Gå til innhold

Slik får du fart på elbilladingen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, det er buffere i topp og bunn. Topplading og full utlading ødelegger batteriene. F.eks i i3 er batteriet på litt over 22kWh, mens tilgjengelig er 18.8, pga buffere.

 

Poenget bak dette er jo enkelt: Det er mye bedre å ha 18.8 kWh i årevis, enn 22 kWh i noen uker...

...og så gradvis mindre og mindre ettersom ukene går, fordi batteriet blir sakte men sikkert slitt i stykker hvis man insisterer på å lade til 100% hver gang..

 

Alle som har en laptop eller mobil kjenner jo til dette fenomenet: Batteriet taper seg fort, og etter et par år er det såvidt du kan trekke ut ladekontakten før det raser nedover.

 

Blir det behandlet riktig, er Li-ion et nærmest perfekt batteri! og kan vare i årevis som ny!

Blybatterier har massevis av kjemiske nedbrytninger som ødelegger batteriet i løpet av noen år, til og med selv om det ikke blir brukt, det har ikke Li-ion. Det eneste som kan degradere et Li-ion batteri er feilbruk og feil-lading.

 

Jeg har en iPhone 5 som er 3,5 år, og har aldri vært på 100% lading (maks 95 på indikatoren) og den er fredeles som ny!

Trekker alltid laderen ut før indikatoren sier 100%, (for da har den allerede vært over 100% knekkpunktet).

Det må den, for eneste måte ladekretsen har å detektere 'fullt-ladet' på er å vente til spenningen faller etter den er fulladet. Da er det for sent, og batteriet har stått noen minutter med overlading.

 

Derfor kutter gode Li-ion-ladere som skal bevare batteriet ut ladingen lenge før 100%

Lenke til kommentar

Nei, det er buffere i topp og bunn. Topplading og full utlading ødelegger batteriene. F.eks i i3 er batteriet på litt over 22kWh, mens tilgjengelig er 18.8, pga buffere.

 

Nei det er ikke det på Tesla, cellespenning har blitt lest ut av mange ved 100% og det er full celle. Det er dog buffer i bunn. 

Lenke til kommentar

Elnettet må være dimensjonert ut fra maks belastning.
Flere elbiler som lades samtidig, vil medføre at maksbelastningen øker, og det medfører igjen større krav til elnettet.
Det betyr igjen større utgifter for netteierne, og det vil igjen føre til høyere nettleie.
jeg tror av den grunn også at man etter hvert vil gå over til å måtte betale strøm ut fra hvor høy maksbelastning man har hatt innenfor en periode, noe som kan medføre svært saftige strømregninger.

Endret av Xantippe
Lenke til kommentar

Tiden med maksforbruk bør være forbi, dette hører 70 og 80 tallet til med ekstremt dårlige høyspentnett landet over.

I løpet av 90-tallet ble det gjort en massiv jobb på høyspentnettet og per i dag er det ganske stabilt i forhold til sånn det var for noen tiår siden.

Lenke til kommentar

Tiden med maksforbruk bør være forbi, dette hører 70 og 80 tallet til med ekstremt dårlige høyspentnett landet over.

I løpet av 90-tallet ble det gjort en massiv jobb på høyspentnettet og per i dag er det ganske stabilt i forhold til sånn det var for noen tiår siden.

Dette stemmer nok ikke. I 1990 startet man med kraftig regulering av nettselskapene som medførte til vesentlig reduserte investeringer mot foregående år.

Lenke til kommentar

Hva er en "fossilbil"? Det er ikke et ord i min ordbok i hvert fall. Mener dere bil med forbrenningsmotor? Eller bil med forbrenningsmotor som ikke kan forbrenne fornybart drivstoff? Kanskje en bil som har blitt fossilert. Eller laget av gamle fossiler?

 

Vi mener en bil som går på fossilt drivstoff. Mest fordi det er for tungvint å skrive "biler som går på fossilt utvunnet bensin eller diesel". Men også litt fordi det har en annen betydning også. hehe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tiden med maksforbruk bør være forbi, dette hører 70 og 80 tallet til med ekstremt dårlige høyspentnett landet over.

I løpet av 90-tallet ble det gjort en massiv jobb på høyspentnettet og per i dag er det ganske stabilt i forhold til sånn det var for noen tiår siden.

Dette stemmer nok ikke. I 1990 startet man med kraftig regulering av nettselskapene som medførte til vesentlig reduserte investeringer mot foregående år.

 

Her i området var det hvertfall sånn. I mange år var det store utkoblinger, kunne være flere dager hver uke med utkobling fra 09.00 til 1400 for å jobbe på linjene. Etter dette har det nesten ikke vært nedetid, annet enn ved ekstremvær og trefall.

 

Men hva vet vel jeg, tydeligvis vet jo du mer enn meg om hva jeg har erfart og opplevd.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Veldig synd det nesten er Renault og Tesla som har semi hurtiglader ombord, gitt 40-80% på 30min. Klart fordel økonomisk for produsenter å la være, men samfunnsmessig mye rimeligere å bygge ut ladeinfrastrukrur på AC 32/63Amp fremfor dyre DC ladere. Burde vært påbudt å ha innebygd semihurtig for produsenter. Alle steder med litt lengre stopp (butikker, kroer, offentligetjenester ol.) kunne hatt flust med AC 32-63Amp utenfor mot en DC lader som i dag. DC hurtigladere er for langturer langs hovedrerdsårer.

Lenke til kommentar

 

Det må den, for eneste måte ladekretsen har å detektere 'fullt-ladet' på er å vente til spenningen faller etter den er fulladet. Da er det for sent, og batteriet har stått noen minutter med overlading.

 

Dette er for de gamle NiCd og NiMh-batteriene. LiIon (LiPo, LiFePo4 etc) lader siste biten med konstantspenning og kutter ved en forhåndssatt ladestrøm ved denne spenningen. Men det stemmer at det ikke er bra for batteriene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...