Gå til innhold

Summelyd fra høyttaler med effektforsterker - normalt?


Anbefalte innlegg

Har nylig gjort endringer på oppsettet til hjemmekinoen. En av endringene er at jeg har introdusert en effektforsterker til å drive stereohøyttalerene forran. Når denne er påskrudd, så hører jeg en summelyd fra høyttalerene. Ikke høyt, men hører det fra sofaen som er 3 meter fra når det ikke er input eller veldig lav lyd. Summelyden er konstant uavhengig av posisjonen på volumbryteren, med unntak av når den er på full guffe. Da blir støyen litt høyere. Hører støyen i både bass, mellomtone og diskant.

 

Som feilsøking så har jeg forsøkt følgende: Koblet fra alle elektriske apparater på kursen, slik bare forsterkeren er det eneste som er tilkoblet. Har tatt ut RCA-kablene som var koblet til inngangen også til forsterkeren. Opplever fortsatt summelyd. Har forsøkt å flytte på høyttalerledningene slik disse er minst én meter fra nermeste strømkabel på veggen. Fortsatt summelyd.

 

Det som er litt snodig er at venstre høyttaler har mer støy enn høyre. Lurer på om dette kanskje bare er en dårlig designet forsterker? Den har aktiv kjøling, med andre ord vifter som snurrer på innsiden. Disse kan jo introdusere støy i kretsen. Eventuelt en dårlig skjermet trafo.

 

Hvis jeg kobler til høyttalerene til min AV receiver, så er det ingen støy. Hvis jeg skrur volumet på full guffe så vil jeg få litt freselyd fra diskantene, som er normalt. Siden jeg aldri har eid en effektforsterker før så kan jo summelyden, for alt jeg vet, være normalt.

 

Den elektriske installasjonen er fra 80-tallet. Det vil si at bare badet og kjøkkenet har jording, rommene generelt er ujordet. Det er også TN-nett, om det er relevant. Kanskje støyen (summelyden) ikke hadde oppstått om forsterkeren var jordet? Nermeste jordet stikkontakt er i andre enden av huset, så blir litt tungvindt å prøve ut.

 

Høyttalerene forøvrig er justert til 75 decibel med en lydmåler som var stilt inn til C og treg. Høyttaleravstander er også målt opp og lagt inn i konfigurasjonen til AV receiveren. Alle høyttalerledninger er 2,5mm2. Alle høyttalere er tilkoblet AV receiveren med unntak av stereo forran som er drevet av effektforsterkeren. Effektforsterkeren får inngangssignal med RCA kabler fra pre-out på receiveren.

 

Har koblet til oscilloskopet for å få et visuelt bildet av signalet (støyen) forsterkeren gir ut. Her er bare forsterkeren og oscilloskopet tilkoblet kursen, input frakoblet på forsterkeren. Signalet er målt uten høyttaler tilkoblet på utgangen. Oscilloskopet var justert til 10mV/div, 5ms/div og AC coupling.

 

mid.jpg

 

Utstyrsliste:

Yamaha RX-A2020 AV receiver
Cerwin Vega CXA-8 (effektforsterker)
Cerwin Vega VE12 (stereo front)
Cerwin Vega XLS-6C (senterhøyttaler)
Cerwin Vega XLS-6 (surround bak)
Cerwin Vega XLS-15S (aktiv subwoofer)

 

Noen som har forslag her til hvordan jeg kan løse dette? Eventuelt kan si noe om det er normalt eller ikke med summelyd fra effektforsterkere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Støy fra forsterker og jordingsbrum kan knapt forveksles om man har hørt begge deler.  Det første fortoner seg som hvit støy, mens det andre er en lavfrekvent, dyp brumming.  Hvis det er snakk om et kontinuerlig hisssssssss fra høyttalerne så er det ganske enkelt støy fra forsterkeren.  Nesten alle forsterkere avgir noe støy, men om du hører det fra 3 meters avstand er det nok snakk om en suboptimal forsterkerkonstruksjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Løp over til naboen å lånte en snelle som er lang nok til å nå på tvers av huset. Ingen merkbar forskjell på støyen.

 

Som sagt så er dette ikke slik på receiveren. Mener også å ha lest en gang at enkelte forsterkere kutter utgangssignalet om det ikke er noe input, for å skjule slike feil.

 

Er egentlig ikke en "hisssssss" lyd, men mer en "brrrrrrrrrrrr" lyd. Hvis jeg skrur opp volumet på receiveren til full guffe, så kommer det "hisssssss" lyd fra diskantene på de andre høyttalerene. Konkluderte selv med at dette kan ikke være jordingsbrum, siden det forplanter seg i mellomtone og diskant også. Ville nå tro jordingsbrum (ground loop?) i teorien bare ville påvirket basselementet siden det er lavfrekvent.

 

Som sagt er det ikke høyt, men kan høres fra 3 meter. Så vi kan egentlig konkludere med at dette mest sannsynlig er en delvis dårlig designet forsterker?

