Gå til innhold

Slik får du fart på elbilladingen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er alltid best å lade sakte, helst natten over. Det sparer batteriet mest.

 

Hurtiglading er noe man trenger langs veien, og vil ha så mye juice inn på batteriet så fort som mulig!

 

Hjemme er det unødvendig fordi man har bedre tid der  :)

 

Et tips for lading av Lithium-Ion batterier (mobiler og biler), er å lade til 80-90% i hverdagen, og bare til 100% hvis man er helt nødt (langtur o.l.)

Det som sliter mest på slike batterier er overladingen som foregår rett etter batteriet er fullt.

Laderen detekterer et 'knekkpunkt' i ladespenningen, og slår av. Det er ikke alltid like lett å detektere, spesielt når mobilen er påslått.

Les mer her: http://batteryuniversity.com/learn/article/charging_lithium_ion_batteries

Lenke til kommentar

 

Ironisk nok er det Teslaeierene som har minst bruk for hurtiglader hjemme.

 

 

Hvor rask lading en trenger kommer an på kjøremønster og ikke bilen, selv lader jeg min med 7A/ca 1.6kW

Selvsagt, men med relativt normalt kjøremønster vil hurtiglader ikke være nødvendig.
Lenke til kommentar

 

 

Ironisk nok er det Teslaeierene som har minst bruk for hurtiglader hjemme.

 

Hvor rask lading en trenger kommer an på kjøremønster og ikke bilen, selv lader jeg min med 7A/ca 1.6kW

Selvsagt, men med relativt normalt kjøremønster vil hurtiglader ikke være nødvendig.

 

 

Absolutt ikke, som sagt lader jeg min på 7A, men i visse situasjoner er det forholdsmessig å ha en rask lader. Heldigvis bor jeg 1 mil fra superlader :) 

Lenke til kommentar

 

 

 

Ironisk nok er det Teslaeierene som har minst bruk for hurtiglader hjemme.

Og poenget er?
Med større strømbuffer å forsyne seg av, slipper man å kjøre batteriet nesten tomt, for så å panikklade.

 

Og dette er det selvsagt ingen som vet?

Det kommer an på hvem du spør. Jeg vil påstå at flertallet av ikke-elbilister tror at Tesla er verstingen når det kommer til hurtiglading på hjemmefronten.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det viktige spørsmålet er om man har behov for hurtigere lader enn schuko? 13 A er 3 kW, som er ladehastigheten på en del biler. Kanskje burde man heller lade på den lokale hurtigladestasjonen (Chademo eller CCS) de få gangene man trenger hurtigere lading enn man får på schuko. Dette kan fort være en bedre løsning enn å betale 15 store for å få litt kjappere hastighet hjemme.

Endret av Wisd0m
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er nok lurt å kunne lade gjennom hele natten, så er bilen klar for neste morgen.

Men ved bygging av ny bolig kan det være lurt å dimensjonere el-anlegget for de gangene du har dårlig tid før neste tur.

 

Min el-motorsykkel har utmerket ytelse og batterirekkevidden er ca. 216 kilometer. Men den tar 8 timer å lade tomt batteri helt fullt i vanlig stikkontakt.

Lading langs veien medfører altså en laaaang rast, men med så lang rekkevidde bør jeg slippe å lade før jeg kommer frem.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Hva er en "fossilbil"? Det er ikke et ord i min ordbok i hvert fall. Mener dere bil med forbrenningsmotor? Eller bil med forbrenningsmotor som ikke kan forbrenne fornybart drivstoff? Kanskje en bil som har blitt fossilert. Eller laget av gamle fossiler?

Endret av likferd
Lenke til kommentar

Et tips for lading av Lithium-Ion batterier (mobiler og biler), er å lade til 80-90% i hverdagen, og bare til 100% hvis man er helt nødt (langtur o.l.)

Det som sliter mest på slike batterier er overladingen som foregår rett etter batteriet er fullt.

Laderen detekterer et 'knekkpunkt' i ladespenningen, og slår av. Det er ikke alltid like lett å detektere, spesielt når mobilen er påslått.

