Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Siemens oppvaskmaskin - oppvask stopper midt i syklus

Anbefalte innlegg

Har en splitter ny Siemens oppvaskmaskin. Når den kjører så stopper den med feilmeldingene:

"Turn on tap and check hose installation"

og

"Water supply fault"

Siden dette skjedde fra omtrent dag 2 av, så tenker jeg som følger at det ikke er noe galt med en ny maskin sånn uten videre. Vi har sjekket innvendige filtre, og rensket ut det som setter seg i disse. Til å begynne med så tenkte jeg hvilken skjitmaskin jeg hadde kjøpt, som var så hypersensitiv.

Jeg har ikke koblet i fra slanger og sjekket disse, og vanntrykket er sterkt i huset, alle ventiler står i åpen stilling som har noe å gjøre med vaskemaskinen.

Tankene har gått dit hen, om det kan være for stort vanntrykk?

Men, i dag kom jeg på å se over slangene. På avløpssiden så har det vært en bøy rett før koblingspunkt på vaskens utløp. Denne bøyen har vært omtrent 180 grader da slangen er alt for lang og måten den bukter seg under skapet ble slik av seg selv.

Diameter på bøy er omtrent 10 cm eller kanskje 8 cm. Kan det være nok til å gi beskjed til styringen i oppvaskmaskinen, og skape feilmeldinger? Kjører første vask nå med litt utbøyd slange. Men, er redd jeg må kjøre det en 10 ganger og sjekke at slangen sitter i en mer utbøyd stilling før jeg kan konkludere om dette virkelig hjalp stort.

Hva tenker dere?

Hadde aldri problemer med forrige maskin, en Miele, som jeg er redd kan ha dødd av rør/filtergroing, dens levetid ble brukt på 3 bopeler, inkludert denne bopelen som den nye Siemens maskinen står. Det var på den bopelen den fungerte i månedsvis (den Miele) før jeg pensjonerte den (dyrt å reparere på gamle ting ofte).

EDIT:

Jeg har bøyd ut avløpslangen litt, og det gir ingen bedring. Spørs om jeg ikke må demontere slangene for inspeksjon.

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg finner ingen passende kategori, og tenker at kunnskapsnivå innen maritimt kanskje passer spørsmålet mitt.

Problemer med hvitevarer pleier å legges under Hus, hage og oppussing.

Har en splitter ny Siemens oppvaskmaskin. Når den kjører så stopper den med feilmeldingene:

"Turn on tap and check hose installation"  og  "Water supply fault"

Feilmeldingen betyr at maskinen ikke får (nok) vann inn. De mest vanlige feilene er:

- Ikke åpnet kranen til maskinen helt.

- Partikler i sila på inntaksslangen. Dette er egentlig rørleggerarbeid, men jobben er å stenge vannet, skru av inntaksslangen fra krana og gjøre rent sila. Koble på igjen og (for amatører) dobbeltsjekke minst to ganger at det er tett når slangen er skrudd på igjen.

- Feil på maskinen. Enten fysisk feil med inntaket eller feil i elektronikk som gir feil feilmelding.

Lenke til kommentar

Takker, jeg er ikke rørlegger. Men har gjort andre rørleggerting og mekaniske ting. Det å dra fram vannpumpetanga å få av slangen er null problem.

Men, det har mer med latskap å gjøre. Rydde ut alle remediene som står lagret der. Finne fram riktig verktøy for jobben. Håndkle og bøtte muligens.. Å kvie seg er jo en hemsko for å komme i gang. Men, tenker at å ha postet og skrevet om det, tvinger meg til å gjøre det nå.  :wee:

Lenke til kommentar

Da har jeg fått sjekket:

- Avløpsslangen og vannlåsen

Ingenting spesiellt der. Fikk rettet ut litt på slangen når jeg monterte på plass igjen.

I vannlåsen derimot så var det noe. En ca. M6 skrue. Men siden vannlåsens rørdiam. er 5-6 cm så skulle jo ikke det være noen diger obstruksjon.

- Har koblet fra og er klar med "nose pliers" (nebbtang) for å kikke inn i filter foran magnetventil på tilførselsiden av oppvaskmaskin nå..

EDIT:

Rent som nesten nytt. Enkelt ørsmå korn bare, altså ingen tett filter.

Nytt problem:

Nå tåler ikke maskinen en Reset en gang.

Ja, har satt på vann igjen. Nå hører jeg en pumpe som går noen svært korte steg, og stopper, prøver å gå igjen, og stopper..

Kommer feilmelding som før, men nå i Reset-programsyklusene også. Det er nytt. Eller jeg har ikke kjørt særlig reset tidligere heller for å ha nevnt det.

Sjekker de innvendige filtrene og filterbrønnen. Er ikke noe nevneverdig rusk å rense ut der. Skyller igjennom den for sikkerhetsskyld.

Endret av G
Lenke til kommentar

Begynner uttesting fra bunn av igjen:

- kjører Forskyllingsprogram nå. Ferdig uten feilmelding

MEN, det gikk an å kjøre forskylling før også sånn - en gang virker det, og en annen gang så feiler det..

EDIT2:

- Derfor kjører jeg på ny et 2,5 timers grytevaskprogram på 70 grader ish.

Endret av G
Lenke til kommentar

Har kjørt 3 fulle oppvasksykluser uten problem til nå. Får se om det varer. Vet ikke hva som egentlig løste problemet. Kan det være en 2-4 Reset kjøringer på 1 min hver. Eller kan Reset + Forvask har skyllet ut noe som har satt seg fast et eller annet sted?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...