perpyro Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 Dere er uansett pålagt å informere om nabotrøbbel om dere skulle solgt, bare så det er sagt.Det er en sannhet med visse modifikasjoner for om dette dreier seg om en personlig konflikt er det ikke plikt om å opplyse dette ettersom konflikten er å anse som over når en av partene flytter ut.Om det derimot dreier seg om en bråkete nabo som bråker generelt til alle så er det opplysningsplikt om dette. Lenke til kommentar
optim4l Skrevet 23. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2016 Jeg gir opp den dustenaboen. I dag var han også dauhørt som vanlig (mao, musikken kunne fint høres ned til oss. Når man kjenner igjen sanger og kan synge med må det vel regnes som støy), så jeg gikk opp for å spørre om han kan dempe seg. Banket på, ingen åpnet. Ventet en stund, banket igjen... ingen åpnet. Stod vel der i 2-3 minutter med javn benking i ny og ne (og ingen dundring på døra, han blir sinna av den minste lille ting, så jeg prøver å hvertfall få ham til å åpne døra). Men nei.Så jeg gikk til steg nummer to; dunke i gulvet med kost. Ingen respons.Nå er jeg drittlei av å være dørmatte og la naboen få det som han vil, så jeg ringte politiet for å spørre om tips og råd til bråkenabo som ikke engang er villige til å møte oss på halvveien. Politimannen kom med litt tips til hva vi kunne drøfte med naboen (b.la granneloven/naboloven), og sa at om problemet vedvarer, kunne de få sendt ut en patrulje for å prate med ham - siden vi ikke får kontakt eller klarer å opprettholde en dialog siden han nekter plent å snakke med oss.Samboer er drittlei og ringte naboen i dag for å gi ham en advarsel om at vi er villige til å ta dette langt videre siden han er en betydelig ulempe for naboene (altså, oss). Der var det omtrent bare banning og mye ala "må jo få spille så høyt han ville siden han eier". Naboen prøvde seg også på å si at man må gi og ta litt - men vi har jo bare gitt og gitt og gitt, vi har fått ham til å dempe seg EN gang uten noe fuss, krangling eller banning fra hans side. Vi har også tolerert mye bråk fra ham fordi vi bare ikke orker å prøve og snakke med en bavian av en mann. Vi har foreslått at han kan få spille musikk så høyt han bare hæler når vi ikke er hjemme, og har til og med tilbudt ham en liste over når vi jobber/er hjemme slik at han vet nøyaktig når han ikke plager en sjel - men det var visst helt uaktuelt.Typen spurte hvorfor han ikke åpnet døra (for han hørte visst at jeg var på døra). "Neh, han var opptatt".Samboer nevnte også at om vi selger, kommer vi til å få et verditap på leiligheten vår pga bråkenabo som må opplyses om. Hans respons var "jamen jeg skal ikke bråke under visningen da!". Så han erkjenner faktisk å bråke, og han skjønner virkelig ikke at det er ikke slik det funker.Samboer spurte også om han var villig til å ta dette til konfliktrådet for megling, men da sa han noen ukvemsord og la på. Vi prøver VIRKELIG å gjøre det levelig med denne naboen.Jeg håper naboen setter seg på ballene hver gang han setter seg ned - for resten av livet. Og at han mister hørselen helt så han aldri mer kan høre på den elskede dunk-dunk-dunk musikken sin. Jeg har aldri møtt et mer ufyselig menneske i hele mitt liv, og jeg jobber i servicebransjen..! Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 23. februar 2016 Del Skrevet 23. februar 2016 (endret) Da gjenstår siste del av første inlegget mitt i denne tråden. EMP kanon Så får han se hvor mange forsterkere han er villig til å kjøpe for å få spille så høy musikk han vil. Endret 23. februar 2016 av perpyro 1 Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 24. februar 2016 Del Skrevet 24. februar 2016 Hva er eierforholdene for bygget? Hva har dere av vedteker eller stiftelesdokumenter eller andre avtaler om bruk?Han eier 2. etasje og loft, vi eier kjeller, 1.etasje og garasje. Vi eier den største delen av huset. I tillegg deler vi 50/50 på