Les mer her: http://batteryuniversity.com/learn/article/charging_lithium_ion_batteries

 

Elbiler gjør jo det automatisk. 100% i en Tesla er ikke 100% av batterikapasiteten. Bare synd mobilen ikke kan ha samme funksjonen. Mobilen er allerede full av sensorer for å overvåke batteriet så en "levetidsmodus" ville vært enkelt å legge til, sansynligvis bare et spørsmål om software.

 

Men igjen produsentene ser helst at "forbrukerelektronikk" er "forbrukselektronikk" med begrenset levetid. Så de er vel fint lite interessert i å legge til funksjonalitet som i praksis vil utsette tidspunktet for innkjøp av en nyere modell.

 

Har en laptop hvor man kan stille inn terskler for lading. F.eks at den ikke lader batteriet mer enn 80%. Burde vært påbudt i alle batteridrevne dingser med slik funksjonalitet, men er gjerne noe man bare finner på enkelte laptoper ment for bedrifter. I dag så må man passe på mobilen og nappe ut pluggen om man ikke vil at den skal slite ut batteriet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er en "fossilbil"? Det er ikke et ord i min ordbok i hvert fall. Mener dere bil med forbrenningsmotor? Eller bil med forbrenningsmotor som ikke kan forbrenne fornybart drivstoff? Kanskje en bil som har blitt fossilert. Eller laget av gamle fossiler?

 

Fossilbil er eit vanleg namn på bil som hovudsakleg går på fossilt drivstoff. I Noreg er det stor sett alle bilar med unntak av el- og hydrogenbilar. Men det klart at mange av dese bilane kan gå på biodrivstoff. Derfor brukar mange, meg inkludert, ordet "eksosbil" om desse. Eksosbilar er alle bilar som slepp ut helseskadeleg eksos frå forbrenning av drivstoff, fossilt eller fornybart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En elbil kan gjerne også være fossil dersom mesteparten av kraften den får kommer fra den kilden.

Og jeg vil tro store deler av produksjonen og materialene er utvinnet med fossile metoder. Fins ikke lastebiler, dumpere og gravemaskiner som ikke går på fossilt drivstoff f.eks.

Lenke til kommentar

Riktig. Mesteparten av elektrisiteten i verden blir produsert med fossile brennstoff som kull, olje, gass og uran/plutonium (som riktignok ikke er fossilt, men iallefall ikke fornybart, så det teller med).

 

Så de fleste EL-biler kjører på fossilt generert energi, og slipper indirekte ut like mye eller mer enn alle andre bensin og dieselbiler.

Lenke til kommentar

Riktig. Mesteparten av elektrisiteten i verden blir produsert med fossile brennstoff som kull, olje, gass og uran/plutonium (som riktignok ikke er fossilt, men iallefall ikke fornybart, så det teller med).

 

Så de fleste EL-biler kjører på fossilt generert energi, og slipper indirekte ut like mye eller mer enn alle andre bensin og dieselbiler.

 

Nei, de slpper ikke ut like mye. De aller fleste livsløpsanalyser viser det motsatte selv om store deler kommer fra fosile kilder. Du må gjerne vise til en som sier motsatt(og da mener jeg ikke svada fra bil journalister m.m.). Det er uansett ikke ett tema i Norge, selv om mange kjøper vår fornybare strøm er det fortsatt den jeg kjører på, selv om tyskeren har det på papiret. Forøvrig har jeg det samme papiret da jeg er medlem i Elbilforeningen som kjøper slike kvoter til sine medlemmer. 

Lenke til kommentar

Det viktige spørsmålet er om man har behov for hurtigere lader enn schuko? 13 A er 3 kW, som er ladehastigheten på en del biler. Kanskje burde man heller lade på den lokale hurtigladestasjonen (Chademo eller CCS) de få gangene man trenger hurtigere lading enn man får på schuko. Dette kan fort være en bedre løsning enn å betale 15 store for å få litt kjappere hastighet hjemme.

Hvis du legger opp en egen kurs for elbillading har du ikke lo til å sikre den med med enn 10A ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...