Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Forstoppelse fra smertestillende

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Jeg hadde en blindtarmsoperasjon og sårene der de sydde sting gjør vondt og fikk derfor smertestillende fra legen som er 1Gram med Paracetamol og 50mg med Tramadol ved smerter. Spiser bare en Tramadol kapsel med paracetamolen om morgenen når det gjør mest vondt.

Jeg er bekymret for at jeg er blitt forstoppet fra medisinene mine selv om jeg drikker en god del med vann, spiser frukt og grønt og har begynt og spise del fiberrik mat som müsli.

Jeg har ikke gått på do på 4 dager nå og lurer på om det finnes noe jeg kan gjøre?

Tenker det også er verdt og nevne at jeg ikke hadde fått i meg mat på to dager før blindtarmsoperasjonen siden jeg var veldig kvalm.

Setter pris på alle svar :)

Anonymous poster hash: 225e6...8cd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen av de medisinene gir noe utpreget forstoppelse, kanskje litt fra Tramadolen.

For å forebygge forstoppelse kan du bruke noe som heter Duphalac (laktulose). Fås på apoteket.

Når du først har fått forstoppelse må det sterkere ting til. Det har de også på apoteket. Slike ting må IKKE brukes regelmessig, for da ødelegger du tarmfunksjonen din.

Lenke til kommentar

Ingen av de medisinene gir noe utpreget forstoppelse, kanskje litt fra Tramadolen.

For å forebygge forstoppelse kan du bruke noe som heter Duphalac (laktulose). Fås på apoteket.

Når du først har fått forstoppelse må det sterkere ting til. Det har de også på apoteket. Slike ting må IKKE brukes regelmessig, for da ødelegger du tarmfunksjonen din.

Kan ikke bruke laktulose ettersom jeg er laktoseintollerant og foretrekker heller og være forstoppet enn i smerter  :hm:

Tenker jeg kjøper noe som Frukt&Fiber fordi jeg vil egentlig bare gjøre avføringen mykere slik at jeg kan få den ut, ikke tømme hele tarmen og føle meg dårlig.

Men tenker at jeg tar meg en tur innom fastlegen på mandag først for å få hjelp med bytting av plastrene på sårene (er for pysete selv :confused: ) og kanskje få høre med henne hva jeg kan gjøre om forstoppelsen.

Takk for svar da! :)

Anonymous poster hash: 225e6...8cd

Lenke til kommentar

Tramadol er halvsterke opioider som du bør begrense til et minimum. Langvarig bading i opioider skaper toleranse og avhengighet som kjedelige bivirkninger. Trenger du det for å få sove så for all del, men ta så lite som mulig og kutt den så fort du klarer. Paraceten bør du bruke i bunnen da den er snillere og vil normalt gi løsere avføring.

Få vekk havre fra muslien og spis f.eks kiwi. Lag gjerne melkesyregjærede grønnsaker (surt og med bra fiber) og bytt f.eks melk med yoghurt naturell. Få i deg nok vann og fiber og beveg på skrotten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...