 

Kjøpte denne på Hi-Fi Klubben. Kan jo ta turen innom en dag å be om å få en av samme type koblet opp i demorommet for å sammenligne.

Lenke til kommentar

Jeg slet akkurat med det samme med en effektforsterker hos meg. Koblet ut absolutt alt annet i leilgiheten, og hadde kun effektforsterkeren og 1 høyttaler, og brummingen var der fortsatt (jordet TN anlegg). Eneste løsning for meg var å bytte til en annen effektforstkerer (annet merke).

 

Min var en Emotiva XPA-5. Disse har en del mer Gain enn andre forsterkere (6dB mer), noe jeg regner med var problemet sammen med mine daværende Klipsch RF-63 som er meget effektive. Byttet til en Rotel RMB-1575, og problemt forsvant.

 

Dine CV høyttalere har også nokså høy effektivitet som Klipschene, og er dermed mer utsatt for forsterkere som ikke er stille nok.

Min bror har en Emotiva XPA-5 på Klipsch RF7, og der var det 2 av de 5 kanalene som ga litt støy.

 

Så lenge det ikke forsvinner hvis du kobler bort alt annet enn effektforsterkeren og høyttalerne, så er det rett og slett effektforsterkeren som ikke er støyfri nok. Sånn er det dessverre av og til. Nå er vel ikke CV det jeg vil kalle en kvalitets forsterker, så det kan fort ligge der.

Lenke til kommentar

Klar over at Cerwin Vega ikke er det beste på markedet, men har pleid å bruke det. Føler selv det er et greit kompromiss siden lyden er helt grei. Rommet er ikke akuratt korrekt utformet og slikt, så dyrt stereoanlegg har jeg aldri brydd meg med. Trodde nå fortsatt at en forsterker til 6000kr burde være konstruert støyfritt, men tydeligvis ikke. Den er jo forsåvidt billig, men fortsatt langt fra noe Europris greier. Litt rart at høyre er omtrent støyfri, mens venstre er støyete. Må legge øret helt inn til høyttaleren for å høre summelyd på høyre høyttaler. Kan vel hende det er noe med den interne konstruksjonen, plassering av ledninger og slikt, som gjør det.

Lenke til kommentar

Har nylig gjort endringer på oppsettet til hjemmekinoen. En av endringene er at jeg har introdusert en effektforsterker til å drive stereohøyttalerene forran. Når denne er påskrudd, så hører jeg en summelyd fra høyttalerene. Ikke høyt, men hører det fra sofaen som er 3 meter fra når det ikke er input eller veldig lav lyd. Summelyden er konstant uavhengig av posisjonen på volumbryteren, med unntak av når den er på full guffe. Da blir støyen litt høyere. Hører støyen i både bass, mellomtone og diskant.

 

Som feilsøking så har jeg forsøkt følgende: Koblet fra alle elektriske apparater på kursen, slik bare forsterkeren er det eneste som er tilkoblet. Har tatt ut RCA-kablene som var koblet til inngangen også til forsterkeren. Opplever fortsatt summelyd. Har forsøkt å flytte på høyttalerledningene slik disse er minst én meter fra nermeste strømkabel på veggen. Fortsatt summelyd.

 

Det som er litt snodig er at venstre høyttaler har mer støy enn høyre. Lurer på om dette kanskje bare er en dårlig designet forsterker? Den har aktiv kjøling, med andre ord vifter som snurrer på innsiden. Disse kan jo introdusere støy i kretsen. Eventuelt en dårlig skjermet trafo.

 

Hvis jeg kobler til høyttalerene til min AV receiver, så er det ingen støy. Hvis jeg skrur volumet på full guffe så vil jeg få litt freselyd fra diskantene, som er normalt. Siden jeg aldri har eid en effektforsterker før så kan jo summelyden, for alt jeg vet, være normalt.

 

Den elektriske installasjonen er fra 80-tallet. Det vil si at bare badet og kjøkkenet har jording, rommene generelt er ujordet. Det er også TN-nett, om det er relevant. Kanskje støyen (summelyden) ikke hadde oppstått om forsterkeren var jordet? Nermeste jordet stikkontakt er i andre enden av huset, så blir litt tungvindt å prøve ut.

 

Høyttalerene forøvrig er justert til 75 decibel med en lydmåler som var stilt inn til C og treg. Høyttaleravstander er også målt opp og lagt inn i konfigurasjonen til AV receiveren. Alle høyttalerledninger er 2,5mm2. Alle høyttalere er tilkoblet AV receiveren med unntak av stereo forran som er drevet av effektforsterkeren. Effektforsterkeren får inngangssignal med RCA kabler fra pre-out på receiveren.

 

Har koblet til oscilloskopet for å få et visuelt bildet av signalet (støyen) forsterkeren gir ut. Her er bare forsterkeren og oscilloskopet tilkoblet kursen, input frakoblet på forsterkeren. Signalet er målt uten høyttaler tilkoblet på utgangen. Oscilloskopet var justert til 10mV/div, 5ms/div og AC coupling.

