Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Nabo som tramper med vilje

Anbefalte innlegg

Sukk, vi har vært så uheldige med naboen denne gangen. :( Vi bor i horisontaldelt tomannsbolig, og naboen flyttet inn like etter oss. Alt var fint i to måneders tid før han plutselig begynte å trampe litt nå og da. Men vi kunne overleve det. Klart man kan glemme bort at det er noen under, eller miste ting i gulvet osv. Helt i orden.

Vi har hatt litt konflikter siden han spiller musikk veldig høyt og veldig ofte, men vi har valgt å bare ignorere ham i et par mnd nå og om vi skal prate med ham, tar vi det sivilisert (som vi forøvrig har gjort tidligere også). Han har bedret seg markant med musikken, men nå tramper han noe så jævelig! Vi vet han kan gå normalt, og vi tåler meget godt lyder (er godt vandt med å bo nederst), men han her tar virkelig kaka.

Vi vet jo han kan gå veldig normalt, hvor vi såvidt hører at han tasser rundt oppe hos seg, men i det siste virker det som om han skal bråke mest mulig og virkelig gjøre det ulevelig her. Han smeller med dørene, tramper i oppgangen så hardt han bare kan og løper (!) rundt i stua. Det høres ut som dommedag er nær for oss under. Til og med kattene reagerer når han valser rundt med hælen først. Nå har han også begynt å flytte hele spisestuen flere ganger daglig fram og tilbake, så vi hører bordet med alle stoler skrape bortover gulvet. Klart han skal få flytte møbler, men det var voldsomt som den spisegruppa skulle flyttes på. Ikke bare valser han rundt så veggene rister nede hos oss, men han har mark i rumpa tydeligvis. Han klarer ikke sitte stille. Så det dundrer hele tiden som en eller annen form for vulkanutbrudd rett over oss. Eller jordskjelv - take your pick.

I tillegg har han null respekt for damer, så han nekter å prate med meg - prater kun med samboeren min. Om jeg klarer å få tak i han (han åpner ofte ikke døra når jeg prøver å banke på/ringe på.) skal han bare krangle og smeller gjerne døra i ansiktet mitt uansett hvor pent jeg spør om han kan dempe seg.

Hvis vi har bedt ham dempe seg, tramper han stort sett bare mer. Han er som en 8-årig bølle. Gir du ham oppmerksomhet, gjør han det bare enda verre for deg. Kan ikke fatte og begripe at folk i midten av 40-åra oppfører seg slik. Vi har hatt mye rare naboer oppigjennom, men de har alle bare hatt noen rare quirks som er fullt mulige å leve med - dette her er virkelig satan av alle naboer.

Hva faen gjør man med sånne, for å si det rett ut? Lydisolering nede hos oss er ute av bildet (for lavt under taket til å miste enda mer takhøyde), vi har prøvd å si at vi kan ta på oss mye av kostnadene for å lydisolere gulvet hos han, men det vil han ikke.

Det er så utrolig frustrerende å komme hjem fra en lang og krevende dag på jobb, og så ikke få fred fordi han tramper rundt der oppe som en elefant. Har flere ganger våknet midt på natta av at han dundrer rundt over soverommet vårt - jeg blir gal snart.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv er jeg på husjakt, hovedsakelig pga naboen over meg...

Merkelig hvordan den forrige naboen jeg hadde ikke ga fra seg en lyd, mens naboen nå hører jeg nærmest hva snakker om.

Men, den enkle og kanskje beste løsningen er å flytte :)

Men, ikke den billigste desverre.

Du kan jo ta det opp med styret, men er jo ikke så alt for enkelt å gjøre noe med...

Lenke til kommentar

Selv er jeg på husjakt, hovedsakelig pga naboen over meg...

Merkelig hvordan den forrige naboen jeg hadde ikke ga fra seg en lyd, mens naboen nå hører jeg nærmest hva snakker om.

Men, den enkle og kanskje beste løsningen er å flytte :)

Men, ikke den billigste desverre.

Du kan jo ta det opp med styret, men er jo ikke så alt for enkelt å gjøre noe med...

Vi vurderer det. Veldig synd, for jeg elsker plassen, huset, hagen - det er bare den forferdelige naboen. Men det kan være barndomshjemmet mitt skal selges i løpet av året - og i såfall flytter vi dit.

Er ikke noe borettslag eller styre her, kun oss og naboen. Så det blir bare kjekling okke som siden han er en sånn type. Vi prøver bare å ignorere etter beste evne, men det går oss virkelig på nervene når det høres ut som om han aler opp elefanter i stua.

gammelt hus?

Mener det er fra tidlig-midten av 50-tallet, så lydisoleringen er vel ikke den beste. Renovert, men tror ikke de som renoverte tenkte særlig på lydisolering.

Endret av optim4l
Lenke til kommentar

Hva med å dedikere et par uker til å ta igjen med samme mynt? Stå opp midt på natta og bank i taket rett under soverommet hans, sett på høy musikk og lag skrik og skrål sånn at han ikke får sove.

