Gå til innhold

Oppsett av hjemmenettverk + to leiligheter

KLeoK

Anbefalte innlegg

Hei!

Ny her og det så ut som et bra forum å komme med et spørsmål jeg lurer litt på. Har litt kunnskap, men langt ifra noen ekspert på nettverk.

Det skal bygges ut fiber i gata her og jeg har bestilt. Fri etablering så det er bare å hive seg på da det ikke er mange andre alternativ her jeg bor.

Saken er at jeg har to utleieleiligheter i sokkelen her og i den forbindelse lurer jeg på hvilke muligheter jeg har for å ha en linje inn i huset og dele linjen min med de to leilighetene i kjelleren og samtidig kunne dele ut en viss prosent av linjen min til de uten at vi befinner oss på "samme nett"

Er det slik at jeg kan bruke en switch rett i modemet der linjen kommer inn i huset og dele linjen i 3 seperate nett og samtidig kunne styre fordelingen av kapasiteten på nettet? Kan det så monteres en router i hver ende av disse 3 nettene?

Alternativet her er å installere 3 linjer i huset med de ulemper og fordeler det medfører.

Setter pris på oppklarende svar.

God kveld!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis du setter opp en switch rett etter modemet som du sier. så en ruter i hver leilighet med NAT aktivert "forskjellige subnet" så blir de separert som om de var på forskjellige nett. ingen av dere klarer og snakke med LAN til den andre.

en ting som er vert og tenke på er port-tjenester. ie ps4,xbox,ftp-server ol. kan det bli kluss med hvis det er mer enn en av "tjenesten"

en løsning til dette er 3 wan ip adressen fra leverandør. de fleste tilbyr dette for 50-100 kr ekstra. da kan du sette det opp slik at hver router har egen ekstern ip adresse og port-tjenester vill fungere slik som vanlig.

Lenke til kommentar

en annen mulighet er å sette opp en pc med 1 nettverkskort for hver tilkobling og innstallere router software slik som feks untangle som deler/separerer de tre intern nettene. Har ikke satt opp dette før men da får du styrt linjebruken bedre enn om at hver enklet enhet skal ha hver sin router da du ikke har kontroll med nettet.

Muligens dette også er mulig med å kjøpe en programmerbar switch som har dhcp server og kan separere nettene. 

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar

har ikke vert borti untangle jeg heller... men som du sier og som jeg glemte og si, så er det vanskelig og styre linjebruken på en standar router.

men hvis du har fiber så har du vell 50/50++ ser ikke helt hvorfor du skal "stramme" inn nettverket.

Endret av h33t
Lenke til kommentar

Har det hvert meg ville jeg ha installert 3 abonnement så får hver leieboer stå for sin egen avtale med nettleverandør. Du slipper da alt maset den dagen nettverket går ned og trenger en restart når du er på hytta og koser deg med kvikk lunsj.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Har det hvert meg ville jeg ha installert 3 abonnement så får hver leieboer stå for sin egen avtale med nettleverandør. Du slipper da alt maset den dagen nettverket går ned og trenger en restart når du er på hytta og koser deg med kvikk lunsj.

Dette er jeg også anbefaler.

Man er faktisk juridisk ansvarlig for det som skjer på ditt abonnement, så om de formidler filmer som filmbransjen vil ha betalt for, så er det eieren som er den ansvarlige....

Der finnes flere xDSL-routere som lar deg opprette gjeste nett og som ikke har kontakt med andre nett på denne boksen.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Ok, takker for utfyllende svar her. En pc til å styre dette er nok ikke fullt så aktuelt. Og når det først er oppsatt så bør det dure og gå uten noe særlig behov for oppfølging og vedlikehold. Så en programmerbar switch bør være løsningen og da sikkert i kombinasjon med 2 ekstra ipadresser levert fra leverandør? Må være samme muligheter som på et helt ordinært nett, samt at det også er muligheter for tv over fiber på disse linjene. Det er 50/50 og 100/100 som er linjevalgene her og den minste bli aktuell om nettet ikke skal deles og den største blir tilfellet om det er én linje som skal deles. Tenkte da 25-25 på leilighetene og 50 til meg selv ?

Noe annet er jo hva leverandør sier til dette. Tanken er jo å spare/tjene noen kroner ved å inkludere det i husleien, og det taper jo de penger på så. Men om det blir for mye styr og krever mye kunnskap og ettersyn så blir det nok skrinlagt.

Nesten avhengig av å leie inn ekspertise for å sette opp dette regner jeg med også.

Lenke til kommentar

Ja, det er nok sikkert det enkleste. Og ikke minst med tanke på hva de finner på over nettverket mitt om det er slik at jeg uansett er ansvarlig.

Problemet er bare det med bindingstid, oppsigelsestid etc.. Men det blir jo strengt tatt deres problem.

Endret av KLeoK
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Burde være greit å få 3 linjer. Utbygger legger i so fall berre inn ein kabel med minst 3 par til leiligheta, kontra 2 som er standard, sitt hovedinntak so kan du patche fiberen internt. Tipper utbygger leiger folk til å legge inn fiberen. Du kan sikkert få ei eiga avtale med dei på det interne spredenettet. Då kan leigetager plugge modemet opp i si leiligheta og so lenge du ikkje borer gjennom fiberen til spredenettet er alt i orden.

Du bør som andre seier vertfall unngå å ha ein boks som du er ansvarlig for. Blir berre masse styr vist boksen går ned eller leigetager bruker linja til ulovlige formål :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...