hagen (men han nekter å hjelpe til med å klippe plen, hekk etc). Nå har ikke jeg papirene foran meg, men jeg tror ikke det er noen spesielle vedtekter eller liknende, de som bodde her før oss var et gammelt ektepar som gikk bort (og eide hele huset). Det virker lite sannsynlig at det ikke finnes noen papirer på hva som er avtalt om forholdet mellom boligene og deres eiere. Dette bør du sjekke nøye, siden det kan avgjøre hvilke regler som gjelder. Hva er eventuelt eid i "sameie" og regulert av sameieloven? (Du nevnte at hagen er "delt".) Er det kanskje snakk om "eierseksjoner" etter eierseksjonsloven? Står det kanskje noe relevant i grunnboken (seeiendom.no)? Har dere egne gårds- og bruksnummere? Lenke til kommentar
optim4l Skrevet 24. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2016 Hva er eierforholdene for bygget? Hva har dere av vedteker eller stiftelesdokumenter eller andre avtaler om bruk?Han eier 2. etasje og loft, vi eier kjeller, 1.etasje og garasje. Vi eier den største delen av huset. I tillegg deler vi 50/50 på hagen (men han nekter å hjelpe til med å klippe plen, hekk etc). Nå har ikke jeg papirene foran meg, men jeg tror ikke det er noen spesielle vedtekter eller liknende, de som bodde her før oss var et gammelt ektepar som gikk bort (og eide hele huset). Det virker lite sannsynlig at det ikke finnes noen papirer på hva som er avtalt om forholdet mellom boligene og deres eiere. Dette bør du sjekke nøye, siden det kan avgjøre hvilke regler som gjelder. Hva er eventuelt eid i "sameie" og regulert av sameieloven? (Du nevnte at hagen er "delt".) Er det kanskje snakk om "eierseksjoner" etter eierseksjonsloven? Står det kanskje noe relevant i grunnboken (seeiendom.no)? Har dere egne gårds- og bruksnummere? Sjekket over papirene nå, vi har eierseksjoner men hagen står kun som "felles uteareal". Vi har felles gårds- og bruksnummere, egne seksjonsnummer. Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 24. februar 2016 Del Skrevet 24. februar 2016 Sjekket over papirene nå, vi har eierseksjoner men hagen står kun som "felles uteareal". Vi har felles gårds- og bruksnummere, egne seksjonsnummer. Ok. Da er vi sannsynligvis i eierseksjonsloven. Med forbehold om at loven gjelder eierseksjoner som er "opprettet etter bestemmelsene i kapittel II [i eierseksjonsloven], eller som er opprettet på tilsvarende måte før loven trådte i kraft". I så fall skal det vanligvis være vedtekter, jf. § 28. Men de trenger ikke inneholde mer enn "eiendommens grunnboksbetegnelse og hvor mange medlemmer styret skal ha". Det skal også være et styre og årlige sameiemøter. Eierseksjonsloven gjør ting vanskelig juridisk. Hovedregelen for bruk er i § 19 andre ledd: "Bruken av bruksenheten og fellesarealene må ikke på en urimelig eller unødvendig måte være til skade eller ulempe for andre sameiere." Dette er omtrent det samme regelen som i naboloven § 2 eller sameieloven § 3 (2). Problemet er at loven ikke virker så godt med bare 2 sameiere. (Se NOU 2014:6 punkt 3.1.4.3 og 3.1.4.4 hvis du er spesielt interessert.) For meg er det ikke klart hva du egentlig kan gjøre juridisk. Du kunne kanskje prøve å få til et vedtak på sameiermøte om å lydisolere for felles regning? Det vil fort ende med loddtrekning, etter § 37 (2). Eller kanskje du kunne prøve et erstatningskrav av en eller annen art, men det virker vanskelig. Kanskje forurensningsloven kunne hjelpe? Støy er forurensning... 1 Lenke til kommentar
