Gå til innhold

Oppsett av høyttaleranlegg

Anbefalte innlegg

Hei. Har et russebussanlegg som jeg ikke får liv i alle høyttalerne.

Det består av:

4 Behringer eurolive vp1800s subwoofer koblet til en Behringer EP-4000 forsterker

4 Behringer eurolive vp1800s subwoofer koblet til en Behringer EP-4000 forsterker

2 Whaferdale pro delta 12 koblet til en Thornton hk500 forsterker

1 Thornton se15 og 2 Thornton fr100 koblet til en KME spa 900 forsterker

Behringer cx3400 delefilter

Pinoeer djm 300 mixer

Jeg er ny for slik kobling, så lurer derfor på hvordan jeg skal koble disse forsterkerne til delefilteret og hva jeg skal stille forsterkerne inn på.

Har kun fått lyd fra noen av høyttalerne.

Noen som kan hjelpe meg?? Tusen takk!

Bildet er av oppsettet. Send meg gjerne en melding.

post-402679-0-48916000-1455988805_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilke høytalere har du problem med? Og hvilke virker?

Det skal ikke være vanskelig å koble, men det blir mye ledninger til slutt.

Begynn med venstre kanal.
Koble lydkilde til delefilter. Sjekk at det faktisk kommer lyd fra lydkilden.

Koble tweeter (high) til delefiltere. Se at du får lyd. Koble så fra når du vet det virker.
Koble så mellomtone (mid) til delefilter. Se at du får lyd. Koble fra når du hører det virker.
Deretter subwoofer (low).

Gjenta prosess med høyre kanal.

De minste høytalerene/forsterker er tweeter og kobles til high på delefilter. De mellomstore kobler du til mid, mens subwoofer skal til low.

Subwoofere vil du gi frekvenser på opptil typisk 80-120 hz. Deretter tar mellomtone over mens de høyeste frekvensene går til tweeter.

Nøyaktig innstillinger må du ta etter øret, komponenter, lytterom og personlige preferanser avgjør. Men som tommelfingerregel bør du ikke fjerne frekvenser. Setter du subwoofer lowpass til 80hz og mellomtone highpass til 100hz mangler du alle frekvenser mellom 80 og 100 hz.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Såvidt jeg kan se får du to ledninger, R & L, fra mixer til delefilter.

Hver av disse ledningene sender ut hver sine Low, Mid og High-kabler til forsterkere. Så da har du altså 6 stk kabler fra delefilter og videre til forsterker.

Deretter har du ledning fra hver enkelt forsterker videre til høytalere.

Subwoofere:

Koble left output low fra delefilter til Input 1 Behringer EP-4000 forsterker.
Se på mode switches på forsterker, slå av bridge mode, slå på Parallel mode.
Input 1 sender nå signal til både Output1 og Output 2.

Gjør det samme med den andre forsterkeren som skal drive subwoofer på høyre side. 
For de andre knappene så bør du ha clip limiter on. Low cut filter bør du aktivere også, det fjerner de laveste frekvensene fra signalet som du ikke hører uansett.

Slik får du koblet 2 subwoofere til hver forsterker.

Hvordan de har koblet 4 stk til hver aner jeg ikke, men det er mulig de har koblet 2 stk i serie på hver kanal. Jeg vet ikke hvordan det vil fungere i praksis, altså om det låter bedre eller verre enn med bare 2 høytalere.
Men med en slik kobling så blir det 2x800w (continuous) på 16ohm. Det blir en spenning på over 100volt, jeg tror ikke forsterkeren klarer å henge helt med der.
Jeg er ikke ekspert på dette, men prøv 2 subwoofere på hver kanal og hør om det låter bedre.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Såvidt jeg kan se får du to ledninger, R & L, fra mixer til delefilter.

Hver av disse ledningene sender ut hver sine Low, Mid og High-kabler til forsterkere. Så da har du altså 6 stk kabler fra delefilter og videre til forsterker. Begynn med dette og så kan du koble til den andre subwoofer-forsterkeren etterpå.