Kjøp et skikkelig anlegg, og sett på full guffe i helga når dere vet at han er hjemme, spesielt midt på natta, og så drar dere bort over helga og lar ham kose seg! Sett på noe ekstremt irriterende musikk på evig repeat.

Ulempen er vel forsåvidt at da får dere ihvertfall ikke sove...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er noe som heter tvangsfullbyrdelse, og kan tas i bruk når naboen er til vesentlig skade eller plage. Er lenge siden jeg leste meg opp på det og husker ikke helt hva som er jusen. Men jeg var på nippet til å sette det i gang selv da jeg bodde i en tomannsbolig hvor begge parter var eiere. Tvangsfullbyrdelse kan altså resultere i at naboen må selge og flytte.

Å ha en spik spenna gal nabo kan jo også gjøre salg vanskelig, så det kan jo også bli et problem.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har denne naboen noe arbeid å gå til eller er han arbeidsledig eller uføretrygdet?

Folk som bare sitter hjemme hele dagen må ha noe å fylle dagene med og de har god tid til å finne på bøll om naboene deres plager dem.

Der en person med fast arbeid ikke har tid til slikt har en arbeidsledig eller trygdet person all tid i hele værden til å finne på og planlegge bøll for der du har din begrensede tid har han all værden med tid.

Er i hvertfall min oppfatning av plagsomme naboer, andre greier å oppføre seg som folk.

Alternativet er begynne med reserch og utvikling av retningsstyrte EMP kanoner for du har jo noen å teste det på når den tid kommer.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Det er noe som heter tvangsfullbyrdelse, og kan tas i bruk når naboen er til vesentlig skade eller plage. Er lenge siden jeg leste meg opp på det og husker ikke helt hva som er jusen. Men jeg var på nippet til å sette det i gang selv da jeg bodde i en tomannsbolig hvor begge parter var eiere. Tvangsfullbyrdelse kan altså resultere i at naboen må selge og flytte.

Å ha en spik spenna gal nabo kan jo også gjøre salg vanskelig, så det kan jo også bli et problem.

Vi har vurdert det, men er redd for at tramping og musikkspilling ikke helt når opp til til å få ham kastet ut. Han er jo egentlig ikke spik spenna gal heller, bare helt pottetett og tror at siden han eier, så kan han gjøre som han vil - naboer eller ikke.

Har denne naboen noe arbeid å gå til eller er han arbeidsledig eller uføretrygdet?

Folk som bare sitter hjemme hele dagen må ha noe å fylle dagene med og de har god tid til å finne på bøll om naboene deres plager dem.

Der en person med fast arbeid ikke har tid til slikt har en arbeidsledig eller trygdet person all tid i hele værden til å finne på og planlegge bøll for der du har din begrensede tid har han all værden med tid.

Er i hvertfall min oppfatning av plagsomme naboer, andre greier å oppføre seg som folk.

Alternativet er begynne med reserch og utvikling av retningsstyrte EMP kanoner for du har jo noen å teste det på når den tid kommer.

Full jobb har han, faktisk. Men han gjør ikke annet enn å sitte hjemme når han ikke er på jobb.

Hva er eierforholdene for bygget? Hva har dere av vedteker eller stiftelesdokumenter eller andre avtaler om bruk?

Han eier 2. etasje og loft, vi eier kjeller, 1.etasje og garasje. Vi eier den største delen av huset. I tillegg deler vi 50/50 på hagen (men han nekter å hjelpe til med å klippe plen, hekk etc). Nå har ikke jeg papirene foran meg, men jeg tror ikke det er noen spesielle vedtekter eller liknende, de som bodde her før oss var et gammelt ektepar som gikk bort (og eide hele huset).

---

I går spilte han musikk igjen. Høyt. Samboer gikk opp til ham for å be ham dempe seg, vi hører dama hans regelrett hyler at det er noen som banker på, og fortsetter å rope navnet hans og si at noen er på døra (hun er ikke norsk, og overlater det å prate med oss til ham). Så tasser han ned fra loftet, gidder ikke åpne døra eller erkjenne at det står noen der, går på do... og nekter å åpne døra. Tror typen stod der i 5 minutter og banket med jevne mellomrom for å få kontakt, men han gidder jo ikke engang åpne døra. Han slo av musikken da, men det hadde vært greit å ta en prat for n'te gang om akseptabelt volum osv.

Når du ikke hører dama di som skriker for fulle lunger, da er det vel et hint om at musikken er litt i høyeste laget.

I dag våknet han tydeligvis sur siden han måtte opp så tidlig for å kjøre hjem dama. Han trampet så fælt over soverommet at det rister i alt av vegger og spotter. Og så løp han ned trappa, slamret igjen begge dørene. Han hadde tydeligvis glemt noe, så han løp opp trappa igjen, slamret med døra og løp ned igjen - og slamret med dørene. Greit man har hastverk, men typen og samboer snakket for senest en uke siden (og en veldig sivilisert samtale forøvrig) om at det var vanskelig å lydisolere en trapp. Det går jo an å bruke hodet slik at man ikke løper rundt kl 6 om morgenen. :nei: Men å ha tid til å dra et par stoler inn og ut over halve gulvet - dèt har han tid til.