optim4l Skrevet 24. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2016 Ja, det er litt kinkig når vi bare er to sameiere, spesielt siden en (naboen) ikke er interessert i møter eller noen form for kommunikasjon. Vi tenkte også å si at om vi selger og han bråker som han gjør, så kommer vi til å få et verditap på vår del, og at vi kommer til å saksøke han for de pengene vi taper. Han har ikke akkurat tjukk lommebok, så jeg håper kanskje dèt gjør at han oppfører seg litt mer normalt.--Jeg hang opp en lapp på døra hans i går, en utskrift av denne artikkelen: http://www.dinside.no/933108/unngaa-aa-plage-naboen-med-lyd, hvor jeg hadde uthevet dette som handler om kommunikasjon og at man ikke kan spille på full guffe når man har naboer rundt. I tillegg hadde jeg skrevet en liten notis øverst "Hei xxx! Siden du ikke vil kommunisere med oss, tenkte jeg denne her var grei å lese. Se også granneloven/naboloven :)" og enda en notis på siste side (som omhandler å bruke headset om man virkelig liker full guffe) "Vi sponser gladelig headset!" Han spiller høy musikk igjen i dag, så jeg bestemte meg for å gå opp å si ifra. 10 minutter med javn banking på døra. Hørte han var innenfor, rapet så høyt han bare kunne og tuslet rundt. Ringte på døra gjorde jeg òg. Jeg vil bare ha igang en dialog! Til slutt gav jeg opp, gikk ned og dunket med kosten i taket javnt over intervaller i 5 minutter.Så stod han ute på verandaen sin, da så jeg mitt snitt til å kanskje få pratet med ham. Enkelt om han kunne dempe seg, og hvorfor han ignorerer meg."Hørte ikkeno jeg.".Okey, greit nok - men kan du dempe deg?"Har på tv'n".Jeg hører vitterlig musikk og radio (nrk mp3 for nysgjerrige sjeler), og uansett om det er tv/radio/anlegg - jeg hører det godt ned til meg. Kan du dempe deg litt?"Har lov til å spille musikk på dagtid."Ja, det stemmer det, men nå er det litt høyt - du kan ikke dempe deg litt?(han svarer ikke)Kan du ikke bare snakke med oss?"Det er dere som legger igjen slike ufyselige meldinger!"Hva prater du om nå? Hvilke ufyselige meldinger?"Den derre lappen på døra!"Det er en artikkel om å kommunisere med naboen og tips til hvordan du kan spille musikk så høyt du bare orker..! Men hva med headset? Hadde det vært noe?"Har headset, jeg".Okey, hva med å bruke det innimellom?"Kanskje du skal ha hørselvern! Det blir støy når man bor med folk!"Men det er ikke bare vi som skal ta hensyn til deg, det er også du som skal ta hensyn til oss. Sånn er det når vi bor sammen. Og nå synes jeg musikken er for høy, derfor sier jeg ifra. Kan du ikke prøve å åpne døra hvertfall når vi prøver å komme i kontakt med deg?Etter det bare gikk han inn. Vi skal melde oss til konfliktrådet og håpe han dukker opp, vi må prøve å få en ordning på dette her. Aller helst skulle jeg sett at han flytta ut... i morra, men jeg tviler på at det skjer. Han er typen som bare blir værende på pur faen. 2 Lenke til kommentar
Just2user Skrevet 24. februar 2016 Del Skrevet 24. februar 2016 Er så trist at det finnes slike mennesker fremdeles. All sympati til dere. Hold ut! 2 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 24. februar 2016 Del Skrevet 24. februar 2016 Hva er poenget med å gå til konfliktrådet egentlig? Denne mannen kommer til å gi totalt faen i hva som blir sagt der og eventuell avtale dere lager. Han anbefalte hørselsvern. Jeg er rimelig sikker på at han rett og slett er en terrorist og har kjøpt seg hørselsvern som han labber rundt med. Noen folk elsker konflikter. Min grandtante er slik, bare at hun ikke er en lydterrorist, hun spyr ut av seg alt mulig kvalme bare for å såre andre og få dem til å føle seg dårlige. Det hun liker aller mest (basert på kroppsspråket når det skjer) er når det blir en krangel og folk prøver å gi tilbake med samme mynt. Lenke til kommentar
optim4l Skrevet 24. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2016 Jeg lurer litt på om han mener vi er unge og dumme (vi er i midten av 20-åra, samboer og jeg) og bare har null respekt for oss "ungfoler" siden han er 20 år eldre enn oss. Men om vi får et møte med en en uavhengig person for å prøve å få han til å forstå vårt problem, og kanskje også klarer å megle fram en løsning, hadde det vært veldig fint (også for potensielt salg av boligen vår. Om naboproblemet blir løst, er det jo ikke noe vi må deklarere for potensielle kjøpere).Jeg tror nok mest sannsynlig han driter i å møte opp, men da har vi prøvd hvertfall. Vi må jo prøve å være den voksne parten her, siden naboen oppfører seg som en unge.Neste på lista da er å få politipatrulje på døra. Jeg har nå en meget lav terskel for å ringe politiet om han ikke prøver å være OK nabo. Jeg gidder ikke danse rundt grøten med den dusten, han har fått sine sjanser. Får se om vi også tar opp saken med en advokat mtp evt søksmål.Men det aller enkleste hadde jo vært om han bruker ørene til å faktisk høre etter hva vi har å si og ikke bare prøve å krangle på alt vi sier. Terrorist ja, det kan man trygt si! Lenke til kommentar