Har kun fått lyd fra Wharfedale høyttalerne, de små Thornton høyttalerne og 2 subwoofere. Er dette fordi jeg kun har koblet i fra input 1 til low på delefilteret? (se bildene)

Tenkte på innstillinger som i hva jeg skal sette høyttalerne på. Thornton forsterkeren er satt på bridge mono, og den gir lyd til Whaferdale høyttalerne, men har kun en kabel inn på input 1. Dette gikk ikke på de andre forsterkerne.

Mener du at jeg må ha alle 6 inputene på delefilteret i bruk? hvordan skal de sitte på forsterkerne? 

http://se443.com/photos/566da4e45fd8a.jpg

http://www.4sound.no/pa/forsterkere/behringer-ep-4000

Endret av Philiphu
Lenke til kommentar

Jeg ville koblet det sammen på denne måten først, det skal være enkelt å få til :)

post-16776-0-58920700-1455998596_thumb.jpg

Delefilter tar inn LEFT signal og deler det opp i LOW til subwoofer og HIGH til Delta 12 høytalere.

gain og crossover frequency ~80Hz stiller du inn slik du føler for. Subbene skal kunne spille ned i 40hz så der ville jeg brukt low-cut 30Hz på EP-4000 forsterkeren.

Med dette oppsettet brukes ikke Thornton høytalerene eller spa 900 forsterker. For å bruke disse kan spa 900 input kobles til Input2 (den blir output i parallell mode) på EP-4000. 
Lowpass på delefilter kan settes på for eksempel 200Hz slik at 2x thornton høytalere kan lage litt lyd de også.

En annen mulighet er å bruke stereo 3-way på delefilter og la 2x thornton høytalerene spille de høyeste frekvensene.

Men jeg tror egentlig ikke du behøver de, lyden blir kanskje best uten. Noen kobler til så mange høytalere som mulig men ender opp med å stille inn anlegget slik at de overflødige høytalerene ikke kan høres uansett :)

Endret av Pycnopodia
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville koblet det sammen på denne måten først, det skal være enkelt å få til :)

attachicon.gifkobling.jpg

Delefilter tar inn LEFT signal og deler det opp i LOW til subwoofer og HIGH til Delta 12 høytalere.

gain og crossover frequency ~80Hz stiller du inn slik du føler for. Subbene skal kunne spille ned i 40hz så der ville jeg brukt low-cut 30Hz på EP-4000 forsterkeren.

Med dette oppsettet brukes ikke Thornton høytalerene eller spa 900 forsterker. For å bruke disse kan spa 900 input kobles til Input2 (den blir output i parallell mode) på EP-4000. 

Lowpass på delefilter kan settes på for eksempel 200Hz slik at 2x thornton høytalere kan lage litt lyd de også.

En annen mulighet er å bruke stereo 3-way på delefilter og la 2x thornton høytalerene spille de høyeste frekvensene.

Men jeg tror egentlig ikke du behøver de, lyden blir kanskje best uten. Noen kobler til så mange høytalere som mulig men ender opp med å stille inn anlegget slik at de overflødige høytalerene ikke kan høres uansett :)

Tusen takk for hjelpen! :) Godt forklarende tegning.

Som jeg forklarte først, så består anlegget av 8 subber totalt. Har prøvd uten Thornton høyttalerne og da ble for lite diskant i lydbildet.

Men så jeg skal ikke koble spa 900 direkte til delefilteret? Og må Thornton forsterkeren kobles til fra begge kanalene? kan den ikke bare stå i bridge mono mode? Det virket jo det.

Hvordan skal spa 900 forsterkeren kobles egentlig? Den har litt andre kontakter. (forskjellig fra bildet er at den har xlr han i stedet for speakon)

http://www.musik-anzeigen.com/export/d08741415c3dc2f4a95b6378cbc23.jpg

Lenke til kommentar

attachicon.gifkobling.jpg

Tusen takk for hjelpen! :) Godt forklarende tegning.

Som jeg forklarte først, så består anlegget av 8 subber totalt. Har prøvd uten Thornton høyttalerne og da ble for lite diskant i lydbildet.

Men så jeg skal ikke koble spa 900 direkte til delefilteret? Og må Thornton forsterkeren kobles til fra begge kanalene? kan den ikke bare stå i bridge mono mode? Det virket jo det.