:wallbash:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen tvil: Ta igjen med samme mynt! Gå opp å hamre på døren hans klokken 04.00 for å selge lodd, lei et tungt musikkanlegg og sett en basslåt på repeat og full guffe og reis på 2 uker ferie mens han skal jobbe, osv.!

Sånne folk bryr seg bare om seg selv, og han innsér vel til slutt at skal han få det bedre, må han la dere få det bedre...

Lenke til kommentar

Dere har kanskje råd til advokat da dere er villig til å betale for lydisolering av gulvet hans? Advokater tilbyr også gratis rådgivningstimer angående naboforhold hvis jeg ikke tar feil. Tør påstå at det er veien å gå. "Hevn" resulterer ofte i krig. 

Mener dere har en sak om dette går utover helsa, noe det gjør om det går utover nattesøvnen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde vært artig å få en lokalavis til å lage en videoreportasje hjemme hos dere en gang det stod på som verst, og fått reporteren til å banke på og forsøke å få en kommentar til videoreportasjen.

En reportasje med video og lyd som demonstrerer hans barnslige vannvidd med fullt navn og bilde av huset han bor i på en nettavis som alle i lokalsamfunnet får se ville kanskje jekka ham ned et par hakk?

Lenke til kommentar

Var borti en sånn sak der naboen under klaga på trinnlys i etasjen over etter oppussing av leiligheta over.

Dette var da et gammelt hus med leire i etasjeskillene og de byttet ut leira med isolasjon i stue og kjøkken.

Det hele endte som advokatmat med etterfølgende rettsak og krav om utbedring av støyisolasjon hos han som bodde øverst.

Eksakt hvordan prosessen hadde vært vet jeg ikke men blandt annet forsikringsselskap og egne fagfolk på støymåling hadde blandt annet vært inne i bildet.

Forskjelle her var at begge parter var resusjsterke folk som sto på kravene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen tvil: Ta igjen med samme mynt! Gå opp å hamre på døren hans klokken 04.00 for å selge lodd, lei et tungt musikkanlegg og sett en basslåt på repeat og full guffe og reis på 2 uker ferie mens han skal jobbe, osv.!

Sånne folk bryr seg bare om seg selv, og han innsér vel til slutt at skal han få det bedre, må han la dere få det bedre...

Har fryktelig lyst til å lage et helvete for han, men noen i dette huset må jo prøve å oppføre seg. Tror uansett han er typen som bare bråker mer og blir mer ufordragelig om vi tar igjen med samme mynt. Vi stiller også svakere i en "krig" siden vi bor nederst og lyd etc ikke vandrer like godt opp som ned. Men om vi flytter skal vi jaggu lage baluba...!

Dere har kanskje råd til advokat da dere er villig til å betale for lydisolering av gulvet hans? Advokater tilbyr også gratis rådgivningstimer angående naboforhold hvis jeg ikke tar feil. Tør påstå at det er veien å gå. "Hevn" resulterer ofte i krig. 

Mener dere har en sak om dette går utover helsa, noe det gjør om det går utover nattesøvnen. 

Lurer litt på om vi må ta det steget og gå til advokat. Truet litt med det når han holdt på som verst med musikkspillingen, og etter en ukes tid med krangling roet han seg betraktelig. Er også enig i at å ta hevn ikke nødvendigvis er veien å gå, spesielt om vi fortsetter å bo der. Tror han bare blir verre om vi tar igjen.

Hadde vært artig å få en lokalavis til å lage en videoreportasje hjemme hos dere en gang det stod på som verst, og fått reporteren til å banke på og forsøke å få en kommentar til videoreportasjen.

En reportasje med video og lyd som demonstrerer hans barnslige vannvidd med fullt navn og bilde av huset han bor i på en nettavis som alle i lokalsamfunnet får se ville kanskje jekka ham ned et par hakk?

Han hadde vært et prakteksemplar til boka "Den jævla naboen" :p Men jeg er litt redd for at om det blir allment kjent at han er "litt" bråkete og ufordragelig, så får vi aldri solgt om vi flytter.

Var borti en sånn sak der naboen under klaga på trinnlys i etasjen over etter oppussing av leiligheta over.

Dette var da et gammelt hus med leire i etasjeskillene og de byttet ut leira med isolasjon i stue og kjøkken.

Det hele endte som advokatmat med etterfølgende rettsak og krav om utbedring av støyisolasjon hos han som bodde øverst.

Eksakt hvordan prosessen hadde vært vet jeg ikke men blandt annet forsikringsselskap og egne fagfolk på støymåling hadde blandt annet vært inne i bildet.

Forskjelle her var at begge parter var resusjsterke folk som sto på kravene.

Det har jeg aldri hørt om før, takk for tips! Skal høre med de som renoverte huset og spørre om de har gjort noe med lydisoleringen. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...