 

mid.jpg

 

Utstyrsliste:

Yamaha RX-A2020 AV receiver

Cerwin Vega CXA-8 (effektforsterker)

Cerwin Vega VE12 (stereo front)

Cerwin Vega XLS-6C (senterhøyttaler)

Cerwin Vega XLS-6 (surround bak)

Cerwin Vega XLS-15S (aktiv subwoofer)

 

Noen som har forslag her til hvordan jeg kan løse dette? Eventuelt kan si noe om det er normalt eller ikke med summelyd fra effektforsterkere?

I Cervin Vega forsterkeren sitter det 2 vifter og det er de som summer.

Har en eldre CV fosterker selv og har akkurat samme summingen som deg men det kommer og går litt med temperatur.

Lenke til kommentar

Er effektforsterkeren balansert? Da vil man få massiv støy om pin3 bare "henger" løst uten å være koblet til noe.

 

Negativt signal på den balanserte pluggen skal kobles sammen med jord om input er ubalansert. Enkelte har bryter for dette bak på forsterker; andre må man gjøre dette manuelt med bøyler.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

 

I Cervin Vega forsterkeren sitter det 2 vifter og det er de som summer.

Har en eldre CV fosterker selv og har akkurat samme summingen som deg men det kommer og går litt med temperatur.

 

Så hvis forsterkeren blir varm, så vil summelyden forsvinne? Har ikke guffet opp lyden noe særlig, så den har stort sett alltid vært kald. Det vil si at viftene går på lavest turtall. Kan jo teste med høyt volum for å få opp varmen og høyere turtall på viftene.

 

Er effektforsterkeren balansert? Da vil man få massiv støy om pin3 bare "henger" løst uten å være koblet til noe.

 

Negativt signal på den balanserte pluggen skal kobles sammen med jord om input er ubalansert. Enkelte har bryter for dette bak på forsterker; andre må man gjøre dette manuelt med bøyler.

 

Forsterkeren er ikke balansert. Er forsåvidt klar over dette med tanke på overganger. Godt forslag uansett. :)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Leverte forsterkeren inn på garantireparasjon. Tok en måned, men har endelig fått den tilbake. Angivelig så har kanal 1 (venstre) hatt en reparasjon på inngangen. Om det faktisk er gjort tror jeg ikke, for det er samme støyen som tidligere. Hører det fra sofaen som er 3 meter fra... Tror nesten det er blitt litt værre også. Høyre kanal så måtte jeg legge øret helt inntil høyttaleren for å høre noe, som er slik det burde være. Nå kan jeg høre samme type støy ca 1 meter fra høyttaleren. Fortsatt mye lavere enn venstre uansett.

 

Til å være en forsterker til 6000kr, så er jeg ikke spesielt imponert... Har hørt 500kr forsterkere lage mye mindre støy.

Lenke til kommentar

Hvis det er viftene som skaper denne støyen så er jo dette en forderdelig dårlig designet forsterker da? Hadde forventet dette på noe billig linglong kinaræl, ikke på en forsterker til 6000kr. Ble fortalt det ikke skal være slik. Står ikke noe i manualen heller at det er forventet å være støy.

 

Som nevnt tidligere, så er det ikke jording i utgangspunktet. Gammel elektrisk installasjon. Kan umulig få støy pga jord når det ikke er noe jord.

Lenke til kommentar

Som nevnt tidligere, så er det ikke jording i utgangspunktet. Gammel elektrisk installasjon. Kan umulig få støy pga jord når det ikke er noe jord.

Men hvis utstyret står i jordete kontakter så vil jord være koblet sammen mellom enhetene. De vil bare ikke være koblet til husets jord. Da kan du få jordsløyfe.

 

Hvis de ikke er koblet sammen med jord skal dette selvsagt ikke være årsaken.

 

Man får også ting som galvanisk skille som skal skille enhetene helt fra hverandre elektrisk.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Ikke glem at dette er en lett modifisert PA forstarker som opprinnelig var beregnet for rack montering.

Min har sågar ørene for å feste den i et rack så derfor vifteløsningen.

Effektforsterkere av andre merker uten vifte er større og koster vesentlig mere og med CV får du bang for the buck men ikke så mye mere.

Lenke til kommentar

Forsterkeren er plugget i en strømpadde som har jording, men som nevnt tidligere så er dette blitt koblet fra uten endring.

 

Selv om dette er en modifisert rackmontert PA forsterker, så burde den vel fortsatt være støyfri? Vet at Cerwin-Vega ikke er noe high-end greier, men føler selv det merket er et greit kompromiss. Bang for the buck som du skriver, perpyro. For 6000kr så burde den jo være støyfri etter min mening. Virker jo som den ikke skal ha støy siden Hi-Fi Klubben tok den inn for reparasjon. Står ikke noe om støy i salgsannonsen eller manualen heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...