Hvordan skal spa 900 forsterkeren kobles egentlig? Den har litt andre kontakter. (forskjellig fra bildet er at den har xlr han i stedet for speakon)

http://www.musik-anzeigen.com/export/d08741415c3dc2f4a95b6378cbc23.jpg

For å koble 4 subber til EP-4000 antar jeg den er satt i bridge mode, koblet til en y-kabel (splitter) og deretter til to og to seriekoblede subwoofere som igjen er koblet til en y-kabel til for å kunne kobles tilbake til EP-4000.

Det resulterer i en last på 8ohm. Da kan EP-4000 levere 1750W rms, mens rms effekt til subwoofere er oppgitt til 400W, totalt 1600W.

Peak power er da oppgitt til 2800W fra EP-4000. Peak power på subwoofer er 1600W, totalt 6400W om du legger sammen alle 4. Over det dobbelte av hva forsterker kan levere, ikke bli overrasket om det låter bedre med 2 subwoofere enn 4.

At det ble for lite diskant uten thornton-høytalere tror jeg kan ha med feil kobling/innstilling. Testet du i stereo 3-way mode uten thornton, og så koblet til thornton høytalere?

Prøv heller i vanlig stereomodus uten thornton, og deretter i stereo 3-way med thornton, du skal ikke høre mye forskjell da.

Å kjøre anlegget i stereo three-way blir som å legge til 2 ekstra hjul på en bil som egentlig fungerer best med 4 hjul.

Skal du koble spa 900 til delefilteret ville jeg gjort det gjennom en y-splitter som gikk fra en utgang på delefilter til både spa 900 og hk500 forsterker. Dette vil forringe signalet noe men alle høytalerene vil samarbeide på samme frekvenser og det gir deg mer volum eller guffe.

Et annet alternativ er å bruke master out fra mixeren, jeg så på et bilde at den har to L og to R utganger. Send L+R til delefilter, og de to andre L+R utgangene rett til spa 900.

Det kan stå i mono bridge, men du har rikelig med kraft i stereo så jeg ville gått for stereo.

Du trenger en xlr til speakon adapter/plugg for å koble den til thornton høytalerene.

Har anlegget med disse komponentene vært koblet opp før? Eller kobler du opp disse komponentene sammen for første gang? Tenker det er rart du mangler adapter eller kabler hvis det har vært i bruk tidligere. 

Si fra hvordan det går :)

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Får ikke prøvd det igjen før i morgen.

Men anlegget var slik som på bildet da vi fikk det, med unntak av Thornton høyttalerne som var erstartet av en dynacord høyttaler. Med det lydbildet var det godt med bass, men for lite diskant.

Det første bildet jeg la til var et forslag fra de vi kjøpte høyttalerne av. Men da jeg koblet det opp på den måten fikk jeg kun lyd av det som var koblet i Thornton forsterkeren. Så derfor antok jeg at det var noe galt med innstillingene på forsterkerenen og muligens Hvordan de var koblet sammen.

Forstår det med at forsterkerne kanskje ikke er sterke nok, og skal teste ut det. :) men det har jo virket før

Lenke til kommentar

Høytalerene har mellomtone og horn, i 3 veis slår du i praksis av mellomtone på halvparten og hornet på den andre halvparten.

I stereo 2 veis får du brukt alle mellomtoner og horn på alle høytalere med mer guffe på diskanten som resultat.

Du kan splitte utgangen fra delefilter i 2 med en y-kabel/adapter, eller du kan koble f.eks. spa900 direkte til utgang på mixer (den har 2røde og 2hvite utganger). Du vil trenge rca til xlr plugg isåfall, du kan teste med en av de to kablene du kobler mixer til delefilter med.
Da får du testet venstre kanal/side i to-veis med thornton koblet rett på mixer. Dette tror jeg kan virke bedre enn y-kobling fra delefilter.

Det vil virke å koble 6 subwoofere til hver forsterker også, men det tror jeg vil virke enda dårligere enn med 4 :)

Test med 4 først og så plugger du ut 2 subwoofere, hør på hva du foretrekker, test hva som klarer å spille høyest uten klipping.

Prøv koblingen nedenfor, hvis ikke du har y-splittere så tester du med 1 kanal (venstre) og med spa900 koblet rett i mixer. lykke til :)

post-16776-0-16307500-1456068907_thumb.jpg

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...