Thor. Skrevet 20. februar 2016 Del Skrevet 20. februar 2016 (endret) Jeg har veldig lyst til å bli kvitt sukkeravhengigheten jeg har pådratt meg. Dette som et steg i en sunnere livsstil. Jeg føler det er her jeg bør fokusere først. Jeg har sett litt på engelsk litteratur rundt dette, men det stagnerer litt i engelsken. Jeg har en Kindle med innebygget ordbok så jeg kommer meg i mål men jeg har lyst på en bok på Norsk. Gjerne med oppskrifter sammen med en veiledning til hvordan gjennomføre dette målet. Jeg foretrekker om boka er å finne som E-bok til å ha på Kindle, men det er ikke obligatorisk. Er det noen som har tips til dette så si ifra. Og et lite tilleggsspørsmål: Flere bøker viser til mer fett (de mener sikkert Umettet fett). Er dette noe som jeg burde sett nærmere på samtidig? Endret 24. februar 2016 av Thor. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 21. februar 2016 Del Skrevet 21. februar 2016 Enkel, grei og gratis, hvis du vil lage litt avansert mat. http://www.greteroede.no/oppskrifter/ Selv lager jeg mye gryter og salater og det fungerer bra. Lager også litt steinalderbrød (ferdigmix fra Regal, så det er superenkelt) hvor jeg har i kokosolje. Den tåler varme. Har akkurat startet med å lage melkesyregjærede grønnsaker. Det er også superenkelt og veldig godt. Stiller syrebehovet uten at du trenger å drikke brus,Med basis i bønner, linser, fullkornris, kokosolje, tabasco habanero og krydder blir det bra. Har null søtsug og holder meg generelt unna ferdigmat med tilsatt sukker både vanlig og falskt. Bruker jeg ingredienser med sukker begrenser jeg det veldig. Søtsmaken er så normalisert at det holder med veldig små mengder for å føle at det er søtt nok. Det du kan måle det på er at du ikke trenger å spise så hyppig fordi du får lavt blodsukker fordi kroppen ikke får rydddet bort insulin raskt nok etter en major sukkerboost som spiker blodsukkeret. Testet forresten for moro skyld litt Al Forno pastasaus som jeg spiste en del av før med det resultatet at sulten skøt noe helt uhemmet i været. Dette er mat som er designet for å få deg til å spise mer enn du trenger, Dette er industricrap som du vi ikke har bruk for, og det skjer ikke med ordentlig mat. Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 23. februar 2016 Del Skrevet 23. februar 2016 Det er ikke sånn at man skal kutte ut noe, og spise mer av noe annet. Du skal bare spise helt normalt, et vanlig variert kosthold, dog ville jeg personlig anbefalt å trappe ned på rødt kjøtt ettersom mye ny forskning viser til at det kan bidra til tarmkreft - men man skal allikevel inkluere det i litt mindre mengder i kosten. Du trenger absolutt ikke å spise mer mettet fett. Denne fettypen gir deg veldig mye energi, og mettet fett kan ikke brukes til stort annet enn energiproduksjon. Bare for å klarere hva forskjellen på umettet og mettet fett er siden du virker usikker på dette: Mettet fett - fett som er stivt ved romtemperatur (eks. fett fra dyr, smør, palmeolje) ---> vel, jeg ville sagt usunt... Umettet fett - fett som er flytende (eks. fiskeolje, selolje, fett i nøtter) ---> sunt fett (inneholder essensielle fettsyrer som vi MÅ ha i oss) Jeg ser ingen grunn til å spise mer fett når man slutter med sukker. Bare kutt ut sukkeret, og spis ellers normalt. Uten at jeg har noen referanse akkurat nå, så mener jeg å huske at om kan klarere å slutte med sukker i én uke så har man kommet veldig langt på vei, og beygnner å miste sukkeravhengigheten. Det handler bare om vilje, men noen ganger er det godt forståelig å kunne ha litt veiledning på veien mot et relativt sukkerfritt kosthold. Søk litt rundt på nettet, jeg har lest x antall artikler om dette før, det kommer garantert opp noe som kan være til hjelp. Hvis jeg derimot skulle komme over en bok, skal jeg poste den her. Lykke til Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 24. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2016 Jeg har vært på kurs i kosthold og ernæring, dog et par år siden. Og poenget med denne tråden var ikke å kutte ut alt sukker i verden, men bli kvitt søtsug, spise mindre sjokolade og snop og erstatte det med frukt/grønt som inneholder naturlig sukker sammen med andre næringsstoffer kroppen trenger. Men for å få til slikt trenger jeg inspirasjon til mat som inneholder mindre av det sukkeret som trigger hjernens belønnings-system, derfor ber jeg om litteratur rundt dette. Mye av maten i butikkhyllen inneholder mye sukker, og det et mye å hente her for å få ned mengden sukker som blir konsumert. Glemte dessuten U i umettet fett. Det er korrigert i førstepost og var det jeg mente i utgangspunktet. Jeg bakte dessuten brød i går. Det gikk veldig greit for seg og jeg er veldig fornøyd så langt, dog litt dyrt. Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 24. februar 2016 Del Skrevet 24. februar 2016 Kjøper du mye ferdigmat? Jeg hadde et voldsomt søtsug selv før, men sluttet først med brus, og deretter alt annet som er søtt, og drikker heller andre ting istede for. Selv funka det veldig godt å lage mye mere mat selv. Jeg fant vel 6-7 oppskrifter jeg ble god på, og da gikk det kjapt og enkelt å lage disse matrettene. fin måte å stenge ut sukker på, og har mistet helt det søtsuget jeg hadde før, nå har jeg egentlig ikke spesielt lyst på noe søtt lenger. Ville isåfall anbefalt å plukke ut noen sunne oppskrifter, på mat som er godt; - Matprat.no - Godt.no - Suntoggodt.no Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 24. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2016 Ferdigmat som i Fjordland og de andre merkene som slenges i micro? Jeg har egentlig levd på dette en god stund. Har laget egne måltider nå-og-da men det har ikke vært noe fast, bortsett fra lørdagene. Jeg får tråle disse sidene etter litt inspirasjon og finne meg noe som frister, hvis det er sånn at ferdigmaten ikke er noe særlig bra mtp. søtsug. Har forresten greid å supplere mye søtsug med frukt eller munnfull med melk/glass vann denne uken. En grei prestasjon i seg selv for min del. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 24. februar 2016 Del Skrevet 24. februar 2016 (endret) Søtsuget forsvinner fort når du unngår å spise sukker. Får du kroppen ut av blodsukkersvigningene så brenner du også fett mer effektivt og tåler lengre perioder uten å bli "spise-en-hest-sulten". Søt mat smaker da helt forferdelig søtt og du vil foretrekke ordentlig mat. Jeg har så og si alltid friske grønnsaker til det meste jeg lager. Målet er at i alle fall halvparten av måltidet skal være friske grønnsaker, Frossengrønnsaker varmer man på høy varme og det knerter en stor del av næringsverdien. Endret 4. mars 2016 av vidor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå