg nå vil bytte ut. Passaten ser ut som den kan fungere med ungeflokken. Audi har mer typisk plass for to unger.

Det viktigste er egentlig at ungene har en grei plass i bilen. Mitt ønske om kraft og vanlig bil er litt sekundært hvis minstemann må stå igjen...

Endret av Per69
Lenke til kommentar

Har du i det hele tatt kikket på den nye Subaru Outback 2.5 Bensin? Fullt utstyrt splitter ny for 500k. Den modellen har ihvertfall blitt kjempepopulær.. Absolutt verdt en titt. Knuser de andre merkene på driftsikkerhet og firehjulstrekk iallefall. Og bakseteplassen er veldig god, kan faktisk sitte voksne der og med god plass..

Endret av tanngarden
Lenke til kommentar

Tull å bruke en halv mill på en ti år gammel Audi...

 

Sett på Skoda Superb 2.0 TSI 280hk 4x4? Forskjellen mot Passat Alltrack er for alle praktiske formål begrenset, og Superb minner mer om tysk enn tsjekkisk pt. Superb er vel også større enn Passat; men ser det helt klart er en prøvelse å bruke nærmere 700.000 kr for en (særdeles velutstyrt) tsjekkiskprodusert bil!

 

Jeg ville uten tvil gått for en bil med bensinmotor. Du skal kjøre veldig langt, og trekke tungt ofte, for å dra nytte av diesel. Jeg vil påstå at forskjell i kost er mer begrenset; service er dyrere for diesel, og dieselmotoren har flere slitedeler. Det du sparer per liter forbruk, går fort inn i verkstedsregning i min bok.

 

SUV er også tull i min bok. Ville heller kjørt på med 4x4 stasjonsvogn; holder i massevis til bedritne grusveier og snøføre.

Endret av CYA
Lenke til kommentar

Takk for nye innspill! Jeg har aldri før tvilt så mye før et bilkjøp. 

 

Nei, jeg har ikke sett på Outback. Har tittet på Subaru nett-siden, og sett sammenligningstester på youtube men tok aldri turen innom. En kollega har en. De er fornøyd. Sikkert en topp bil.

 

Superb oppleves som noe smalere enn passat. Med tre barn er bredden i baksetet ekstremt viktig. I tillegg er en bil som er litt høyere enn vanlige biler verdt endel ekstra for meg på vestlandsveier og på fjellet. Ellers er Superben ... super, og hadde det vært en Superb Scout... Må forresten si at da jeg så den nye Skoda SUV'en med syv seter angret jeg nesten litt.... den ser veldig fin ut.

Men egentlig er jeg fornøyd med å ikke ha kjøpt SUV.

 

Jeg har signert på en ny VW Passat Alltrack 2.0 BiTDI SCR 4Motion DSG. Fantastisk bil med Euro6 motor med 240hk, 500Nm, og flott DSG 7trinns DQ500 våt-kasse brukt i bla Audi TT-RS (ikke den noe problematiske DSG 7 DQ200 tørr-kassen...). Jeg har kjørt noen automatkasser og DSG er blant de aller beste jeg har kjørt, og så lenge man behandler den pent, er jeg overbevist om at den er knallbra og varer ut bilens levetid. TDI 2.0 240hp er med sine 500Nm den kraftigste motoren i Passat noensinne hevdes det, selv om det sikkert er avhengig av hvordan man ser på det mht TSI 280 (finnes ikke på Alltrack) og tidligere tiders V6. Det er ikke så viktig uansett. Bilen går i produksjon ila noen uker.

Politisk ukorrekt så det holder :rofl: . Men ærlig talt, VAG lager gode, attraktive biler. De har tabbet seg, men denne modellen er ikke påvirket siden det er en Euro6. Bilene er (minst) like gode som før.  Dette blir bra!

Let the flaming begin.

Endret av Per69
Lenke til kommentar

Tror du blir fornøyd med den der. Om du skal kjøre den lite, med mye småkjøring, ville jeg satt inn Defa vedlikeholdslader. Eller like godt hele pakken, når du først holder på. Ti tusen ekstra er ikke så fryktelig mye den dagen du står der med flatt batteri, og så har du jo så varm og god bil om morran :new_woot: Har det ikke selv, men skal definitivt se både to og tre ganger på det på neste bil.

 

Hvor mye kom den på totalt sett?

Lenke til kommentar

Jeg har en avansert batterilader som jeg rutinemessig setter på etpar ganger ila vinteren, bare for batterivedlikehold. Og så er det originalmontert Webasto dieselvarmer på bilen allerede, så jeg håper det holder? Lurer fælt på om dieselvarmeren kan styres via Car-Net. Forøvring skal bilen brukes mest på helgeturer osv.

Vi kikker etter en liten elbil til småkjøring. Kunne tatt sykkel til slikt, men en brukt elbil trenger ikke være så gale i pris og er definitivt greiere enn sykkel i drittvær.

 

Pris, føler det blir feil å legge det ut, fordi litt for mange rundt meg frykter for eller har mistet jobb. Den kom på alt for mye etter å ha krysset av på (for mye) ekstrautstyr-dill. Fikk en OKish pris på nyere VW innbyttebil og noe rabatt i tillegg, da. Skulle bare mangle. Jeg har kjøpt noen biler der. Tålelig fornøyd.

 

Eksepel på sammenligningstest kan finnes her.

Endret av Per69
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...