Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Der ingen skulle tru at nokon kunne bu, er det dårlig gjort ovenfor ungene?

Anbefalte innlegg

hmmm det siste innlegget var jo litt trist. Nå håper og tror jag at det ikke skal bli så ile for våre unger. Men det er klart der kommer kjedelige dager, og ting som må forsakes. Dette er det vel imidlertid vi som foreldre som må orden opp i så langt det går. Ser at du skiver at foreldrene dine ikke ville kjøre deg. Og der er ikke vi.

Godt med noen negative betraktninger også. For akk nå har vi vel mest lyst å hoppe på så vi rekker å få alt i orden før neste skolestart.

Flere som har innspill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dine barn har tross alt søsken...

Etter å ha lest et intervju med Herborg Kråkevik, står hun for meg som et eksempel på en person som har vokst opp på et ensomt sted og blitt svært sosial og oppmerksomhetskrevende.

En må regne med at barna vil legge planer om å se hva som er ute i den store verden. En som vokste opp på en gård ved Geirangerfjorden, sa at han alltid lengtet etter å reise ut i verden. Men da han gjorde det, fant han ut at verden var slett ikke så mye å trakte etter. Så det er helt forskjellig hvilke konklusjoner barna kommer fram til.

450 sauer gir veldig mye arbeid i perioder av året. Ja, jeg vil nesten si hele året bortsett fra om sommeren, kanskje.

Hvis man reduserer på lamming og klipping blir det kanskje noe enklere, men en må vel nesten holde på med slike ting for at det skal være noen vits...

Sauene må ha øremerker og eget helsekort (kvalitetssikring), ulla må sorteres før den leveres, lorten deres må fjernes (med mindre det er villsauer som går ute hele året). Foring av 450 sauer er ikke noe du gjør på 5 minutter. Men dere finner vel ut et passende antall.

Lenke til kommentar

Jeg var en sånn derre "skau bonde" da jeg bodde oppi åsen, det ligger i noe i at en blir veldig sosialt avskåret og ha brødre hjelp svært lite. ( eldst i flokken ) Det store en må tenke over er å gi barna tilgjengelighet, det vil si at om de vil besøke venner eller drive sport eller noe så vil en viss antall "jeg er sliten, jeg gidder ikke" etc. ha relativt negative virkninger og kan føre til at de trur du ikke har lov til "noesomhelst" Og pass på at det ikke blir for mye "sjonglering" f.eks at de spørr mamma og blir sendt over til pappa for å ta seg av ting... på en annen side så blir å balansere dette mye mindre stress for dere begge.

Det er ihvertfall mitt liv i et nøtteskall, det er kanskje romantisk med "frisk natur og grønne daler" for dere voksne, men for barn må dette oppværest  med at en eller begge foreldre tar med seg barna på aktiviteter i naturen som de har interesse for. Det hjelper fint lite å be dem "gå og lek i skogen" når de er usikre på hva de i det heletatt kan finne på og mamma/pappa aldri blir med på en skikkelig tur innom skauen. ( Tatt av egen erfaring ) 

Men, du kan motvirke mye av dette om du faktisk oppfordrer til nytelse av naturen ved å ta dem med dere ofte og dyrker det ifra starten av. Dette er ikke noe som kommer av seg selv når du sitter på sofaen og håper at ungene finner på noe selv, "Gå ut i skogen og finn på noe" kan teknisk sees som det samme som å gi ungen en iPad nå til dags og håpe at de oppdrar seg selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...