j-- Skrevet 24. februar 2016 Del Skrevet 24. februar 2016 Bruk politiet for det det er verdt. Kan være han føyer seg etter hva de pålegger. Og vurder å finne ny bolig. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 24. februar 2016 Del Skrevet 24. februar 2016 Finn ut hvor vedkommende jobber, ta kontakt med sjefen og forklar om hvordan vedkommende bråker og plager dere hjemme. Dette er drastisk, men om pengestrømmen trues så blir de fleste litt mer medgjørlige. Lykke til. Anonymous poster hash: cf4df...97c 2 Lenke til kommentar
Ljóseind Skrevet 24. februar 2016 Del Skrevet 24. februar 2016 Da gjenstår siste del av første inlegget mitt i denne tråden. EMP kanon Så får han se hvor mange forsterkere han er villig til å kjøpe for å få spille så høy musikk han vil. Jeg tror seriøst jeg ville laget dette selv om jeg var i denne situasjonen. Lenke til kommentar
Just2user Skrevet 27. februar 2016 Del Skrevet 27. februar 2016 Hvordan gikk det her, noen bedring? Lenke til kommentar
*F* Skrevet 27. februar 2016 Del Skrevet 27. februar 2016 Finn ut hvor vedkommende jobber, ta kontakt med sjefen og forklar om hvordan vedkommende bråker og plager dere hjemme. Dette er drastisk, men om pengestrømmen trues så blir de fleste litt mer medgjørlige. Lykke til. Anonymous poster hash: cf4df...97c tviler el på at en nabokonflikt med en nabo som ikke har noe forhold til arbeidsplassen er gyldig grunn til oppsigelse Lenke til kommentar
Måmanflyttealtså? Skrevet 17. april 2020 Del Skrevet 17. april 2020 Hvordan endte denne saken? Ser det er noen år siden, og hadde vært kjekt å høre hvordan dette ble løst, da jeg er i samme situasjon med ravende gal nabo. Vurderer å flytte. 2 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 19. april 2020 Del Skrevet 19. april 2020 Så mye kjeft jeg har fått for å foreslå å ta igjen med samme mynt, og her er det til og med moderatorer som foreslår det samme ^^ Refleksjonsmat. Det burde vært laget en egen festet tråd i juss-forumet hvor for eksempel Krikkert og andre jusskjennere på forumet her skrev hvilke legale virkemidler folk har for å nå frem i sånne saker. For meg virker dette som et veldig underkjent problem som fortjener mye mer oppmerksomhet, og klare og tydelige handlemåter som gir rask effekt. Ikke som tar måneder og år. Det dreper jo psyken til folk. Bare å leve med naboer som man føler hater en og ikke bryr seg, er en påkjenning på psyken. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 20. april 2020 Del Skrevet 20. april 2020 Måmanflyttealtså? skrev (På 17.4.2020 den 20.35): Hvordan endte denne saken? Ser det er noen år siden, og hadde vært kjekt å høre hvordan dette ble løst, da jeg er i samme situasjon med ravende gal nabo. Vurderer å flytte. Enebolig er tingen etter nabohelvete. Trenger ikke være dyr eller med bra standar men med egen tomt slik at man kan bo med litt avstand til naboene er tingen. Jeg gjorde det for 7 år siden og angrer ikke en dag. Bare det faktum at man kan gå ut ytterdøra og ta seg en tur uten at samtlige uføretrygdede naboer uten noe fornuftig å ta seg til skal holde følge med hva alle og en hver foretar seg er herlig. I blokka der jeg bodde før var det ei enslig uføretrygdet dame som hadde PCen satt opp mot stuevinduet slik at hun kunne følge med hva som foregikk utenfor samtidig med at hun surfet på nett. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå