Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan arbeidsgiver pålegge meg å svare jobbtelefonen i ubetalt lunsjpause?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Over flere år har jeg hatt betalt lunsjpause i min jobb som mobilvekter på nattevakt. Grunnen til dette er at man alltid må være tilgjengelig dersom det skulle oppstå alarmer eller andre ting som krever bistand.

Nå har ledelsen derimot innført et nytt sparetiltak. Fordi vi alltid er to på jobb, har det innført ubetalt lunsjpause. Opplegget er at når den ene vekteren har lunsj, så skal den andre vekteren være den som tar seg av ting som alarmer og utrykninger. Ledelsen krever også at vekteren som har ubetalt lunsjpause også må finne seg i være tilgjengelig via jobbtelefonen ("At såpass må vi tåle"). Vi mener derimot at ubetalt lunsj er å betrakte som fritid, og at vi derfor ikke må være tilgjengelig på telefon.

Kan noen med kompetanse på juss fortelle om dette blir korrekt? 

Anonymous poster hash: 095a6...c44
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Over flere år har jeg hatt betalt lunsjpause i min jobb som mobilvekter på nattevakt. […] Nå har ledelsen derimot innført et nytt sparetiltak. Fordi vi alltid er to på jobb, har det innført ubetalt lunsjpause. 

Har dere skrevet under på en ny arbeidsavtale om dette? Selv om det ikke nødvendigvis står i arbeidsavtalen din at du skal ha betalt pause, vil det faktum at dette har vært praksis gjennom flere år gjøre det vanskelig for arbeidsgiver å endre det uten videre.

Ledelsen krever også at vekteren som har ubetalt lunsjpause også må finne seg i være tilgjengelig via jobbtelefonen ("At såpass må vi tåle"). Vi mener derimot at ubetalt lunsj er å betrakte som fritid, og at vi derfor ikke må være tilgjengelig på telefon.

Hva menes med tilgjengelig? Kan du fritt forlate arbeidsplassen i pausen så lenge du er «tilgjengelig på telefon»? Hvis du ikke fritt kan forlate arbeidsplassen i pausen, skal pausen i sin helhet regnes som del av arbeidstiden din. Loven stiller ikke krav til lønn i arbeidstiden, så det er noe som reguleres av arbeidsavtalen, men har du avtale om lønn i arbeidstiden har du krav på lønn i en pause som regnes som del av arbeidstiden.

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar

Jeg tenker at hvis det er store begrensinger i lunsjpausen som gjør at du ikke får "fri" så bør du få betalt for det. Et poeng er at du er vekter som er en jobb innen sikkerhet, det er ganske mye "farligere" å sende en mann istedenfor 2. Tenk om politiet ikke tar telefon når de har lunsj, kan ende dårlig.

Et godt kompromiss er at du har en flytende avtale (i mangel på bedre ord) som gjør at du får 5 minutter ekstra hvis du må snakke jobb på telefonen i 5 minutter i lunsjen.

Ta en prat med sjefen først med et forslag (noe ala det jeg skriver hvis det høres greit ut) før du slenger masse paragrafer og lover i ansiktet hans. Ydmykhet og kommunikasjon er viktig. Det er ikke vanskelig å finne grunner til å gi folk sparken og det er mange om beinet for tiden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Et godt kompromiss er at du har en flytende avtale (i mangel på bedre ord) som gjør at du får 5 minutter ekstra hvis du må snakke jobb på telefonen i 5 minutter i lunsjen.

Jeg synes ikke det hørtes ut som noe godt kompromiss. Det betyr at lunsjen potensielt kan hakkes opp i småbiter og fordeles ut over dagen. Altså at man ikke får en sammenhengende lunsjpause, men må ta en bit fra matpakken nå og da når det dukker opp ledige minutter. Det er ikke sikkert det blir så galt i praksis men hvis man går med på en slik "flytende avtale" så er det potensielt det samme om å godta at lunsjpausen forsvinner og man må spise lunsjen innimellom alle arbeidsoppgavene. Spredt ut over arbeidstida.

Jeg synes dere bør gå flere sammen og stille ultimatum om enten betalt lunsjpause eller helt fri i lunsjen. Årsaken til at jeg synes det er som andre har vært inne på, at man i mange situasjoner bør være to personer på oppdrag samtidig. En annen årsak er at når dere jobber to og to så er det negativt for arbeidsmiljøet om dere to må spise lunsj på skift i stedet for samtidig. Får dere betalt for å være tilgjengelig i lunsjen så kan dere også spise samtidig. Jeg tenker at én halvtime med to tilgjengelige, spisende vektere er bedre enn to halvtimer med bare én tilgjengelig vekter.

Lenke til kommentar

Når du har ubetalt lunch skal du ikke være tilgjengelig for din arbeidsgiver, dette er din private tid i løpet av arbeidsdagen der du ikke får betalt. Er det slik at du må ta telefonen i løpet av denne tiden må arbeidsgiver påregne at du utsetter lunchen din da du ble forstyrret. Om den ikke ønsker at du forskyver lunchen din krever du overtidsbetaling i henhold til tariff på arbeidsplassen din. 

§ 10-9
(1) Arbeidstaker skal ha minst en pause dersom den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Pausene skal til sammen være minst en halv time hvis den daglige arbeidstid er minst åtte timer. Dersom arbeidstaker ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen eller der det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes som en del av arbeidstiden. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen forskyves.
Lenke til kommentar

Åpenbart ulovlig (spør du meg).

Lov om arbeidsmiljø, arbeidstid og stillingsvern mv. (arbeidsmiljøloven).
§ 10-1.Definisjoner
(1) Med arbeidstid menes den tid arbeidstaker står til disposisjon for arbeidsgiver.
(2) Med arbeidsfri menes den tid arbeidstaker ikke står til disposisjon for arbeidsgiver.

Bestemmer arbeidsgiver at du skal ta telefonen står du til disposisjon for arbeidsgiver, og da er det arbeidstid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...