superjan87 Skrevet 20. februar 2016 Del Skrevet 20. februar 2016 Hei. Skal nå skifte gulv i stue og tenker da også å prøve å fjerne litt støy mellom etasjene. Er litt lytt ned nå, men ikke npe voldsomt. Burde jeg bruke matter eller plater? Har sett litt på noe som heter silent system fra aloc som er en type foam matte og hunton silencio plater? Noen tips her? Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 21. februar 2016 Del Skrevet 21. februar 2016 Hva slags lyder går ned? Musikk, prating? Fug alle sprekker og huller før du legger nytt gulv. Trinnlyd? Legg vegg til vegg-teppe i stedet for laminat (umoderne, vanskelig å holde reint). Eller velg en laminat med dempesjikt. (Dyrere enn annen laminat). Eller legg så tykk Hunton Silencio som du har plass til under laminaten, som selvsagt skal legges flytende, og med klaring til veggene så vibrasjon fra fottrinn ikke overføres til veggene (en cm klaring, dekkes av lister). Det finnes også trinnlydplater av andre fabrikat, men mange av dem krever at du skal ha gulvspon og/eller gulvgips oppå dem, da spiser du mer av takhøyden og får problemer med dørterskler - egner seg best ved nybygg eller totalrenoveringer. Skum-matter hjelper også noe og er et alternativ der man ikke har plass til noe tykkere, men generelt kan du gå ut fra at jo tykkere trinnlyddempegreier du får plass til, jo mer effektivt er det. 1 Lenke til kommentar
superjan87 Skrevet 21. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2016 (endret) Egentlig musikk og prating. Ikke veldig sjenerende men litt. Men også fottrinn som er værst egentlig. Det er boret hull ned til ett av soveromma nede som sikkert fører med seg mye lyd og ett hull i taket på kjøkkenet nede som må tettes. Gulvet som er her nå er også lagt helt ut.. Altså ikke noe mellomrom fra vegg, eik på finer. Kan jeg legge matte og trinnlydplater? Endret 21. februar 2016 av superjan87 Lenke til kommentar
superjan87 Skrevet 21. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2016 Lurte også på om det går å legge laminat rett på gamle fliser om de ligger så å si rett overnfor hverandre? Trengs ikke noe lydtrinnsplater der ettersom det er helt dødt ned. Tips og råd? Lenke til kommentar
War Skrevet 24. februar 2016 Del Skrevet 24. februar 2016 Laminatverden er det en ting som gjelder, livstidsgarantien på den meste alloc. Skal legge den selv i 300m2 om noen uker. Jeg legger trinnlydplater og 27c-varmefolie under og plast, bygger da 3cm opp. Det blir jo et problem for dører. Hvor mye har du å gå på under dører? Alternativ 2 er lydbøyler i taket nede, så lekting, så gips, så tak, så veggplater som ikke går helt opp og så list som ikke bertører taket med myk skummstripe bak, men det sparer man vel til en større oppgradering. Trinnlydplater er vel tingen her, så høy som du har plass til under dørene, da også med tanke på om trenger plassen / ventilasjon ol. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 27. februar 2016 Del Skrevet 27. februar 2016 Lurte også på om det går å legge laminat rett på gamle fliser om de ligger så å si rett overnfor hverandre? Trengs ikke noe lydtrinnsplater der ettersom det er helt dødt ned. Tips og råd? Noen laminater vil nok kunne lage litt klaprelyder lagt rett på et hardt gulv, og du bør minimum ha et mykt tynt parkettunderlag i mellom. Gjerne et som også er fuktsperre, det anbefales når man legger parkett eller laminat på støpte gulv. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 27. februar 2016 Del Skrevet 27. februar 2016 Det beste er vel å bygge opp gulvet. Lyden beveger seg ganske raskt og vibrasjoner fra gåing sprer seg godt. Det som trengs er da å ha noe som hindrer vibrasjonene å bevege seg gjennom gulvet og noe som stopper lydbølgene i å bevege seg nedover/ avgi "ekko". Når man ser på lydstudioer så har de ofte noe ala disse som forhindrer lyden i å sprette rundt/ tilbake til mikrofon. Ikke helt det samme kanskje, men er en enkel måte å forstå prinsippet. Jeg har slitt mye med lyden på mine opptak og det er ganske fantastisk hvor avansert og samtidig hvor enkelt dette er Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. februar 2016 Del Skrevet 27. februar 2016 Egentlig musikk og prating. Ikke veldig sjenerende men litt. Men også fottrinn som er værst egentlig. Det er boret hull ned til ett av soveromma nede som sikkert fører med seg mye lyd og ett hull i taket på kjøkkenet nede som må tettes. Gulvet som er her nå er også lagt helt ut.. Altså ikke noe mellomrom fra vegg, eik på finer. Kan jeg legge matte og trinnlydplater? Belegg under laminaten har minimal innvirkningen på lyd fra musikk og prating. AtW Lenke til kommentar
War Skrevet 27. februar 2016 Del Skrevet 27. februar 2016 Kalles trinnlydplater , så tipper de er best på det Lenke til kommentar
superjan87 Skrevet 27. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2016 Men om man legger både lystrinnsplater og sånn akustikk matte som silent system da? Silent system skal jo hjelpe med 25-30 db? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. februar 2016 Del Skrevet 27. februar 2016 Men om man legger både lystrinnsplater og sånn akustikk matte som silent system da? Silent system skal jo hjelpe med 25-30 db? Har du en lenke til dette "silent system"? Om det også er et belegg under gulvet, så hjelper det antakelig i praksis null for snakking og musikk, og det kommer heller ikke til å hjelpe 25-30 dB mot trinnlyd om det ikke er betong eller hulldekke (dvs det vil hjelpe langt mindre på trebjelkelag) AtW Lenke til kommentar
War Skrevet 27. februar 2016 Del Skrevet 27. februar 2016 Kommer til å bli mykt. Skal du ha bort den lyden er det noe man fikser i taket under. Så må platene og listene også settes rett og da blir det så bra man får det uten rom i rom. Problemet mitt er balansert ventilasjon hvor rom bare har inn og andre rom har ut. Da vil glippen under døra oppheve all form for demping. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 27. februar 2016 Del Skrevet 27. februar 2016 Kommer til å bli mykt. Skal du ha bort den lyden er det noe man fikser i taket under. Så må platene og listene også settes rett og da blir det så bra man får det uten rom i rom. Problemet mitt er balansert ventilasjon hvor rom bare har inn og andre rom har ut. Da vil glippen under døra oppheve all form for demping. Du får legge kanal mellom rommene med lydfelle så løser du problemet den veien istedenfor åpning som leder lyden gjennom. Lenke til kommentar
War Skrevet 27. februar 2016 Del Skrevet 27. februar 2016 Hm, ikke gi meg ideer. Muligens noe for pc-rommet iallefall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå